Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75237
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
jan: @Irgun Baklav: Na de akkor ha így van, akkor miért szorítkoztak a lehetséges megoldások között a pozitív páratlan egész számokra. Hiszen akkor jó válasz lehetne az 52, a pí, a -5, a 0.5, hiszen ezekbe...
2016. 08. 09, 12:49
Okosabb vagy, mint egy negyedikes?
Irgun Baklav: @aphelion: Van aki meg 6-ot vagy 8-at. Persze, aki gépírást tanult, az nyilván ennél többet. (Én meg kettőt, de nekem elég annyi is.)
2016. 08. 09, 12:48
Számtek magyarul
aphelion: A rendőrviccek fénykora óta talán már emelkedett valamennyit az állomány átlag IQja, de azért még túlzás lenne azt várni, hogy különbséget tegyenek a nyelvtan és a szótár fogalma között ;)
Mert szerin...
2016. 08. 09, 12:43
A szó nyelvtani értelmében
bm: @aphelion: Nincsenek.
2016. 08. 09, 12:38
Számtek magyarul
aphelion: (Amúgy ha hiperprecízek akarunk lenni, akkor *tíz* ujjal valószínűleg tényleg nagyon kevesen gépelnek, legalábbis én csak *kilencet* használok...)
2016. 08. 09, 12:30
Számtek magyarul
aphelion: @bm: "a – szintén kicsi kisebbséget jelentő – tízujjasokhoz"
Meglepne ha a billentyűzetet rendszeresen használók között kicsi kisebbség lennének, de nem igazán találtam rá semmiféle statisztikát. Neke...
2016. 08. 09, 12:26
Számtek magyarul
bm: @jan: Szerintem a kocsimosós részben igaza van KL-nek, vagyis a "melyik <vmi>" kezdetű kérdések simán megengedik a több lehetőséget is a válaszban. Abban viszont abszolút egyetértek veled, hogy ...
2016. 08. 09, 12:03
Okosabb vagy, mint egy negyedikes?
Irgun Baklav: @jan: Igen, ha a versenyfeladatnak csak egy helyes megoldása lehetne, akkor az "55" tűnhetne annak, mert abban az első ötös pont az ötvenedik számjegy; de ez így túl egyszerű lenne (nem igazi "verseny...
2016. 08. 09, 11:54
Okosabb vagy, mint egy negyedikes?
putty: Megállapíthatjuk, hogy (legalább) 2 lehetséges értelmezése van a feladatbeli kérdésnek, azaz a feladat megfogalmazása nem egyértelmű, azaz rossz. Nekem a jan-féle értelmezés a természetesebb.
2016. 08. 09, 11:34
Okosabb vagy, mint egy negyedikes?
bm: @El Vaquero: Igen, voltak jó példáid is, de az F-billentyűk??... Nem értem, hogy az F-billentyűket használók szempontjait miért sorolod ennyire a gépírni tudók szempontjai mögé/alá. (Illetve érteni vé...
2016. 08. 09, 11:25
Számtek magyarul
jan: Ti most vicceltek, ugye? Bár suta a fogalmazás, de a kérdés egyértelműen arra utal, hogy ha elkezdjük ezeket leírni sorban:
1
3
5
7
9
11
13
stb.
akkor melyik szám leírásakor jutunk el oda, hogy a papí...
2016. 08. 09, 11:10
Okosabb vagy, mint egy negyedikes?
jan: Hogy legyen egy kis elmélet is:
en.wikipedia.org/wiki/Prototype_theory
2016. 08. 09, 10:35
A szó nyelvtani értelmében
Irgun Baklav: Szerintem ebben az esetben nyugodtan lehetett volna zárójeles formában megadni a kérdést "Mely számban (vagy számokban) szerepel", hacsak nem az volt eleve a cél, hogy beugrasszák őket, és csak az 55-...
2016. 08. 09, 10:22
Okosabb vagy, mint egy negyedikes?
mederi: Hogy "tévhitről van-e szó", gondolom felfogás kérdése..
Szerintem érdekes a film, és van valóságalapja (persze nem hiszem, hogy jelentős lenne a mai magyar nyelv "alapjainak" szempontjából). Mint tudj...
2016. 08. 09, 10:01
A hiszékenység vámszedői
El Vaquero: @gligeti: de amit említesz, az is nyelvtani értelmezés, nem nyelvtani jelentés. Hamarabb lyendőjcsimmáék nagyon hivatalosan és tudományosan akartak fogalmazni, csak bullshit lett belőle. Megesik.
Egyé...
2016. 08. 09, 07:41
A szó nyelvtani értelmében
El Vaquero: @Irgun Baklav: persze feltételezzük, hogy ezt a mi Irgununk is csak elmondásból tudja, mivel ő nem volt ott a nevezett mulatságon. A sör meg nem is tejtermék, csak alapvető élelmiszer.
2016. 08. 09, 07:30
A szó nyelvtani értelmében
El Vaquero: @bm: nincs pedig itt ellentmondás. Sok billentyű felesleges ma már a szabvány billentyűzeteken. A kora 80-as évekhez és a DOS-korszakhoz tervezték őket, mikor szöveges felületű programokba még nem tud...
2016. 08. 09, 07:10
Számtek magyarul
bm: @Irgun Baklav: Valahogy van egy olyan érzésem (így, felnőttfejjel), hogy ez a "játék" inkább úgy lehetett, hogy az igazgató, igazgatóhelyettesek és Pedagógus IV. besorolású kollégáik lehunyták a lelki...
2016. 08. 09, 01:55
A szó nyelvtani értelmében
bm: @szigetva: Azt írtam, rajtam nem múlik: átírtam (23:18), ellenőrzésre vár. (Mezei user vagyok, nem vagyok én ott "senki". :-)
OK, átírtam a másikat is, köszi, jobbá tettem a világot. :-)
(Meg persze j...
2016. 08. 09, 01:50
Számtek magyarul
bm: @El Vaquero:
"Átlag felhasználó nem nagyon használja az F3-F10-F12 gombokat sem, nyugodtan le lehetne már hagyni a funkciógombokat is. A Print Screen sem olyan sokat használt, (...)"
"A legnagyobb baj...
2016. 08. 09, 01:25
Számtek magyarul
Irgun Baklav: @jan: „ha valaki táncos mulatságként hivatkozik egy rave party-ra, azt automatikusan humorosnak/modorosnak/stb. érezzük”
Hát ebben azért van (lehet) egy taktikai elem is. Annó középiskolásként egy kon...
2016. 08. 09, 00:23
A szó nyelvtani értelmében
szigetva: @bm: A wiki még mindig nincs javítva. Majd ezt is javítsd: hu.wikipedia.org/wiki/Adat%C3%A1llom%C3%A1ny
2016. 08. 08, 23:51
Számtek magyarul
bm: @jan: Hát igen, ezt cseppet túltolták. :-)
2016. 08. 08, 23:32
A szó nyelvtani értelmében
bm: @szigetva: Meg hát, hiszen konkrétan arra nyomtam a választ, ahogy a kukacos-megszólítós linkből láthatod. :-)
A 20-as után pedig sokan leírták, hogy a (magyar) Wiki ezen a ponton téved. És tényleg. (...
2016. 08. 08, 23:31
Számtek magyarul
bm: "akár -feloldás (hiszen a kiterjesztést az extensionre már elhasználtuk)"
no jó, azért vannak még lehetőségek, pl. kibővítés :-)
2016. 08. 08, 23:21
Számtek magyarul
jan: Szerintem prózaibb a magyarázat. Itt "nyelvtani jelentés" alatt szimplán "a szó szerinti", a legkevésbé metaforikus használat szerinti jelentésre gondolt a szerző.
Vagyis hogy a "táncos mulatság" prot...
2016. 08. 08, 23:18
A szó nyelvtani értelmében
szigetva: @bm: „miért köti annyira az ebet a karóhoz” Mennyire? A 20. hozzászólás megvolt?
2016. 08. 08, 23:17
Számtek magyarul
Fejes László (nyest.hu): @gligeti: Az értelmezés nem azonos az értelemmel vagy jelentéssel. Nyelvtanilag lehet értelmezni valamit, pl. hogy mit is jelentenek pontosan az alábbi mondatok: mire vonatkozik az a névmás, ki is a h...
2016. 08. 08, 22:07
A szó nyelvtani értelmében
bm: @szigetva: Jó, én mindent értek (bár nem mindennel egyet), pl. valóban jól el lehet polemizálni azon, hogy a hashtag, az egy – formailag hashmarkkal kezdődő – tag ("címke") volt eredetileg, de ma már ...
2016. 08. 08, 22:04
Számtek magyarul
bm: @Sultanus Constantinus: "az "automatikusjavítás-funkció"-t is aláhúzná"
imgur.com/DAx3dzk
2016. 08. 08, 18:54
A vécében lehúzott idézőjelek
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 369
| 370
| 371
| 372
| 373
| 374
| 375
| 376
| 377
| 378
| 379
...