Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75220
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
astrohist: Ha az állítólag Nagyváradon ismert "kőolvasó" nem az egykori cikk szerzőjének leleménye, akkor nyilván egy tőből fakad a "Hegyet hágék..." gyűjtésében említett kifejezéssel. Talán olyan bizgón valláso...
2014. 04. 22, 13:41
A meditáló, fantaszta régész
Fejes László (nyest.hu): @El Vaquero: „Úgy tudom, hogy az ondó/elélvez jelentésű cum az igazából come” Miért „igazából”? :)
2014. 04. 22, 12:47
Fura helynevek Nagy-Britanniában
szigetva: @Galván Tivadar: Ez idézet, nyilván így írta az olvasó. Egyébként a "2"-nek kötött tőként van [kett] ejtése is (pl. ebben "egy-ketted"), ezzel az olvasó elgondolását akarom magyarázni.
2014. 04. 22, 11:15
Cseh kettő
El Vaquero: Vannak közötte valódi gyöngyszemek, milyen kis perverzek ezek a teaszlapálók :D Úgy tudom, hogy az ondó/elélvez jelentésű cum az igazából come, csak a netes-szlenges írásmódja lett cum, ahogy a love i...
2014. 04. 22, 10:59
Fura helynevek Nagy-Britanniában
hun: tényleg? akkor miért nem sikerül? miért dőlsz be a dogmáknak? megmondom miért: mert az előítéleteket, prekoncepciókat olyan mélyen beléditatták, hogy nem vagy képes észrevenni az igazságot.
2014. 04. 22, 10:50
Pilátus és Máté kálváriája
hun: először is javaslom elolvasni a declaration of Arbroath-t
"...the Scots, has been graced with widespread renown. It journeyed from Greater Scythia by way of the Tyrrhenian Sea and the Pillars of Hercu...
2014. 04. 22, 10:46
Fura helynevek Nagy-Britanniában
Sultanus Constantinus: @El Vaquero: A középkori latinban az s-t szó végén és mássalhangzó előtt s-nek ejtették, innen ered ez a szokás (lásd pl. a portugált). Sőt, az a legvalószínűbb, hogy már a klasszikusban is több válto...
2014. 04. 22, 10:38
Éssel kezdjük a mondatot?
Loddi: @Fejes László (nyest.hu): A Hegyet hágék semmiképpen nem jelenünk hírközege, a másik is csak erős áttételekkel. De mivel nincs rá értékelhető találat a neten, akár azt is mondhatjuk, hogy "jelenünk ma...
2014. 04. 22, 10:29
A meditáló, fantaszta régész
Galván Tivadar: „Cseh 2-őt nézi”: Kérdésem: miért 2-őt? Miért nem 2-t?
2014. 04. 22, 09:50
Cseh kettő
Fejes László (nyest.hu): @Esemynus: „egészen pontosan Hofi Gézától származik”
Érdekelne, mi bizonyítja, hogy Hofitól származik, és ő nem csak alkalmazta az akkor már szűkebb-szélesebb körben elterjedt kifejezést?
2014. 04. 22, 09:39
Cseh kettő
Esemynus: Kár, hogy a Nyest nem tudja, hogy ez a költői kérdés, (mely valóban a szóban forgó illető tájékozatlanságára utal) egészen pontosan Hofi Gézától származik, aki a kedves közönségnek tette fel a megfele...
2014. 04. 22, 09:25
Cseh kettő
Fejes László (nyest.hu): @Loddi: Köszönjük, a találatok rendkívül érdekesek (különösen a rózsafüzér), de aligha lehet ez a válasz, hiszen ezek az előfordulások aligha tekinthetőek „jelenünk magyar hírközegeinek”. :)
2014. 04. 22, 09:19
A meditáló, fantaszta régész
Loddi: Rákerestem a kőolvasóra több adatbázisban is. Egyetlen forrásban találtam meg, Erdélyi Zsuzsanna Hegyet hágék c. archaikus népi imádsággyűjteményében, ott 'kőből készült rózsafüzér' a jelentése:
"Én k...
2014. 04. 22, 09:04
A meditáló, fantaszta régész
Fejes László (nyest.hu): @Roland2: Valóban elképzelhető, de én nem találtam korai adatot erre. Attól meg, hogy az elvi lehetőség megvan egy ilyen jelentés kialakulására, nem biztos, h meg is történik. de bizonyára helyesebb ú...
2014. 04. 21, 21:12
Fura helynevek Nagy-Britanniában
Fejes László (nyest.hu): @Grant kapitány: Természetesen mind az akadémiai kiadványokban, mind az OH.-ban lehet sajtóhiba, vagy egyszerű tévedés. Az is lehet, hogy a szabályok megfogalmazása pontatlan, vagy egy esetre különböz...
2014. 04. 21, 20:56
Éssel kezdjük a mondatot?
El Vaquero: El Cabezudo álláspontja ebben a kérdésben valóban védhetetlen, viszont más oldalról elviekben annyiból igaza van, hogy jobb lenne, ha erre a szabályzat explicite kitérne, sok vitának alapból elejét le...
2014. 04. 21, 20:37
Éssel kezdjük a mondatot?
Roland2: "A szó a magyarba is bekerült, nem kis részben a Gyalog galopp című filmnek köszönhetően. " Van egyértelmű bizonyíték rá, hogy a magyarban a film hatására terjedt el a vulgáris használata ? A 'muff' 1...
2014. 04. 21, 17:19
Fura helynevek Nagy-Britanniában
licidepot: @hun: Szomorú,hogy semmit nem értesz.Nem olvastad el a kilencedik boldogságot.Akkor talán sejtenéd,hogy mire gondoltam.
Nem követem a dogmatikus elveket.Én előbb megvizsgálom,hogy tényleg úgy vannak e...
2014. 04. 21, 16:46
Pilátus és Máté kálváriája
Grant kapitány: @Fejes László (nyest.hu): "Az MTA Nyelvtudományi Intézetének Nyelvművelő osztálya azt állítja, hogy az OH. hiteles, ami azt jelenti, hogy nem tér el az akadémiai helyesírástól."
Persze, hogy szándéka ...
2014. 04. 21, 15:49
Éssel kezdjük a mondatot?
szigetva: @El Vaquero: Valójában az „eredeti” ejtés az [s]-es, ezért jelöli a magyar az [s] hangot az _s_ betűvel, és az [sz]-es ejtés a latin szavakban az új módi. Viszont az, hogy neked mitől áll föl a szőr a...
2014. 04. 21, 15:47
Éssel kezdjük a mondatot?
mondoga: @Fejes László (nyest.hu):
" Pl. hogy az alma eredetileg almá volt, onnan tudjuk, hogy a tőnek ez az alakja megmaradt a legtöbb toldalék előtt, és csupán szó végén rövidült le az á. (Ill. később enenk ...
2014. 04. 21, 15:00
A magyar etimológia cipője
El Vaquero: Függetlenül mindentől nekem a státus nagyon szúrja a szemem és a fülem is nagyon baánnthschalya. Kb. mintha szöget ütnének bele szép fokozatosan, és jönne ki a másik oldalon is. Kicsit olyan érzetem v...
2014. 04. 21, 14:58
Éssel kezdjük a mondatot?
hun: tudod mi a érdekes, elsőre azt mondod, 'Elohim' nincs is, másodszorra meg már sztorit is kerítesz hozzá, h hogyan volt, mi volt előbb meg a többi.
de engem nem érdekelnek a zsidó bálványaid, amit te i...
2014. 04. 21, 14:36
Pilátus és Máté kálváriája
Untermensch4: katpol.blog.hu/2010/09/04/knn_death_by_powerpoint_az_ezredes_kiborul
2014. 04. 21, 13:35
PowerPoint, Power Point, Powerpoint?
Fejes László (nyest.hu): @Grant kapitány: Többszörös tévedésben vagy.
1. A linkelt helyen szóló szöveg az Osiris által kiadott Laczkó–Mártonfi: Helyesírás (OH.) című kötetére vonatkozik: ebben nem szerepel a fridzsider. (Az k...
2014. 04. 21, 13:22
Éssel kezdjük a mondatot?
Fejes László (nyest.hu): @El Vaquero: „meg nem nevezett olvasóval” Mivel a hozzászólás linkelve van, nem nehéz kitalálni, kitől származik.
„nem lehet visszautazni az időben” Ezzel az erővel elvethetjük a történettudományt, az...
2014. 04. 21, 12:58
A magyar etimológia cipője
El Vaquero: @Grant kapitány: mondjuk ebben igazad van, ezen a hiátuson sosem gondolkoztam el. Mondjuk nem is nagyon használom, elenyésző számú, magyar nyelvű nyelvészeti munkában olvasni, a nyelvészet "default" n...
2014. 04. 21, 12:55
Éssel kezdjük a mondatot?
Grant kapitány: @El Vaquero: Mi van veled, húsvétkor megkergültél? Szerinted mondjuk a "hiátus" szó használóiról "lerí, hogy a nem létező latintudásukkal akarnak kérkedni? Mert annak is [s]-t ejtünk ám a végén!
2014. 04. 21, 12:48
Éssel kezdjük a mondatot?
mederi: -A "nyelvemlékekre" és "a feltételezett hangváltozási tendenciák"-ra
alapozott etimológiai kutatások ha " akkor tekinthetőek helyesnek, ha elegendő példa van rájuk.", szerintem több problémát is felve...
2014. 04. 21, 12:30
A magyar etimológia cipője
El Vaquero: *Ez a státus egy... Írogatok összevissza.
2014. 04. 21, 11:06
Éssel kezdjük a mondatot?
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 1311
| 1312
| 1313
| 1314
| 1315
| 1316
| 1317
| 1318
| 1319
| 1320
| 1321
...