-
Sándorné Szatmári: Szerintem beszűkül a gondolkozás féleségek korábbi sokasága, míg a tere, ahol keresgélni l...2024. 03. 25, 09:02 Hogyan alakul át az olvasás?
-
Sándorné Szatmári: Ezek a modellek tehát (micsoda véletlen) fékezik a "féknyúz" terjedését ..? :)2024. 03. 12, 18:39 Álhírek felsimerése nyelvi modellek...
-
Sándorné Szatmári: @cikk: Véleményem eltekintve a konkrét (pl. összeesküvés) példától: -Működő nyelvelméleti ...2024. 03. 10, 09:31 Titkos víziók vagy vizionált titkok?...
-
Sándorné Szatmári: A cikk szerint a nyelv fontos jellemzője, hogy a szavak jelentése kommunikációs helyzeteke...2024. 03. 01, 09:37 Diszkriminált állatok
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Amit írsz, nyilván én is észre veszem.. A jelentés és tartalom ugyanakkor rávil...2024. 02. 23, 21:02 Nyelvek születése és terjedése
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A kéttannyelvű iskolákkal szemben támasztott elvárások szerint minden évben három tárgyat idegen nyelven kell tanítani, az első három évben egész napos iskolát kell szervezni, illetve az általános iskola végére minden tanulónak alapfokú nyelvvizsgát kell szereznie – áll az október 2-ig véleményezhető rendelettervezetben a Magyar Nemzet szerint.
A terv szerint a két tanítási nyelvű iskolákban minden évfolyamon két nyelven kell tanítani, középiskolák esetében pedig az érettségi tárgyakat idegen nyelven kell oktatni legalább két évig. Minden évfolyamon legalább három tantárgyat kell a célnyelven tanulni, de azt, hogy melyik ez a három, azt az iskolák dönthetik el.
A dokumentum szerint az első három évfolyamon egész napos iskolát kell szervezni, a célnyelvet és a célnyelven oktatott tárgyakat pedig csoportbontásban kell tartani. Az intézményben kell lennie egy pedagógusnak, akinek a célnyelv az anyanyelve.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A kéttannyelvű oktatásban részesülő tanulóknak általános iskolában legalább 60 százaléka el kell, hogy érje az Európai Bizottság skálája szerinti A1 szintet negyedik osztályra, ötödik osztályban az A2, nyolcadikban pedig a B1 a cél (ez a magyar alapfoknak felel meg). Középiskolákban a tizedik évfolyamon a tanulók felének, a tizenkettedik évfolyamon pedig minden tanulónak el kell érni a B2 szintet (középfok). A rendelet mellékleteként feltüntetett kerettantervi ajánlás szerint ugyanakkor a tanulóknak a végzés idejére C1 (felsőfokú) szinten kellene lenniük.
Ezek az iskolák működhetnek nyelvi előkészítéssel is, ebben az esetben négy helyett öt évfolyamon tanulnak a diákok, és nulladik évfolyamon kezdenek, mely során az alapfokig juthatnak. A rendelet 2013-ban léphet hatályba, vagy is a 2013/2014-es tanévet érintheti először.