-
Sándorné Szatmári: "Siegelinde" idézet a cikkben hangátvetés témában: "És nem mondják "motort" helyett soha a...2024. 09. 08, 10:27 Így műveld a nyelvedet
-
ganajtúrós bukta: *De tulajdonképpen lefedi mi is a bully (iskolai basáskodó, iskolai basa) és a bullying(is...2024. 08. 19, 22:01 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
ganajtúrós bukta: Tovább kutattam. 2006-os iskola újság Basáskodásnak lett lefordítva a szó, csak nem terjed...2024. 08. 19, 21:56 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 30 Nem azt írtam, hogy magyar, hanem..: "...a mai magyar nyelvben élő kelta szó...2024. 08. 19, 12:24 Még néhány mondat a rokonságról
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Nyilván, hiszen minden a magyarból van. Már csak az a kérdés, hogy a p...2024. 08. 18, 10:05 Még néhány mondat a rokonságról
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Gyerekkorában mindenki megtanul a kezén számolni. A kreatívabbak még azt is ismerik, hogyan lehet a kettes számrendszert adaptálni 10 ujjra. Régebben az egyszerű emberek számára tényleges segédeszközt jelentett az ujjakon való számolás. De vajon mi a helyzet azokkal, akik kommunikációra eleve egy gesztikuláris rendszert, a jelnyelvet használják? Ők vajon másképp, számolnak az ujjukon, mint mi?
A siketek által használt jelnyelvek sokak számára izgalmas, titokzatos kódoknak tűnnek. Az mindenki számára nyilvánvaló, hogy a jelnyelvi közlés nem hangokból, hanem mozdulatokból áll, aki ismer is néhány jelet, az talán már arra is rácsodálkozott, hogy az egyes jelek sokszor mennyire képszerűek, milyen könnyen kitalálható a jelentésük. Ezen kiinduló információk ismeretében izgalmas kérdésként merülhet fel a gondolat: vajon hogyan, mennyire szemléletesen lehet olyan elvont fogalmakat, mint a számértékek ezeken a nyelveken kifejezni?
Mielőtt a jelnyelvi megvalósíthatóságba belemerülnék, érdemes tisztázni, hogy a matematika fogalomrendszerében meg szokták különböztetni egymástól az úgynevezett helyi értékeket és az ún. alaki értékeket. Az előbbi talán ismertebb: az egyesek, tízesek, százasok stb. helye egy számsorban jelenti a helyi értéket; míg azok a számformák (pl. 2 vagy 6), amelyek bármelyik pozícióban konkrétan felbukkan(hat)nak, tekintendők alaki értéknek. Ha az eredetileg problémát közelebbről megvizsgáljuk, a következő két konkrét kérdést fogalmazhatjuk meg: ha az ujjainkon számolunk,
-
hogyan fejezhetők ki az alaki értékek (tehát maguk a számformák)?
-
hogyan fejezhetők ki a helyi értékek, helyiérték-eltérések?
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A jelnyelvi számrendszerek alapelve
A világ jelnyelveit két csoportba sorolhatjuk számolási rendszerük szerint: megkülönböztethetjük az egykezes, illetve a kétkezes rendszereket. Például a magyar és az osztrák jelnyelv alapvetően kétkezes számolási rendszert alkalmaz, a finn vagy az amerikai jelnyelv viszont egykezeset használ. Maga a számrendszer 10-es alapú minden esetben, ezt nyilván a kulturális környezet befolyásolja. Egyelőre nincsen tudomásunk arról, hogy bárhol a világon létezne olyan jelnyelv, amely számrendszere nem 10-es alapú lenne.
Sok esetben megfigyelhető, hogy a környezet hangzó nyelvében fellelhető számnév-szerkezetek is befolyásolják az adott jelnyelv hasonló szerkezeteit. Ennek az összetett számneveknél van jelentősége. A magyar jelnyelvben (a továbbiakban néha a Hungarian Sign Language angol elnevezés rövidítéseként HSL-ként utalunk rá) a ’huszonhármat’ ugyanebben a sorrendben kell összerakni, tehát előbb jön a ’húsz’ és utána a ’három’, ugyanakkor az osztrák jelnyelvben ez épp fordítva van, ahogy azt a hangzó német nyelv „sugallja” (dreiundzwanzig: ’huszonhárom’, tagonként: ’három-és-húsz’). Ez nyilvánvalóan összefügg az írott nyelvnek a siketek oktatásában betöltött szerepével. Ugyanis függetlenül attól, hogy az oktatás módszere szerint a tanár jelel-e az órán a diákoknak, vagy kizárólag az artikulációt és a szájról olvasást alkalmazzák, a siketek oktatásában az adott ország hivatalos nyelvén írott tankönyvekből tanítanak – ez pedig magával hozhatja az adott ország hivatalos nyelvének a jelnyelvre gyakorolt bizonyos mértékű hatását is. A hangzó nyelv sorrendjétől azonban néha eltérnek a jelnyelvi számsorok kifejezésekor, ilyenkor szigorúan a a nagyobb számértéktől a kisebb felé haladva mutatják a számokat (pl. a finn jelnyelvben).
Ebben a cikkben a legfőbb megoldásokat mutatjuk csak be, a mozdulatokat csak akkor elemezzük írásban is, ha az a fotók, illetve a hivatkozott videók alapján nem teljesen egyértelmű vagy nyelvészeti szempontból valamely részletnek különös jelentősége is van.
A kétkezes alapformák
Térjünk most vissza a bevezetőben megfogalmazott két kérdéshez, amelyek a helyi- és az alaki értékek kezeken történő megjelenítésére vonatkoztak! A kétkezes rendszerek esetében a jelelő személynek tíz ujj áll rendelkezésére, hogy 1-10 közötti értékeket kifejezzen, ez a kérdés tehát viszonylag könnyen megválaszolhatónak tűnik.
Vegyük előbb sorra a magyar siketek által használt legalapvetőbb kétkezes számformákat!
A jelelés során olykor elegendő az egyik kezünk használata, olykor viszont szükség van mindkettőre. A jelnyelv tanulásának kezdetén fontos eldönteni, melyik az ún. aktív kezünk (többnyire az írásban és egyéb tevékenységekben ügyesebb kezünk szokott aktív lenni itt is), enélkül csak kuszán kapálóznánk, és a kezeink váltogatásával szinte érthetetlenné tennénk a jelelésünket. A számok esetében nyilvánvaló, hogy 1-5-ig elegendő az egyik (az aktív) kéz használata, és csupán a 6-10 közötti számok esetében kell mindkét kezünket igénybe venni, ilyenkor a passzív kéz 5-öt mutat, az aktív kézen jelenik meg az azon felüli számérték. Lényegében az 1-10 számok ezen rendszere megfelel a mennyiségek Magyarországon általánosan – tehát hallók között is –elterjedt kézzel történő kifejezésének. A hallók gesztikulálásával ellentétben azonban a HSL-ben pl. a tenyereknek kötelezően kifelé kell nézniük az alapformák esetében, kivétel az 1, amikor befelé néz. A 10-nek létezik egy hangsúlyosabb alakváltozata, amikor a jelelő az 1. és a 3. ujját többször összeérinti, ezt egyrészt feltehetőleg a könnyebb percipiálhatóság érdekében teszik, másrészt ez jut szerephez az egykezes számolási rendszerben is.
A ’nulla’, a ’száz’, az ’ezer’, a ’millió’ és a ’milliárd’ kifejezésére – az előbbi, hallók számára is egyértelmű 1–10 alap számnevekkel ellentétben – olyan jeleket alkalmaznak a siketek, amely csak az ő közösségükben számít konvencionálisnak.
A ’száz’ két változata közül a második (b. jelű) 'évszázad' értelemben is használatos, ez azonban semmilyen kontextusban sem tehető meg az a. jelű változattal.
„Tízen túliak társasága”
Továbbra is kérdéses azonban, hogy miként lehet a helyi értékek elkülönítését gazdaságosan és könnyen percipiálhatóan megoldani egy vizuális-gesztikuláris rendszerben, akár egykezes, akár kétkezes rendszerben is kell gondolkodnunk. A magasabb értékű számformákat a jelelők úgy hozzák létre, hogy az alapváltozatok mozgási komponensét cserélik le valami más mozgásra, teszik mindezt természetesen valamilyen egységes rendszer szerint. A 12-19-ig tartó számértékeket az ökölből kiinduló „spriccelő mozdulattal” hozzuk létre, aminek végeredményeként a megfelelő számértéket mutató tenyér(ek) kifelé néznek.
Külön kell megemlíteni a 11-et, amely bizonyos értelemben rendhagyó módon jön létre, tehát mozgási komponensének változása kissé eltér a többi „tizen-” számétól, de mindenképpen az alapformából származik. Ebben az esetben az összeérintett hüvelyk- és mutatóujj „spiccel szét” (hasonlóan ahhoz, ahogy az ujjainkkal csettinteni szoktunk), majd a fent bemutatott 1-et jelölő kézforma befelé néző tenyérrel a test előtt középen, a testtel párhuzamosan lefelé mozdul cikk-cakk vonalban. Valószínűleg ez esetben az ökölből hirtelen kinyúló hüvelykujj kevésbé élesen percipiálható, mint az említett cikk-cakk mozgás. (Ez egyébként a jelnyelvben is használatos a futball műszavaként, a tizenegyesrúgásra értve.)
A tízes helyi értékű számok esetében a kétkezes rendszeren belül különbség van az egy, illetve a két kézzel létrehozhatók között. 20-50 esetén a kiindulópont a megfelelő számértéket mutató kéz, test felé néző tenyérrel, s ez a forma „indul el” előreívelő mozdulattal, amelynek befejezésekor a tenyér felfelé néz. 60-90 esetén azonban a kezek tenyérrel a test felé nézve egymást keresztezve helyezkednek el, a bal kéz 5-öt mutat, a jobb kéz a szükséges „maradékot”, majd jobb-bal irányba szétnyílnak, azaz mindkét kéz a saját oldalára kerül, miközben a tenyér orientációja nem változik.
Észre kell vennünk azonban, hogy a képzést nemcsak azoknál a számformáknál alkalmazza a HSL, amelynél a hangzó nyelvek is, hanem kiterjeszti ezt más mennyiségek kifejezésére is, amelyek a hangzó nyelvek többségében szóösszetétellel jönnek létre. Ilyenek például: 500, 2000, 8.000
A felvételeken látható, hogy alakváltozatok is léteznek. A 2000 esetében az egyik formánál az történik, hogy az eredeti ’ezer’ jelből az aktív kéz a megfelelő számformát ('2'-t) mutatja, mozgása megegyezik az eredeti ’ezer’ jelben szereplő mozgással, eközben a passzív kéz ott és úgy marad, mint az alapjelben. Ez esetben tehát formailag összeolvad a ’kettő’ és az ’ezer’ jel. Ehhez képest a másik megoldásnál a passzív kéz „eltűnik”, az aktív kéz viselkedése viszont azonos marad. Ötnél magasabb alaki értékek esetén már csak ez a megoldás létezik, hiszen ilyenkor az alaki érték kifejezéséhez is szükséges mindkét kéz; ez úgy valósul meg, hogy mindkét kéz tükörszimmetrikusan azonos mozgást végez, csak éppen az egyik 5-öt mutat, a másik az 5-ön felüli szükséges „maradékot” (ld. pl. 8000). Emellett az ezresek esetében alkalmazható még a megfelelő értékek egymást követő jelelése is (’kettő’ + ’ezer’; ’kettő’ + ’ezer’), bár a siket közösségben ez kevéssé elterjedt. Az ilyen több változattal rendelkező formák közül hétköznapi kommunikációban a siketek az összeolvadt, leegyszerűsített formát részesítik előnyben, az összetett változatok ritkábban fordulnak elő, leginkább a siket-halló kommunikációban jutnak szerephez, illetve általában véve a lassabb artikuláció, illetve a hangsúlyozás jelnyelvi megvalósulásainak tekinthetjük őket („háromszázat mondtam, nem harmincat”).
Összetételek
Az egy tízes és egy egyes helyi értékből összetevődő, 20-on felüli számok (pl. 24, 86), illetve a százon felüli több egységből álló kifejezések (365, 4024, 9863702 stb.) viszont csak a bennük szereplő tagok egymást követő jelelésével fejezhetők ki (’húsz’ + ’négy’, ’nyolcvan’ + ’hat’ stb.).
A tízesek közül a „valódi kétkezes” számokra (tehát 60-tól fölfelé) azonban sajátos megoldás létezik, amelyben egy érdekes hasonulással találkozhatunk. A test felé néző keresztezett tenyereket oldalirányba mozdítjuk (ld. 86-nál a ’80’ elem artikulációjának mozdulatsorát), miközben a tenyeret csuklóból kifelé fordítjuk, így végeredményként kifelé néző tenyereink mutatják az egyesek értékét (ld. a ’6’ artikulációjának statikus pózát). Ha az utótag (az egyesek értéke) egy kézen kivitelezhető (pl. 74), akkor a passzív kéz a keresztezést követően leereszkedik. A mozgásban a két tag kivitelezése között mindenképpen megfigyelhető egyfajta átkötés, összeolvadás.
Ha a két számérték azonos (pl. 22, 88), akkor a két helyi érték mozdulatsorában egy még az előbbinél is nyilvánvalóbb formai hasonulás történik, azaz a két tag mozgását nem végzi el külön-külön a jelelő, hanem ehelyett a csuklóját rázogatja. Ez a sajátos mozgás azért jöhet létre, mert nincs szükség kézforma-cserére a két tag kivitelezése között, nem kell erre „időt szánni”. Az egykezes formák esetében a tenyér orientációjának változásával is együtt járó, ívesen lefelé tartó mozgás, valamint egy a testtől kifelé orientálódó artikulációs mozdulat összegzéseképpen egy ismételt, „rázogatós” mozgás jön létre, amikor a jelelő a csuklóját kétszer egymás után enyhén a kisujj irányába kifordítja, miközben a tenyér orientációja 180°-ot fordul (lásd a videót!). Ez azt jelenti, hogy az összetételen belül, mind a tízes, mind az egyes számérték formájában (az egytagú szám kivitelezéséhez képest) változás történik, ez az előbb említett formai hasonulás eredménye. Kétkezes, azonos számértéket tartalmazó kifejezés esetében pedig a kereszteződő mozgás eltűnik, helyette – az egykezes hasonulás mintájára – kétkezes „rázogatós” változat jön létre (ld. 88).
Egyéb izgalmas számnévi formák
A magyar jelnyelv rendkívül gazdag speciális, leszűkített jelentéskörrel rendelkező számnévi alakokban. A hagyományos törtszámnevek (2/4; 0,57) és sorszámnevek (pl. 7.) mellett egyéb speciális jelentésű formák is léteznek: négyes, hetes (játékos vagy villamos); mindhárom, mind a hét. Az előbbi (mindhárom) forma szerepel egyébként a Szentháromság kifejezésben is a ’szent’ jelentésű glóriát jelképező előtaggal.
Ennél izgalmasabb azonban, hogy más számévi kifejezések egy számnév és egy főnévi értelmű jel inkorporálódásából születnek, s csupán egészen speciális használati körrel rendelkeznek (pl. 3 órakor, 3 órán át, 7. osztályos, 8. emelet, 9 hónap stb.) Az nyilvánvaló, hogy ezekben az esetekben a kézforma mindig a megfelelő számot mutatja, a mozgási komponens viszont a főnévi értelmű elemmel áll kapcsolatban. Vagy közvetlenül megörökli azt, pl. az iskolai osztályokra utaló számokban egyértelműen az ’iskola’ jel mozgása érhető tetten, hasonló ehhez a hónapokkal kapcsolatos megoldás is. Az órában mérhető időtartam, illetve a ’mikor?’ kérdésre válaszoló forma viszont csak azt a körmozgást tartalmazza, ami az óra járására utal, nem teljesen fedi le az alapjelet. Az emeletek számozása sem az ’emelet’ jellel van közvetlen rokonságban, csupán a felfelé történő mozgás mint asszociáció épül bele ezekbe a szerkezetekbe.
Számok névmásokba is beépülhetnek, bár ez első olvasásra valószínűleg furcsának tűnhet. Hasonló szemantikai tartalom kifejezésére azonban a hangzó nyelvekben is találhatunk példákat. Pl. magyar (mi) ketten, (ti) hárman stb., német (wir/ ihr) beide (miközben az alap számnévi forma a zwei); orosz двое [dvoje] ’ketten’ (és ez a forma nem egyezik meg az alap számnév egyik ragozott alakjával sem, ennek hímnemű és nőnemű alanyesetű formái: два [dva]/две [dve]) stb.
A jelnyelvben, ebben az esetben a tér személyek, illetve szereplők szerinti felosztása képezi a hátteret. A jelnyelv névmásrendszere egyfelől tökéletesen egyszerű, mivel alapvetően rámutatással dolgozik, ugyanakkor – épp emiatt – tökéletesen precíz is (összevetve azzal, mennyi háttérinformáció szükséges ahhoz, hogy biztosan következtetni tudjunk arra, kit is takar egy többszereplős történetben a magyar ő vagy az angol he/she). Amikor a beszélgetőpartnerre mutatok, az értelemszerűen azt jelenti, hogy ’te’, amikor magamra, az pedig az ’én’. A harmadik személy(ek)re utalás a beszélgetőpartnerek térszeletekre való rámutatással valósítható meg (’ő’, ’ők’).
Az előbb említett névmás+számnév típusú szerkezetek esetében a kézforma a megfelelő számértéket jelzi, míg a mozgás irányultsága pedig megegyezik a szóban forgó szereplő(k)höz kapcsolódó térszelet irányával. Ennek egy nagyon különleges alesete a sporteredmények térszelethez köthető megjelenítése (4:2 a javunkra; 3:2 a két csapat között, amelyek egyikében sem vagyok érintett stb.).
Öt ujjon tíz számot?
Miután megértettük az elvet, hogyan lehet 10 ujjon akármeddig elszámolni, nézzünk kicsit utána annak, mi is a logikája a cikk elején említett esetnek, amikor eleve csak egy kézen történik a számolás. Nyilvánvaló, hogy valamiféle trükköt kell alkalmazni ahhoz, hogy az öt ujjunk elegendő lehessen akár csak 10-ig elszámolni, nem beszélve a tízen felüli értékek kifejezésének lehetőségéről. Az egykezes számokat a két különböző jelnyelvből hozott példákkal illusztráljuk, bár ennél több jelnyelv használja – pl. az amerikai vagy a mongol.
A finn jelnyelvi számrendszer alapelemei esetében 6-tól a kisujjtól visszafelé fordulva halad a rendszer, azonban fontos kitétel, hogy az 1-et – az általános magyar konvenciótól eltérően – eleve nem a hüvelykujjal fejezik ki, hanem a mutatóujjal (néhány más nyugat-európai hallók által is használt módon). Ennek a logikának viszont az a következménye, hogy az ujjak „visszafordulásakor” a 9 már nem lehet a 2.–5. ujjak sorozata, hiszen azt már a 4 lefoglalta, így ezt az ökölből kinyújtott hüvelykujj fejezi ki.
Ebben a rendszerben az orientáció, illetve a statikusság vs. mozgás kombinációja révén hozhatjuk létre a származtatott alakokat, azaz ilyen módon fejezhetjük ki a helyiérték-változást. A finn jelnyelvben a tizenhárom típusú és mindenféle több értékből felépülő számok összetételként fejezendők ki.
A HSL használói is alkalmaznak néha egykezes számolási rendszert. Ez esetben egy alapvető trükkel van dolgunk, nevezetesen a kéz (ujjhegyek) iránya változik meg, ezáltal lépjük át az 5 fölötti bűvös határt. De maguk a formák semmiben sem térnek el a kétkezes változat gyakorlatától, hogy melyik ujjaknak is kell nyitva lenniük. Ha tehát az ujjak lefelé néznek, az azt jelenti, hogy „képzelj hozzá a másik kézen még 5-öt!”
A magyar jelnyelv egykezes használatában az egykezes számolás képzett formáinál is marad az az alaptétel, miszerint ami „ötön felül van”, az lefelé néz, de maguk a mozgásmintázatok azonosak az eredetinek tekinthető kétkezes számolás mintáival.
Amit a számok révén a jelnyelv alapelemeiről megtudhatunk
Eredetileg abból a végtelenül egyszerű dologból indultunk ki, hogy vajon mennyivel bonyolultabb a siketek jelnyelvének számrendszere az emberi közösségekben széles körben elterjedt kézen való számolásnál. Egyfelől azt mondhatjuk, hogy nem sokkal, csupán néhány extra trükköt vetnek be arra, hogy 10 fölött is elboldoguljanak a számok kifejezésével. Másfelől azonban a fenti példák arra az érdekességre világítottak rá, hogy a jelnyelvi kézmozdulatok különféle apró komponensekből épülnek fel – hasonlóan ahhoz, ahogy a hangzó nyelv jelentéses egységei is hangok sorozata. Önmagában egyetlen kézforma, mozgás vagy elhelyezkedés sem jelent semmit, ahogy a hangzó nyelv [f], [s] vagy [ü] elemei sem hordoznak jelentést. Jelentés-megkülönböztető szerepük azonban vitathatatlan: a jelnyelvben éppúgy találunk csak egyetlen összetevőjükben eltérő jelpárokat, amilyenek pl. a magyar sör – kör vagy kor – kór szópárok. Erre álljon itt illusztrációként pár példa:
-
a kézformája más (az egyikben az 1. és az 5. ujj van nyitva, a másikban pedig a 2-3. ujj, de minden más azonos): ’bicikli(zik)’ – ’vizsgálat’;
-
a kézfej orientációja más (a tenyér lefelé vagy oldalra néz): ’repül, repülőgép’ – ’utazik, utazás’;
-
a mozgása eltérő (a kezet az arc előtt középen oda-vissza kis mértékben többször mozdítjuk vagy egyszer határozottan középről kifelé): ’persze’ – ’víz’;
-
a kivitelezés helyében tér el (állnál vagy homlokon): ’csont’ – ’fiú’
A jelnyelvnek ezeket az apró összetevőit William C. Stokoe amerikai nyelvész fedezte fel az 1960-as években, amikor két siket munkatársával közösen nekilátott az első modern nyelvészeti alapokon nyugvó amerikai jelnyelvi (ASL) szótár összeállításához, ezeket közös néven kerémáknak (gör. ’kézi elem’) nevezte el. A kerémák lényegében azok a jelentés nélküli elemek, amelyekből egy jelentéssel rendelkező jel felépül (ld. a fenti példákat): kézformák, mozgási mintázatok, kivitelezési helyek, vagy hogy merre néz a tenyér/ujjhegy. Stokoe eredetileg az első hármat fedezte fel, később mások hozták fel az orientáció szerepét, vagy éppen a mimika és a szájmozgás hasonló szerepét a jelek kivitelezésében.(Stokoe tevékenységéről magyarul bővebben Horváth Brigitta cikkében olvashatunk – l. az irodalomjegyzéket.) A most elérhető jelnyelvi szótárak – ha nem kizárólagosan valamely írott nyelv felőli keresés szerint működnek – hagyományosan Stokoe osztályozási rendszerét követik, és kézforma-csoportokba rendezik a szótári tételeket.
Irodalom
Horváth Brigitta (2001): Egy egyetem, egy professzor és egy nyelv. Fejlesztő Pedagógia 2001/2, 47–50.
Stokoe, William C. – Dorothy C. Casterline – Carl G. Croneberg (1965): A dictionary of American sign language on linguistic principles. Washington, D.C.: Gallaudet College Press