-
Sándorné Szatmári: Szerintem beszűkül a gondolkozás féleségek korábbi sokasága, míg a tere, ahol keresgélni l...2024. 03. 25, 09:02 Hogyan alakul át az olvasás?
-
Sándorné Szatmári: Ezek a modellek tehát (micsoda véletlen) fékezik a "féknyúz" terjedését ..? :)2024. 03. 12, 18:39 Álhírek felsimerése nyelvi modellek...
-
Sándorné Szatmári: @cikk: Véleményem eltekintve a konkrét (pl. összeesküvés) példától: -Működő nyelvelméleti ...2024. 03. 10, 09:31 Titkos víziók vagy vizionált titkok?...
-
Sándorné Szatmári: A cikk szerint a nyelv fontos jellemzője, hogy a szavak jelentése kommunikációs helyzeteke...2024. 03. 01, 09:37 Diszkriminált állatok
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Amit írsz, nyilván én is észre veszem.. A jelentés és tartalom ugyanakkor rávil...2024. 02. 23, 21:02 Nyelvek születése és terjedése
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Itt az alkalom, hogy az informatikusok lenyomják a bölcsészeket: emberi nyelvek helyett programnyelvekről lesz szó.
Nemrégiben mutattuk be a Nagy Nyelvi Játékot, melynek lényege az volt, hogy hangminták alapján kellett különböző természetes nyelveket felismernünk. Valljuk be, már ez is inkább nerdeknek szólt, de most elkészült a geekeknek szóló változat (a nerdekről és geekekről már írtunk). A Hello World Quizben (Helló világ kvíz), melyet bevallottan a Great Language Game inspirált, számítógépes programnyelveket kell felismernünk – természetesen a leírt kód, és nem hangfájlok alapján.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Különbség a két játék között, hogy míg a Nagy Nyelvi Játékban a szövegek tartalma különböző, addig a Helló világ kvízben minden bemutatott kód ugyanazt a feladatot hajtja végre: kiírja a képernyőre (illetve korábban más kijelzőkre) a Hello, world! (Helló, világ!) mondatot. Az ilyen programok általában arra szolgálnak, hogy a kezdők számára bemutassák a nyelv alapvető szintaktikai szabályait, azaz azokat a szabályokat, amelyek alapján a parancsokat „meg kell fogalmazni”, pontosabban meg kell formálni. E rövid programokból kiderül, mit kell egy program elején feltétlenül megadni, hogyan épül fel egy egyszerű programsor, hogyan kell egy programot lezárni. A programtípus valamikor a hatvanas-hetvenes évek fordulóján jelent meg a programozás-tankönyvekben, és napjainkban is szinte minden programozási tankönyv példái között egy ilyen típusú program az első.
A statisztikák szerint a játékban összesen 69 programnyelv kódja szerepel, ezek közül a legkönnyebben felismerhető a Lua (a játékosok az esetek 92,2%-ban felismerik), a legnehezebbnek viszont a Nemerle tűnik (az eseteknek csupán 68,9% százalékában ismerik fel). Felismerését bizonyára az is nehezíti, hogy kódja nagyon hasonló a C és a hozzá közel álló C++ vagy C# nyelvekéhez.
A játékot nehezíti, hogy a minták között nem csupán ma divatos programnyelvek kódjait találjuk, hanem olyan „klasszikusokét” is, mint a COBOL vagy az ALGOL – de találkozhatunk néhány vicces programnyelvből vett mintával is.