-
Sándorné Szatmári: Ezek a modellek tehát (micsoda véletlen) fékezik a "féknyúz" terjedését ..? :)2024. 03. 12, 18:39 Álhírek felsimerése nyelvi modellek...
-
Sándorné Szatmári: @cikk: Véleményem eltekintve a konkrét (pl. összeesküvés) példától: -Működő nyelvelméleti ...2024. 03. 10, 09:31 Titkos víziók vagy vizionált titkok?...
-
Sándorné Szatmári: A cikk szerint a nyelv fontos jellemzője, hogy a szavak jelentése kommunikációs helyzeteke...2024. 03. 01, 09:37 Diszkriminált állatok
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Amit írsz, nyilván én is észre veszem.. A jelentés és tartalom ugyanakkor rávil...2024. 02. 23, 21:02 Nyelvek születése és terjedése
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Azt nem veszed észre, hogy a "sok" egy főnévi csoporton belüli determi...2024. 02. 22, 17:55 Nyelvek születése és terjedése
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Szentágothai János, a világhírű magyar agykutató, a modern neuroanatómia megteremtője születésének századik évfordulója alkalmából „Utazás a koponyánk körül” címmel középiskolai versenyt hirdet a Magyar Tudományos Akadémia (MTA).
Az MTA honlapja emlékeztet arra, hogy a centenárium alkalmából az ENSZ Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete (UNESCO) Szentágothai János tudományos munkájának, emberi nagyságának elismeréseként a magyar tudós emlékének ajánlotta az idei évet.
„Szereted a biológiát, és szívesen kalandoznál az emberi agy körül? Szeretnéd megtapasztalni, milyen érzés tudós előadónak, tanárnak lenni? Itt a lehetőség, hogy megmutasd, milyennek képzelsz egy izgalmas biológiaórát!” – olvasható a verseny felhívásában, amelyben 11. és 12. osztályos középiskolások vehetnek részt. A kiírás szerint a megmérettetés célja, hogy a diákok „a tudásátadás leghitelesebb és leghatásosabb módjaival, a tudományos felkészülés kitartó munkájával és a tudós előadás-tanítás örömével találkozhassanak a Magyar Tudományos Akadémián. A verseny győztese rendhagyó biológiaórát tarthat az emberi agy rejtelmeiről az Akadémia székházában a novemberben megrendezendő Magyar Tudomány Ünnepe (MTÜ) programsorozat keretében”.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A pályamunkák témája az agyi folyamatok bármelyike lehet. Kapcsolódniuk kell a középiskolai biológiai tanulmányokhoz úgy, hogy bővítsék, színesítsék a választott témával kapcsolatos iskolai tananyagot.
A pályázatra 11. és 12. osztályos diákok egyénileg nevezhetnek be, az óra megtartásába azonban két további diáktársuk is bevonható. A diákok pályaműveit középiskolájuknak kell beküldenie. Egy középiskola legfeljebb három pályamunkát nevezhet be, több jelentkező esetén háziversenyen kell eldönteni az indulók személyét.
A zsűri, amelynek elnöke Csépe Valéria akadémikus, az MTA főtitkárhelyettese, a legjobbnak tartott előadások nyomán az első három helyezettet díjazza.
Az első három helyezettet, felkészítő tanárukat és osztálytársaikat a Magyar Tudományos Akadémia egy napra vendégül látja. Mindhárom díjazottal interjú készül az Akadémia honlapján, a pályaművek megjelennek az Élet és Tudomány folyóiratban. A nyertes pályázók osztálytársaikkal együtt látogatást tehetnek az MTA egyik, általuk kiválasztott kutatóintézetében.
A versenyre 2012. július 1. és október 1. között lehet regisztrálni az Akadémia honlapján; a pályaműveket október 12-én éjfélig kell postára adni, illetve feltölteni a weboldalra.