-
Sándorné Szatmári: Szerintem beszűkül a gondolkozás féleségek korábbi sokasága, míg a tere, ahol keresgélni l...2024. 03. 25, 09:02 Hogyan alakul át az olvasás?
-
Sándorné Szatmári: Ezek a modellek tehát (micsoda véletlen) fékezik a "féknyúz" terjedését ..? :)2024. 03. 12, 18:39 Álhírek felsimerése nyelvi modellek...
-
Sándorné Szatmári: @cikk: Véleményem eltekintve a konkrét (pl. összeesküvés) példától: -Működő nyelvelméleti ...2024. 03. 10, 09:31 Titkos víziók vagy vizionált titkok?...
-
Sándorné Szatmári: A cikk szerint a nyelv fontos jellemzője, hogy a szavak jelentése kommunikációs helyzeteke...2024. 03. 01, 09:37 Diszkriminált állatok
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Amit írsz, nyilván én is észre veszem.. A jelentés és tartalom ugyanakkor rávil...2024. 02. 23, 21:02 Nyelvek születése és terjedése
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A nyelvtanulás a második legfontosabb iskolai tantárgy az osztrákok szemében, az első helyen a számítástechnika áll – derült ki egy csütörtökön ismertetett közvélemény-kutatásból.
A 16 év feletti lakosság körében végzett felmérésen a válaszadók negyven százaléka az élő nyelveket – az angolt, a németet, a franciát és az olaszt – nevezte meg olyan tantárgyként, amellyel a jelenleginél jobban kellene foglalkozni a közoktatásban – írta az osztrák televízió honlapján. Ennél még több, 51 százalék választotta a számítástechnikát.
Az oktatási minisztérium egy tavaly márciusban ismertetett felmérése szerint a bécsi iskolák tanulóinak például 40 százaléka nem német anyanyelvű, s minden második iskolában 90 százalék feletti a németet második nyelvként használó gyerekek aránya.
A természettudományi tárgyakat egyre inkább jelentéktelennek tartják. A matematikát 33 százalék, a fizikát és a kémiát 23 százalék jelölte meg. A legkevésbé a művészeti oktatás, a hittan és a holt nyelvek tűnnek fontosnak az osztrákok számára.
A felmérés kiterjedt arra is, hogy mit tart a lakosság az oktatási rendszer legnagyobb hibájának. Erre a kérdésre 56 százalék felelte azt, hogy az iskolarendszer nem teljesíti azt a célt, hogy egy-egy osztályban minden gyerek beszéljen németül. Negyven százalék elégedetlen azzal, ahogy az oktatás felkészíti a gyerekeket a munka világára és ugyancsak negyven százalék lát javítanivalót a tanárok felkészültségén és a pályára való alkalmasságukon.