-
nasspolya: @Sándorné Szatmári: Miért pont ez a két nyelv? Az illírből főleg csak tulajdonnevek és pár...2024. 10. 10, 07:37 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: A szer szó sokoldalú jelentése a MAI magyar nyelvben amire gondoltam és amiről ...2024. 10. 06, 20:07 Ál- és Tudomány
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Azért inkább a tudományos forrásokat ajánlanám: uesz.nytud.hu/index.ht...2024. 10. 06, 14:26 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 18 Kiegészítés:" Szerintem pontos magyarázatot kaphatunk a "szer" szó ...2024. 10. 06, 14:20 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: Ezt a Wikipédia oldalt hu.wikipedia.org/wiki/Eraviszkuszok úgy vélem érdemes megtekinteni....2024. 10. 04, 08:19 Ál- és Tudomány
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
– vagy mégsem?
A tanárok idejük jelentős részét nem tanítással, hanem dolgozatjavítással töltik. Mi lenne, ha ezt a feladatot más, például egy számítógép végezné el? Megoldható-e megfelelően ez a feladat, vagy a technológiai újítás bevezetése csak rontana a helyzeten?
A tanárok igen hamar felfedezték, hogy a számítógépek terjedése a munkájukat sokban megkönnyítheti – például a segíthet a tesztek elkészítésében és javításában. Arra viszont sokáig nem gondolhattak, hogy a számítógép a szöveges dolgozatok javítását is elvégzi – legalábbis a legutóbbi időkig. Míg a magyar terminológia szerint az esszé tudományos, művészeti vagy politikai kérdésekkel foglalkozó, de szubjektív, szépirodalmi eszközökkel is élő, formailag kötetlen műfaj. Ezzel szemben az angolszász esszé érvelő műfaj: az esszéíró két szemben álló álláspontot ismertet, és az egyik mellett érvel, miközben a téma szempontjából fontos tényeket is ismerteti. Az Egyesült Államokban azonban már intenzíven folyik az úgynevezett esszéjavító ás -értékelő szoftverek tesztelése, és vannak olyan programok is, melyek a szöveges válaszok értékelésére is képesek.
Válaszok és választások
A szöveges válaszokat feldolgozó szoftverek a választ úgy értelmezik, hogy a benne szereplő szavak között igyekeznek értelmi viszont teremteni. Így például az „a szív vért pumpál” szerkezetből azonosítják, mikről is van szó (a szív nevű szervről és a vér nevű anyagról), és milyen viszony van közöttük (az egyik pumpálja a másikat – természetesen a szoftver azt is azonosítja, melyik melyiket). A program egy táblázatból keresi ki, hogy mely viszonyok felelnek meg a valóságnak, és melyek nem.
A diákok nagyon szeretik a rendszert, hiszen emailben elküldik munkájukat, és egy percen belül máris megkapják az eredményt. Sőt, arra is lehetőségük van, hogy a hibákat kijavítsák, és újra elküldjék a szöveget. A módszer az oktatásban is hasznos: az egyik ilyen kísérletben részt vett diákok a 12,5%-kal magasabb eredményt értek el, mint a kísérletben részt nem vevő társaik.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Esztelen esszék?
Egy másik hasonló kísérletben esszéket értékelt a program. Az ezt a programot használó diákok mintegy háromszor annyit írnak, mint társaik, és ennek köszönhetően szintén gyorsabban fejlődnek. A program azért is motiváló, mert a diákok a munkát inkább játéknak fogják fel, és a negatív értékeléseket sem büntetésként élik meg.
A megfigyelések szerint ezek a rendszerek sokkal következetesebben osztályoznak, mint az emberi értékelők, már csak azért is, mert döntéseiket a fáradtság és a hasonló tényezők nem befolyásolják. De ami ennél is fontosabb: a gépi értékelés eredménye általában megegyezik az emberi értékelésével. Egy kísérletben kilenc esszéértékelő szoftvert használtak: ezek a szókincs gazdagságát és a nyelvhelyességet figyelték, és ugyanazon szövegekre hasonló osztályzatokat adtak – ezek mindig közel álltak az emberi kiértékelőkhöz által adott értékelésekhez.
Ugyanakkor vannak, akik kritizálják az ilyen programokat. Ezek ugyanis képtelenek valóban értelmezni a szöveget, helyette formális kritériumokra adnak pontot. Ha például valaki három példát hoz, az egy retorikai formulát használ, és ezért pontokat kaphat. Ha a diák a nagy helyett a hatalmas, gigantikus, jókora, terjedelmes stb. szavakat használja, szintén többletpontot nyer. Még azzal is pontokat lehet szerezni, ha valaki hosszú mondatokat ír, ellenben az érvelés szerkezetét a szoftver egyáltalán nem képes figyelembe venni.
Ennek köszönhető, hogy a diákok leginkább olyan külsődleges stílusjegyekre szoknak rá, melyeket a szoftver ugyan nagyra értékel, de az esszé minőségét nem befolyásolják – a rossz stílusról pedig úgy kell leszoktatni őket. Sőt, a programokat tökéletesen át lehet verni ügyesen megformált, de teljesen értelmetlen mondatokkal is.