-
Sándorné Szatmári: Nyilván el kell fogadjam a döntéseteket. Megjegyzem az alábbi kérdés, amit a neten olvasta...2025. 01. 21, 09:37 Ál- és Tudomány
-
szigetva: A „post-truth'' értelmetlen hozzászólásokat a továbbiakban is törölni fogjuk.2025. 01. 20, 11:57 Ál- és Tudomány
-
ganajtúrós bukta: @nasspolya: Igen. Utána nem adják meg a felvételinél a plusz pontokat. Azt hiszem B2 valam...2025. 01. 18, 18:57 Ismerjük vagy használjuk?
-
nasspolya: @ganajtúrós bukta: Számít valahol, hogy lejárt-e a 2 év vagy az államilag akkreditáció?2025. 01. 18, 16:18 Ismerjük vagy használjuk?
-
ganajtúrós bukta: Arról nem is beszélve hogy nincs C2-es szint magyar nyelvvizsgán, aminek a megszerzése sze...2025. 01. 13, 14:12 Ismerjük vagy használjuk?
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
![](/media/news-depesmod.png)
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A nyelvhalál ellen egymással párhozamosan három szinten kell küzdeni: az egyén, a közösség és az állam szintjén. Az Alaszkában őshonos nyelvekkel kapcsolatos stratégiáról beszél Lance Twitchell.
Észak-Amerika számos őshonos nyelvét a kihalás fenyegeti. A Délkelet-Alaszkában beszélt bennszülött nyelvek közül a tlingit nyelvnek kevesebb mint 200 anyanyelvi beszélője van. A helyzetet sokan reménytelennek ítélik, Lance Twitchell, a Délkelet-Alaszkai Egyetem őshonos nyelvekkel foglalkozó tanszékének kutatója azonban azt állítja, hogy a nyelvhalál megelőzhető, ha egyszerre három szinten tesznek ellene: az egyén, a közösség és az állam szintjén.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Twitchell szerint itt az ideje annak, hogy radikálisan másképp álljanak hozzá az olyan kihaló nyelvek problémájához, amilyen a tlingit: „Amikor tapasztaljuk, hogy egy nyelvnek mind kevesebb a beszélője, és hogy szép lassan ki fog halni, a problémák sokszor olyan bonyolultnak és leküzdhetetlennek tűnnek, hogy azt sem tudjuk, hol kezdhetnénk el a cselekvést” – mondja a professzor.
Az egyén szintjén érdemes elindulni – javasolja Twitchell. Fontos, hogy a lehető legtöbbet használjuk napi szinten a veszélyeztetett nyelvet. „A diákjaimnak azt szoktam javasolni, hogy találjanak maguknak egy olyan témát – kutya, macska vagy más –, amelyről csak tlingitül beszélnek. És ha ez a téma szóba kerül, akkor váltsanak át tlingitre.”
A tlingit nyelv beszélői az 1800-as évektől kezdődően meg voltak bélyegezve anyanyelvük miatt, és az asszimilációra voltak ösztönözve. Az óvodában és a kisiskolában például megtiltották a tlingit használatát. Ez traumatikus élményként él a közösség emlékezetében. Sokan félnek használni a nyelvet, félnek a kudarctól, illetve a megbélyegzéstől. Tehát a nyelv megmaradásához az egész közösséget érintő problémákat is orvosolni kell. A nyelv megtanulása/újratanulása tehát a trauma utáni gyógyulási folyamat része is – az egyén szempontjából, nem világmegváltó tett.
![Tlingit lányok – 1903](/media/tlingit-lanyok-1903.jpg)
(Forrás: Wikimeedia Commons / U.S. National Archives and Records Administration)
A következő lépés a közösségi szinten való cselekvés. „Éppen ezért igyekszünk a kompokon a tlingitet használni, hogy aki felszáll a kompra, rögtön hallja, érzékelje az itteni nyelvet.” A közösségi nyelvhasználat akkor valósulhat meg, ha más tlingit beszélőkkel vesszük körül magunkat, és velük tlingitül beszélgetünk – legyen szó sprotolásról, étkezésről vagy másról. Ez már igazán széles körű használatot jelenthet.
Egy újraépülő őshonos nyelvi közösségnek szüksége van az olyan tagok támogatására is, akik nem ismerik a nyelvet. Őnekik biztatniuk és erősíteniük kell a tlingit használatát a közösség kétnyelvű tagjai számára. A közösségnek meg kell találnia azokat a szimbolikus vagy valós tereket, amelyekben a tlingitnek helye van (egy óvoda, vagy egy közösségi ház stb.). Ez logikus is: ha valaki franciául akar megtanulni, a legjobb, ha elmegy Franciaországba, ha spanyolul akar tanulni, menjen Spanyolországba. Ha valaki tlingitül akar tanulni, kell találnia olyan helyeket, ahol az emberek valóban használják ezt a nyelvet.
Az államnak ugyancsak részt kell vennie egy veszélyeztetett nyelv újjáélesztésében – mondja Twitchell. A hivatalos szinteken is el kell fogadni a tlingit létezését, és tudatosan kell tenni a nyelv kihalása ellen. A tlingitnek mindössze 140 beszélője van, míg a tlingit közösség 20000 főt számlál. Ebben a helyzetben a nyelv kihalása ellen tenni kell – mind az egyéni, mind a közösségi, mind pedig az állami szinten.
Forrás