-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: 29 Mivel nem hangváltozás alapon álló vizsgálatról van szó a K.E. szókapcsolat...2024. 10. 15, 20:56 Ál- és Tudomány
-
ganajtúrós bukta: Láttam egy másik nagyon jó kifejezést is a bullyingra: peer abuse. Peer abuse = rangtárs a...2024. 10. 15, 11:32 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
nasspolya: @Sándorné Szatmári: A 'gyé' története vagy a szó etimológiája talán segít (cáfolják az elk...2024. 10. 15, 11:00 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: 25 Folytatom.. Ez a feltételezésed az -szt/ d(t) toldalékokkal kapcsolatban: "...2024. 10. 14, 15:13 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: 25 -re Folytatás: "A -d-re talán a válasz az, hogy fiktív tőre épül, nincs öná...2024. 10. 13, 11:41 Ál- és Tudomány
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Az a képességünk, hogy más emberek helyébe tudjuk képzelni magunkat, egész életünkben fejlődik. A gyerekeknek sokszor nehézséget okoz kitalálni, milyen információkat tud beszélgetőpartnerük. Egy friss kutatás szerint a többnyelvűek előnyben vannak.
Képzeljük el az alábbi kísérletet. Egy felnőtt és egy gyerek egymással szemben ül egy asztalnál. Az asztalon három, különböző méretű játékautó van. A legkisebb autót úgy helyezték el, hogy csak a gyerek láthassa: például egy kartonlap takarja el a felnőtt elől a játékot. A felnőtt így szól: „Látok egy kicsi autót. Kérlek, add ide." Vajon mi történik? Melyik autót választja a gyerek?
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A Chicagói Egyetem kutatói a fenti kísérleti helyzetben egynyelvű és kétnyelvű 4 és 6 év közötti gyerekeket vizsgáltak. A harmadik csoportot pedig olyan gyerekek alkották, akik ugyan csak egy nyelvet beszéltek, de rendszeresen hallottak egy másik nyelvet. A kutatók nem csak azt jegyezték fel, hogy a gyerekek melyik játékautót nyújtották át, hanem azt is, hogy rápillantottak-e a kísérletvezető által nem látható legkisebb autóra.
(Forrás: Wikimedia Commons / Patrick Doheny / CC BY 2.0)
Azok a gyerekek, akiknek az életében több nyelv játszott szerepet – tehát a kétnyelvűek, valamint a rendszeresen egy másik nyelvet is hallók – sokkal inkább bele tudtak helyezkedni a velük szemben ülő felnőtt helyébe. Ezeknek a gyerekeknek a 3/4-e nyújtotta át a közepes méretű autót, azaz a legkisebbet azok közül, amit a felnőtt láthatott. Az egynyelvű gyerekeknek viszont csak a fele döntött így. Sőt az is kiderült, hogy az egynyelvűek nagyobb valószínűséggel néztek a rejtett kicsi autóra, mint többnyelvű vagy több nyelvet halló társaik.
Számos korábbi kutatás bizonyította, hogy a többnyelvűség jó hatással van az agyra. A többnyelvűek jobbak a tervezésben és a figyelmük tudatos irányításában, valamint átlagosan 5 évvel később kezdődik náluk az időskori demencia, azaz szellemi hanyatlás. Ám ez a Samantha Fan és Zoe Liberman által vezetett kísérlet volt az első, mely azt mutatta ki, hogy már azok a gyerekek is előnyben vannak, akik rendszeresen egynél több nyelvet hallanak.
(Forrás: Wikimedia Commons / Elena Harrison / CC BY 1.0)
Forrás