-
Fülig James: @nudniq: azt hiszem, hogy Erdély átalakítása a dualizmus korában kezdődött, amikor elfogad...2021. 01. 16, 14:48 Százasak vagyunk?
-
nudniq: @nudniq: na, én is elkövettem egy-két pontatlanságot. Segesvárt csak a68-as megyésítéskor ...2021. 01. 15, 22:25 Százasak vagyunk?
-
nudniq: @mederi: @szigetva: nem kisebb eltérés volt a két alakulat között, hanem kb egy megyényi: ...2021. 01. 13, 02:59 Százasak vagyunk?
-
nudniq: @mederi: "vallásszabadságot biztosító Arany Bullára" XXIV. Hogy izmaeliták és zsidók tiszt...2021. 01. 13, 02:31 Százasak vagyunk?
-
szigetva: @Libertate: Onnan, hogy a Nyesten több, mint száz cikk címe alá odaírtam. Mederi téves ada...2021. 01. 12, 19:43 Százasak vagyunk?
Nyelvről vitatkozik kollégáival?
Kételyei támadtak?
Kálmán László nyelvész olvasóink égető kérdéseire válaszol:
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
- Mit állítsunk?
Olvasgassa itt a rovat korábbi cikkeit is!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Itt az alkalom, hogy az informatikusok lenyomják a bölcsészeket: emberi nyelvek helyett programnyelvekről lesz szó.
Nemrégiben mutattuk be a Nagy Nyelvi Játékot, melynek lényege az volt, hogy hangminták alapján kellett különböző természetes nyelveket felismernünk. Valljuk be, már ez is inkább nerdeknek szólt, de most elkészült a geekeknek szóló változat (a nerdekről és geekekről már írtunk). A Hello World Quizben (Helló világ kvíz), melyet bevallottan a Great Language Game inspirált, számítógépes programnyelveket kell felismernünk – természetesen a leírt kód, és nem hangfájlok alapján.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Különbség a két játék között, hogy míg a Nagy Nyelvi Játékban a szövegek tartalma különböző, addig a Helló világ kvízben minden bemutatott kód ugyanazt a feladatot hajtja végre: kiírja a képernyőre (illetve korábban más kijelzőkre) a Hello, world! (Helló, világ!) mondatot. Az ilyen programok általában arra szolgálnak, hogy a kezdők számára bemutassák a nyelv alapvető szintaktikai szabályait, azaz azokat a szabályokat, amelyek alapján a parancsokat „meg kell fogalmazni”, pontosabban meg kell formálni. E rövid programokból kiderül, mit kell egy program elején feltétlenül megadni, hogyan épül fel egy egyszerű programsor, hogyan kell egy programot lezárni. A programtípus valamikor a hatvanas-hetvenes évek fordulóján jelent meg a programozás-tankönyvekben, és napjainkban is szinte minden programozási tankönyv példái között egy ilyen típusú program az első.
A statisztikák szerint a játékban összesen 69 programnyelv kódja szerepel, ezek közül a legkönnyebben felismerhető a Lua (a játékosok az esetek 92,2%-ban felismerik), a legnehezebbnek viszont a Nemerle tűnik (az eseteknek csupán 68,9% százalékában ismerik fel). Felismerését bizonyára az is nehezíti, hogy kódja nagyon hasonló a C és a hozzá közel álló C++ vagy C# nyelvekéhez.
A játékot nehezíti, hogy a minták között nem csupán ma divatos programnyelvek kódjait találjuk, hanem olyan „klasszikusokét” is, mint a COBOL vagy az ALGOL – de találkozhatunk néhány vicces programnyelvből vett mintával is.