-
Sándorné Szatmári: @ganajtúrós bukta: 22 A Google szerint további hasonló kifejezések (nem csak iskolában, bá...2024. 07. 23, 16:23 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
ganajtúrós bukta: Régi topik azért válaszolok hátha valaki visszaír... Talán: Szekálás, abuzálás, oltogatás,...2024. 07. 23, 13:34 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: kiegészítés: A nyelvi bizonytalansági tényezők (amik annál gyakoribbak...2024. 07. 01, 08:12 Fantomok a magyar szavakban
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 117 Valóban.. A "Fedje meg!" parancs hosszú gy-vel--->hatása: "megfedd valak...2024. 06. 29, 12:28 Fantomok a magyar szavakban
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Nyilván a sok ostobaság mennyiségével akarsz dominálni. Annyit azért v...2024. 06. 29, 08:35 Fantomok a magyar szavakban
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
![](/media/news-depesmod.png)
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Mit nem adtak volna az indián vagy szamojéd nyelvek első lejegyzői, ha lett volna telefonjuk és Skype-juk! Semmi szúnyograj, semmi életveszély. Ma már az otthoni íróasztalunk mellől is végezhetünk terepmunkát.
A Yale Egyetem nyelvészeti tanszékének és az ugyancsak az egyetemhez tartozó könyvritkaságokat és kéziratokat őrző Beinecke Könyvtárnak az együttműködése tette lehetővé, hogy az egyetem nyelvészet szakos hallgatói új módszereket dolgozzanak ki a cseroki indián nyelv tanulmányozására. Az újszerű terepmunka részleteiről az egyetem honlapja számolt be.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Régebben a terepmunkát végző kutató elutazott arra a vidékre, ahol az általa tanulmányozni kívánt nyelvet beszélték, és megpróbált nyelvi adatokat gyűjteni. Ez számos nehézséggel járt, hiszen általában ő maga nem beszélte a kérdéses nyelvet, és a kultúrát sem ismerte. A városi életkörülményekhez szokott kutatóknak a nomád viszonyokkal is meg kellett küzdenie. A lakosok általában gyanakodva vagy ellenségesen fogadták a jegyzettömbbel vagy később fényképezőgéppel, hangfelvevővel felszerelkezett kutatót. Így nagy ügyesség és merészség kellett ahhoz, hogy sikeres legyen a gyűjtőút.
Ha még sikerült is nyelvi adatokat szerezni, kérdés, hogy azokat mennyire konzisztens módszerekkel, milyen precízen jegyezték le. Ahhoz, hogy egy nyelv rendszerét le lehessen írni, szükség van például a kötőszavakra és kérdőszókra. Ám nem valószínű, hogy néhány nagy üggyel-bajjal feljegyzett mesében minden szükséges adat előfordul. Ezért a terepmunkát végző kutatók időről időre visszatérnek az adatközlőkhöz, és már célirányos kérdőívekkel felszerelkezve próbálják meg betömni az adatbank lukait.
Mindez sok szervezést, sok pénzt és sok időt igényel amellett, hogy a kutatónak nagyon rátermettnek kell lennie. Nem csoda, ha kevesen utaznak el eldugott vidékekre terepmunkát végezni. Illetve azon sem csodálkozhatunk, hogy a kutatók nagyon örülnek, ha az általuk kutatott nyelv beszélője utazik hozzájuk.
A Yale Egyetem hallgatói most a hagyományos módszernél sokkal kényelmesebb és biztonságosabb módon sajátíthatják el a terepmunka fogásait. Ehhez nem csak technikai eszközökre és lelkes anyanyelvi beszélőkre, hanem még számos eredeti nyelven lejegyzett szövegre is szükségük volt.
![A cseroki írás megalkotója egy 19. századi litográfián](/media/a-cseroki-iras-megalkotoja-egy-19-szazadi-litografian.jpg)
(Forrás: Wikimedia Commons / Lehman and Duval, Henry Inman / PD )
A cseroki nyelv számára 1817-re saját, 86 jelből álló szótagírást dolgozott ki a Sequoyah néven ismert cseroki ezüstkovács.
Claire Bowner nyelvészprofesszor úgy döntött, hogy a terepmunka csínját-bínját a cseroki nyelv segítségével fogja megismertetni diákjaival. Munkájában segítségére volt Tom Belt cseroki anyanyelvi beszélő is, aki a nyugat-kaliforniai egyetemen dolgozik.
Kiindulópontként a Yale egyetem könyvtárában található, mintegy kétezer darabos, cseroki nyelven, cseroki szótagírással lejegyzett dokumentumgyűjteményt használták. Van ebben bevásárlólista, magánlevelezés és hivatalos iratok egyaránt. A legrégibb darabok az 1880-as évekből származnak, míg a legfrissebbek az 1960-as évekből.
A diákok a tanév kezdetén párokat alkottak, majd kiválasztottak egy nekik tetsző szöveget a könyvtár archívumából. Ezt először átírták latin betűs írásra, majd szótáraknak és a programban részt vevő anyanyelvi beszélőnek, valamint a kaliforniai cseroki nyelvi program vezetőjének segítségével megpróbálták kitalálni, mi is állhat a papíron. A cseroki beszélőkkel a diákok Skpye-on és emailen tartották a kapcsolatot.
A munkát vezető nyelvészprofesszor szerint nagyon eredményes volt a program. A diákok valós szövegekkel dolgoztak, és megtanulták a helyes kérdésfeltevést, ami egy jó terepmunkás egyik legfontosabb készsége. Számos olyan problémába ütköztek ugyanis a szövegek kapcsán, amikre sehol, egyetlen nyelvtankönyvben, egyetlen nyelvi leírásban sem találhatták meg a választ. A munka során nem csak a szövegek jelentését fejtették meg, hanem számos megfigyelést is tettek a cseroki nyelv rendszeréről.
A programban részt vevő diákoknak annyira megtetszett a cseroki, hogy többen folytatni szeretnék a munkát. Egyikük oroszlánrészt vállalt a könyvtár cseroki gyűjteményéhez készülő használati útmutató elkészítésében is. Azt remélik, hogy ennek segítségével könnyebben megtalálják a kutatók az őket érdeklő dokumentumokat. Emellett a gyűjtemény digitalizálására a tömegek segítségét is igénybe veszik. A diákok és tudósok önkéntesként részt vehetnek a cseroki szövegek szótagírásból latin betűs írásra való átültetésében.
A cseroki nyelv beszélőinek számát 11 ezer és 22 ezer közé teszik.
A távterepmunkában részt vevő cseroki Tom Belt szerint a nyelv felélesztéséhez szükség lenne cseroki tudósokra. Hatalmas lehetőségeket lát a meglehetősen komplex nyelv vizsgálatában is. Emellett a cseroki kultúra meglévő emlékeit sem szabadna veszni hagyni. Ezért örül annak, hogy a nyelvészek egy új generációja ilyen mélyen érdeklődik ősei nyelve iránt.
Úgy látszik, a cseroki megmentésében nagy szerepe van a modern technikának. A fenti ismertetett egyetemi kurzuson is szakítottak a hagyományos terepmunka eszközeivel. Emellett léteznek már cseroki nyelvű számítógépes programok is. Aki szeretné, például cseroki nyelven használhatja már a Windowst.
![Cseroki gyerekek a folyóban egy cseroki táborban 2013-ban](/media/cseroki-gyerekek-a-folyoban-egy-cseroki-taborban-2013-ban.jpg)
(Forrás: Wikimedia Commons / U.S. Fish and Wildlife Service / CC BY 2.0)
Forrás
Class uses historic Cherokee archive, Skype to hone skills in linguistic fieldwork