-
Sándorné Szatmári: @ganajtúrós bukta: 22 A Google szerint további hasonló kifejezések (nem csak iskolában, bá...2024. 07. 23, 16:23 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
ganajtúrós bukta: Régi topik azért válaszolok hátha valaki visszaír... Talán: Szekálás, abuzálás, oltogatás,...2024. 07. 23, 13:34 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: kiegészítés: A nyelvi bizonytalansági tényezők (amik annál gyakoribbak...2024. 07. 01, 08:12 Fantomok a magyar szavakban
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 117 Valóban.. A "Fedje meg!" parancs hosszú gy-vel--->hatása: "megfedd valak...2024. 06. 29, 12:28 Fantomok a magyar szavakban
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Nyilván a sok ostobaság mennyiségével akarsz dominálni. Annyit azért v...2024. 06. 29, 08:35 Fantomok a magyar szavakban
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
![](/media/news-depesmod.png)
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Itt az alkalom, hogy az informatikusok lenyomják a bölcsészeket: emberi nyelvek helyett programnyelvekről lesz szó.
Nemrégiben mutattuk be a Nagy Nyelvi Játékot, melynek lényege az volt, hogy hangminták alapján kellett különböző természetes nyelveket felismernünk. Valljuk be, már ez is inkább nerdeknek szólt, de most elkészült a geekeknek szóló változat (a nerdekről és geekekről már írtunk). A Hello World Quizben (Helló világ kvíz), melyet bevallottan a Great Language Game inspirált, számítógépes programnyelveket kell felismernünk – természetesen a leírt kód, és nem hangfájlok alapján.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Különbség a két játék között, hogy míg a Nagy Nyelvi Játékban a szövegek tartalma különböző, addig a Helló világ kvízben minden bemutatott kód ugyanazt a feladatot hajtja végre: kiírja a képernyőre (illetve korábban más kijelzőkre) a Hello, world! (Helló, világ!) mondatot. Az ilyen programok általában arra szolgálnak, hogy a kezdők számára bemutassák a nyelv alapvető szintaktikai szabályait, azaz azokat a szabályokat, amelyek alapján a parancsokat „meg kell fogalmazni”, pontosabban meg kell formálni. E rövid programokból kiderül, mit kell egy program elején feltétlenül megadni, hogyan épül fel egy egyszerű programsor, hogyan kell egy programot lezárni. A programtípus valamikor a hatvanas-hetvenes évek fordulóján jelent meg a programozás-tankönyvekben, és napjainkban is szinte minden programozási tankönyv példái között egy ilyen típusú program az első.
A statisztikák szerint a játékban összesen 69 programnyelv kódja szerepel, ezek közül a legkönnyebben felismerhető a Lua (a játékosok az esetek 92,2%-ban felismerik), a legnehezebbnek viszont a Nemerle tűnik (az eseteknek csupán 68,9% százalékában ismerik fel). Felismerését bizonyára az is nehezíti, hogy kódja nagyon hasonló a C és a hozzá közel álló C++ vagy C# nyelvekéhez.
A játékot nehezíti, hogy a minták között nem csupán ma divatos programnyelvek kódjait találjuk, hanem olyan „klasszikusokét” is, mint a COBOL vagy az ALGOL – de találkozhatunk néhány vicces programnyelvből vett mintával is.