-
Sándorné Szatmári: @ganajtúrós bukta: 22 A Google szerint további hasonló kifejezések (nem csak iskolában, bá...2024. 07. 23, 16:23 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
ganajtúrós bukta: Régi topik azért válaszolok hátha valaki visszaír... Talán: Szekálás, abuzálás, oltogatás,...2024. 07. 23, 13:34 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: kiegészítés: A nyelvi bizonytalansági tényezők (amik annál gyakoribbak...2024. 07. 01, 08:12 Fantomok a magyar szavakban
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 117 Valóban.. A "Fedje meg!" parancs hosszú gy-vel--->hatása: "megfedd valak...2024. 06. 29, 12:28 Fantomok a magyar szavakban
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Nyilván a sok ostobaság mennyiségével akarsz dominálni. Annyit azért v...2024. 06. 29, 08:35 Fantomok a magyar szavakban
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
![](/media/news-depesmod.png)
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Ön tudta, hogy éneklés közben nem lehet dadogni? Cikkünkben egy dadogással küzdő dalszerző-énekessel ismerkedhetnek meg, aki halálosan fél a nyilvános beszédtől.
Megan Washington Ausztrália egyik leghíresebb dalszerző-énekese. Ki gondolná, hogy kisgyermek kora óta súlyos beszédhibával küzd? Ha nyilvánosság előtt meg kell szólalnia, dadog. Hogy tud valaki csodálatosan énekelni, ha egyébként akár a legegyszerűbb mondat kimondása is gondot okoz neki? Hogyan lehet együtt élni a dadogással? Milyen stratégiákat lehet kidolgozni a dadogás kezelésére? – Mindezekről őszintén és nem kevés humorral vall TED-előadásában.
Már a Miért félek halálosan a nyilvános beszédtől? című előadása elején jól átérezhetjük a probléma lényegét: Megan kiáll a közönség elé a színpadra, és nehezére esik megszólalni. Mondandóját a kezében szorongatott mobiltelefonjáról olvassa, vagy legalábbis ellenőrzi. Testtartása is elárulja, mennyire nehéz számára megbirkózni a helyzettel. Néhány szónak már kezdeténél megakad, mi meg izgulunk érte, hogy ki tudja mondani, és tovább tudjon lépni. Minden egyes megakadás újabb és újabb izgalom nekünk is... – Hát még neki!
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Előadásából kiderül, hogy gyermekkora óta dadog. Előadóművészként a munkájához tartozik, hogy színpadon állva, nyilvánosan beszéljen és énekeljen. Arról számol be, hogy ez a kettő teljesen különböző dolog számára: míg a nyilvános beszéd minden alkalommal halálos félelemmel tölti el, addig az éneklést élvezi. Hogyan lehetséges mindezzel együtt élni? – Ezt meséli el az előadásban.
Gyerekkorában mindig abban reménykedett, hogy – ahogyan nagyon sok gyerekes szokásunkat elhagyjuk, amikor fölnövünk – a dadogás is el fog múlni felnőtt korára. Ebben a reményében azonban csalódnia kellett: ő fölnőtt, a dadogása pedig vele maradt. És előadóművészként nap mint nap meg kell ezzel a beszédhibával küzdenie. Milyen a hétköznapokban az, ha valaki dadog?
Azt meséli, hogy számára a legrosszabb élmény az, amikor egy másik dadogó emberrel találkozik. Egyszer Hamburgban megismerkedett egy fiúval, akik dadogva mutatkozott be neki, majd ő is bemutatkozott... A jelenet szereplői és nézői mind azt hitték, hogy gúnyt űz a fiúból. Ehhez a kellemetlenséghez képest végül is eltörpül az, hogy az emberek állandóan azt hiszik, hogy ő folyton részeg. Ezen kívül igen kínos tud lenni, hogy amikor hezitál egy-egy név kimondása előtt, a beszélgetőpartnerei azt hiszik, elfelejtette a nevüket. – Ez már csak azért is kellemetlen, mert a tulajdonnevek kimondása okozza az egyik legnagyobb nehézséget. Mit lehet tenni?
Megan megtanulta elkerülni azoknak a szavaknak a használatát, amelyeknek a kimondása nehézséget okoz számára – akár a nehéz szókezdet miatt, akár más miatt. Ez azt jelenti, hogy előre kell tudni gondolkodnia, és gyorsan meg kell tudni találnia az alternatív kifejezési lehetőséget, hogy a dadogás elkerülhetővé váljon. – A tulajdonnevek ezért is igen nehezek: nem lehet őket megváltoztatni vagy kikerülni. Bár ez alól is van kivétel: az egyik zenésztársát Steve-nek [sztív] hívták; Magennek a szókezdő [szt] hangkapcsolat kimondása nagy nehézséget okoz. Miután néhány alkalommal kellemetlensége adódott abból, hogy nem tudta Steve-et bemutatni csak nehézségek árán, megváltoztatta a nevét [szív]-re.
Sokféle terápián vett részt, hogy a beszédprodukcióján javítson. Az egyik elterjedt technika a dadogás elkerülésére az, hogy nagyon dallamosan, majdhogynem énekelve kell beszélni. Megan ezt az „óvónéni”-stílusú beszédet nem alkalmazza mindig, csak akkor, amikor kevés ideje van a megszólalásra – például tévé- vagy rádióműsorokban. „De ez nem én vagyok” – mondja.
„Az agyunk szinaptikus kapcsolatai úgy vannak berendezve, hogy éneklés közben lehetetlen dadogni” – magyarázza Megan. Az éneklés tehát nem pusztán a show-t, az üzletet, a hírnevet, a munkát jelenti számára, hanem olyan önkifejezési lehetőséget is, amelyben megszabadulhat a dadogásától. „Az éneklés számomra egy csodálatos megkönnyebbülést jelent. Az egyetlen olyan helyzet, amikor úgy érzem, folyékonyan kommunikálok.” Az előadás után egy dalt is elénekel a közönségnek: ez éppen elég illusztrációja annak, amiről beszélt.
Forrás
Why I live in mortal dread of public speaking – Megan Washington TED-előadása