-
szigetva: @mederi: Mesebeszéd. A helyesírás a hangsúlyviszonyokat tükrözi. MEGcsinál, MEG se CSInál,...2023. 06. 04, 12:02 Az eltévedt kérdőszó nyomában
-
mederi: @szigetva: A "Meg is csinálta" akkor nyer értelmet, ha kontextusba helyezzük. A közvetlen ...2023. 06. 04, 11:09 Az eltévedt kérdőszó nyomában
-
szigetva: @mederi: "Meg is csinálta". Ez nem a jelentésen múlik.2023. 06. 03, 20:38 Az eltévedt kérdőszó nyomában
-
mederi: @szigetva: Ha "tagadással" a "szerves összetartozást elutasítom", mert a szituációs folyam...2023. 06. 03, 20:37 Az eltévedt kérdőszó nyomában
-
szigetva: @mederi: Ha szerinted azért kell egybeírni egy igekötőt és az utána álló igét, mert „szerv...2023. 06. 03, 10:11 Az eltévedt kérdőszó nyomában
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Tíz évvel ezelőtt indult újra – hat évtizedes szünet után – az intézményes magyar nyelvű iskolai oktatás a kárpátaljai Szolyván.
A Munkácstól harminc kilométerre lévő hegyvidéki kisvárosban megemlékezett a helyi szórványmagyarság arról, hogy a Kárpátaljai Magyar Pedagógusszövetség (KMPSZ) és a Kárpátaljai Református Egyházkerület erőfeszítéseinek köszönhetően magyar első osztály indulhatott az egyik helyi, ukrán tannyelvű iskolában. A magyar nyelvű oktatás 2002-ben 11 gyerekkel indult, majd évenként változó létszámú beiskolázással folytatódott, az idei tanévben 13 elsős kezdte meg magyarul iskolai tanulmányait.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Orosz Ildikó, a KMPSZ elnöke szerint sikeresnek tekinthető a szolyvai magyar tannyelvű oktatás újraindítása, ám az elmúlt tíz évben sok nehézséggel is meg kellett küzdeni, hiszen hol tanárhiány, hol tanulóhiány okozott gondot. Úgy vélte, mostanra stabilizálódott a helyzet, és a 20 ezres városban, ahol csaknem tíz százalék a magyar származásúak aránya, ismét rangja van a magyar nyelvnek. Kifejtette: reméli, hogy hamarosan több szolyvai iskolában is tanítani fogják a magyart, miután az ukrán iskolákban két idegen nyelv oktatása lesz kötelező. Orosz Ildikó a KMPSZ nevében egyéves internet-előfizetést ajándékozott a szolyvai magyar iskolának.
Punykó Mária, a KMPSZ szórványprogramjának vezetője a sajtónak elmondta: a szolyvai magyar oktatás sikere azon is lemérhető, hogy a nem magyar nyelvű közegből érkező elsősök még erős akcentussal beszélnek magyarul, ám az elemi iskola befejezése után már tisztán ejtik a magyar szavakat. A szakember hozzátette: az oktatásnak bizonyos „visszaasszimiláló” hatása is van, mivel a magyar származású, de magyarul már nem tudó szülők a gyerekeik hatására elkezdenek érdeklődni a magyar nyelv és kultúra iránt.
Szokolova Mitro Henrietta, a magyar osztályok tanára, aki tíz éve egymaga kezdte el a magyar oktatást Szolyván, örvendetesnek nevezte, hogy egyre több helyi fedezi fel magyar gyökereit, és noha már nem beszél magyarul, gyerekét magyar óvodai csoportba, majd magyar iskolai osztályba íratja.
A magyar osztályokban jelenleg 43 diák tanul. A magyar nyelv és irodalom oktatása a felső tagozatos, már ukrán nyelvű osztályokban is folytatódik a magyar elemi iskolát végzettek számára. Közülük többen valamelyik kárpátaljai magyar líceumban folytatják középiskolai tanulmányaikat.