-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: 25 Folytatom.. Ez a feltételezésed az -szt/ d(t) toldalékokkal kapcsolatban: "...2024. 10. 14, 15:13 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: 25 -re Folytatás: "A -d-re talán a válasz az, hogy fiktív tőre épül, nincs öná...2024. 10. 13, 11:41 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: 25 "Miért pont ez a két nyelv?" Mármint az (illír-) pannon - kelta (==> a k...2024. 10. 12, 10:34 Ál- és Tudomány
-
nasspolya: @Sándorné Szatmári: Miért pont ez a két nyelv? Az illírből főleg csak tulajdonnevek és pár...2024. 10. 10, 07:37 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: A szer szó sokoldalú jelentése a MAI magyar nyelvben amire gondoltam és amiről ...2024. 10. 06, 20:07 Ál- és Tudomány
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A vállalat félrevezette az SMS-es nyereményjátékában részt vevő fogyasztókat, és agresszíven erőltette a részvétel folytatását.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tegnap megállapította, hogy a Magyar Telekom az elmúlt év második felében megtartott „90 Golf, 90 nyertes” elnevezésű SMS-játéka során a fogyasztókkal szemben tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot tanúsított. A jogsértés miatt a hivatal 200 millió forint bírságot szabott ki a vállalatra.
SMS-áradat
A Magyar Telekom 2009. október 2. és december 30. között bonyolította le a „90 Golf, 90 nyertes” elnevezésű játékot, melyet széles körben, intenzív kampánnyal népszerűsített. A játékban a nyeremény naponta 1, játék teljes időtartama alatt összesen 90 darab Volkswagen Golf személygépkocsi volt, melyhez a nyertes nem sorsolás útján juthatott hozzá.
A részvételhez az 1727-es számra küldött, tetszőleges tartalmú SMS-sel kellett a fogyasztóknak regisztrálni, amivel egyben vállalták, hogy fogadják a telefonjukon a kérdéseket és a kvízjátékkal kapcsolatos egyéb tájékoztató SMS-eket. A regisztráció után minden játékos kapott egy újabb SMS-t, amely kvízkérdést tartalmazott, három lehetséges válasszal. A játékos egy 300 forintba kerülő SMS-ben küldhette el a helyesnek vélt válasz sorszámát. Helyes válasz esetén a játékos pontot kapott, majd a rendszer új kérdést küldött neki. Ugyancsak új kérdés érkezett, ha a játékos helytelen választ adott, amelyért nem járt pont. Minden nap az az adott napon is játszó játékos nyert, akinek a legtöbb pontja volt. Az elért pontok a nap végén nem vesztek el, hanem minden nap egy helyes válasz elküldésével újra játékba kerültek, azaz az előző játéknapok során gyűjtött összes pont átkerült az aktuális játéknapra is.
A kvízkérdésektől függetlenül, időről időre ún. aktiváló és tájékoztató üzeneteket kapott a játékos a 1727-es számról, amelyek tájékoztatták a nyereményről és az aktuális pontszámáról. A játék folyamán minden tájékoztató üzenet mellé újra elküldésre került az utolsó olyan kérdés is, amelyet a játékos nem válaszolt meg. Az ilyen jellegű SMS-ek fogadását díjmentesen le lehetett mondani az 1430-as ügyfélszolgálati számon vagy az 1727-es számra a „stop” szót elküldve.
A játékkal kapcsolatosan a Magyar Telekom tehát alapvetően háromfajta SMS-t küldött a fogyasztóknak. Az első csoport a promóciós SMS-ek csoportja volt, melyek egy része a regisztrációt megelőzően érkezett a fogyasztókhoz, más része a regisztrációt követő tájékoztató üzeneteket tartalmazott, illetve játékra buzdított, valamint a helyes/helytelen/érvénytelen válaszok küldését követően jelent meg a játékosok postaládájában. A második csoportot maguk a kvízkérdések alkották, míg a harmadikat a promóciós SMS-ek letiltásának lehetőségéről tájékoztató üzenetek.
A nyertesek több ezer SMS-t küldtek
Eljárása során a GVH megállapította, hogy a játékban jelentős számú, naponta átlagosan több ezer, egyes napokon több tízezer fogyasztó vett részt, akik igen sok SMS-t küldtek 300 forintért, jelentős bevételt hozva a Magyar Telekomnak. A játékban érintett fogyasztók többsége csak egy regisztrációs SMS-t küldött meg, míg a nemcsak egy regisztrációs SMS-t megküldő fogyasztók negyede a regisztrációs SMS-en kívül csak egy kvízkérdésre adott választ. A játék során nyertes fogyasztók által küldött SMS-ek száma igen magas, átlagosan több ezer volt.
A versenyhivatal a játék promóciójával kapcsolatban egyrészt azt értékelte, hogy megtévesztette-e a Magyar Telekom a fogyasztókat a játékba behívó, illetve a regisztrációt követő egyes SMS-ekkel és más kereskedelmi kommunikációkkal, másrészt azt, hogy a játékban a már regisztrált fogyasztók részére megküldött SMS-ekkel tanúsított magatartása tisztességtelen, agresszív kereskedelmi gyakorlatnak minősült-e.
A regisztrálást megelőzően megküldött SMS-ek kapcsán a GVH megállapította: az a tény, hogy a játékban érintett fogyasztók többsége csak egy regisztrációs SMS-t küldött 300 forintért, tehát a kvízjátékban valójában nem vett részt, már önmagában arra mutat rá, hogy a Magyar Telekom által a játékkal összefüggésben megvalósított kereskedelmi gyakorlat alkalmas volt a fogyasztók megtévesztésére. Az SMS-ek tartalma, szövegezése a GVH szerint alkalmas volt arra, hogy a fogyasztókat félrevezesse. A fogyasztó joggal vélhette ugyanis, hogy a „Golf” szó megküldésével a játékban való részvétele biztosított, az nem igényel további fogyasztói aktivitást – ami nem felelt meg a valóságnak.
A regisztrálást követően megküldött SMS-ek kapcsán a GVH a fogyasztó nyerés közeli helyzetére, az aznapi nyerés lehetőségére, esélyére történő utalást, illetve az utolsó napi nyeremény megnyerésének lehetőségéről szóló tájékoztatást kifogásolta. A kereskedelmi gyakorlat agresszív jellege kapcsán a GVH kiemelte, hogy a regisztrálást követően a játékban résztvevők akár tucatnyi (kvízkérdést tartalmazó, aktiváló és egyéb promóciós jellegű) SMS-t is kaphattak egy-egy válasz SMS között, továbbá, hogy ezek célja egyértelműen a fogyasztó sürgetése volt annak érdekében, hogy további emelt díjas SMS-eket küldjön meg az eljárás alá vont részére. Ezzel a gyakorlattal viszont a Magyar Telekom az érintett fogyasztókat a jogszabályokba ütköző módon, agresszíven ösztönözte a játékban való részvételre.
A bírság meghatározásánál a GVH a promócióból származó árbevételből indult ki, és súlyosbító tényezőként értékelte többek között azt, hogy a jogsértés több hónapot ölelt fel, illetve az ügyfelek széles körét érintette – áll a hivatal közleményében.