-
Sándorné Szatmári: @ganajtúrós bukta: 22 A Google szerint további hasonló kifejezések (nem csak iskolában, bá...2024. 07. 23, 16:23 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
ganajtúrós bukta: Régi topik azért válaszolok hátha valaki visszaír... Talán: Szekálás, abuzálás, oltogatás,...2024. 07. 23, 13:34 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: kiegészítés: A nyelvi bizonytalansági tényezők (amik annál gyakoribbak...2024. 07. 01, 08:12 Fantomok a magyar szavakban
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 117 Valóban.. A "Fedje meg!" parancs hosszú gy-vel--->hatása: "megfedd valak...2024. 06. 29, 12:28 Fantomok a magyar szavakban
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Nyilván a sok ostobaság mennyiségével akarsz dominálni. Annyit azért v...2024. 06. 29, 08:35 Fantomok a magyar szavakban
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
![](/media/news-depesmod.png)
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) Bibó István Szakkollégium, valamint a mindössze néhány éve alakult ELTE Illyés Sándor Szakkollégium végzett annak a listának az élén, mely a szakkollégiumok országos feltérképezését, valamint a tehetséggondozásban és az elitképzésben betöltött szerepük feltárását célzó tanulmány alapján készült az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) megbízásából.
A tanulmány kitér arra, hogy a hazai szakkollégiumok a hazai felsőoktatás sajátos szegmensét alkotják; gyakran sorolják őket a tehetséggondozási rendszer elemei közé, máskor a civil szféra részeként említik őket. A dokumentum készítői emlékeztetnek: az elmúlt két évtizedben több kezdeményezés indult a szakkollégiumok minősítési rendszerének meghatározására s ezzel párhuzamosan az erre épülő támogatási rendszer kidolgozására, megvalósítására (Soros Alapítvány, NKKA-, OKM-pályázat, Szakkollégiumi Charta). A szakkollégiumok tehetséggondozásban vagy az elitképzésben betöltött szerepéről azonban mindeddig nem készült átfogó kutatás.
Ezt a hiányt igyekezett pótolni az OFI-vizsgálat, melynek alapvető célja a szakkollégiumok helyzetének feltárása, feltérképezése volt. A kutatással átfogó képet kívántak nyújtani a szakkollégiumok típusairól, ezek felsőoktatási intézményekhez való kapcsolódásáról, a szakkollégiumi képzés és a formális képzés egymáshoz való viszonyáról. A helyzetkép kiterjed a szakkollégiumok által biztosított egyéb szolgáltatásokra és az általuk fejleszteni kívánt készségekre is. Vizsgálták a fejlesztés direkt és indirekt módjait, továbbá a tagsággal járó externáliákat, mint a kapcsolati erőforrásokat és tőkét, információk elérését, valamint a mobilitási lehetőségeket.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A kutatás első lépése a magyarországi szakkollégiumok lehetséges körének feltárása volt, vagyis azoknak a felsőoktatásban működő diákszervezeteknek és kollégiumoknak az összegyűjtése, amelyek szakkollégiumnak nevezik magukat. A gyűjtés alapját az Oktatási Hivatal regisztrációs listája és a Szakkollégiumi Mozgalom által működtetett portálon feltűnő szervezetek listája jelentette. Az Oktatási Hivatal nyilvántartásában összesen 95 szakkollégiumként regisztrált szervezet szerepel – ez a lista a szakkoli.hu és más gyűjtés alapján 37 újonnan alakult vagy nem regisztrált szakkollégiummal egészült ki.
A tanulmány alapján a lista élén a BCE Rajk László Szakkollégium, az ELTE Bibó István Szakkollégium és az ELTE Illyés Sándor Szakkollégium végzett.
Szabó Zoltán András szerint az Illyés Sándor Szakkollégium előkelő helyezése több tényezőnek köszönhető: egyrészről a kutatóegyetemi pályázatban – az ELTE szakkollégiumai közül egyedüliként – az ELTE ISSZK önálló elemi projekttel szerepelt, ami döntően a szakkollégisták kutató hallgatóvá válását, másrészről az intézmény infrastrukturális fejlesztését célozta. „Emellett fontos, hogy a 2010-2011-es tanévtől kezdődően kifejezett hangsúlyt fektetünk a szakkollégisták szakmai orientációjára, s ez a különböző fórumokon (OTDK, hazai és nemzetközi konferenciák, ösztöndíjak) nyújtott teljesítményekben is megmutatkozik” –fejtette ki az Illyés Sándor Szakkollégium mentora.