-
Sándorné Szatmári: @ganajtúrós bukta: 22 A Google szerint további hasonló kifejezések (nem csak iskolában, bá...2024. 07. 23, 16:23 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
ganajtúrós bukta: Régi topik azért válaszolok hátha valaki visszaír... Talán: Szekálás, abuzálás, oltogatás,...2024. 07. 23, 13:34 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: kiegészítés: A nyelvi bizonytalansági tényezők (amik annál gyakoribbak...2024. 07. 01, 08:12 Fantomok a magyar szavakban
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 117 Valóban.. A "Fedje meg!" parancs hosszú gy-vel--->hatása: "megfedd valak...2024. 06. 29, 12:28 Fantomok a magyar szavakban
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Nyilván a sok ostobaság mennyiségével akarsz dominálni. Annyit azért v...2024. 06. 29, 08:35 Fantomok a magyar szavakban
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
![](/media/news-depesmod.png)
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Miről szóltak az eleusziszi misztériumok? – Erről kevés pontosat lehet tudni, ugyanis a beavatottakat szigorú titoktartás kötötte.
Az ókori görögök kultúrájával és történelmével kapcsolatosan számos közismert történet él a fejünkben. Ezeknek egy részét már gyerekkorunkban halljuk, és bár a középiskolában néhány legendáról megtanuljuk, hogy nem egészen úgy igaz, ahogy az elterjedt, mégis probléma nélkül hivatkozunk a trójai falóra vagy éppen Homéroszra. Pedig az ő létezésük nem is olyan egyértelmű... Sorozatunkban tíz legendás görög történetet, tíz görög legendát mutatunk be a BBC összeállítása alapján. Az első részben a trójai falóról volt szó, aztán arról, hogy létezett-e valójában Homérosz. Foglalkoztunk azzal is, hogy valóban Palamédész találta-e ki a görög ábécét; és hogy Pitagorasz bizonyította-e be Pitagorasz tételét. Volt szó arról is, hogy miért kezdtek el a görögök pénzt használni, és hogy mennyire voltak spártaiak a spártaiak. Legutóbb az ókori görög színjátszás eredetéről írtunk, most lássuk, mi tudható az eleusziszi misztériumokról!
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Az eleusziszi misztériumoknak a lényegéhez tartozott, hogy titkosak voltak. Éppen ezért igen kevés adat maradt fönn velük kapcsolatosan. A régészeti emlékek egy része sírokból előkerült vékony aranylapokból áll. Ezeken titkos kulcsszavak szerepelnek, amelyek valószínűleg arra szolgáltak, hogy a halottat emlékeztessék azokra a kulcsszavakra, amelyek segítségével a lélek az alvilágban újjá éledhet.
A misztériumok Démétér és Perszephoné istennőkhöz kötődtek. A mitológiai történet szerint Perszephonét (Démétérnek a mezőgazdaság és a termékenység istennőjének a lányát) virágszedés közben elrabolja Hádész, az alvilág istene. Démétér kilenc napon át keresi lányát, de hiába. Amikor megtudja, hogy a lány elrablása mögött Zeusz áll, elhatározza, hogy nem megy vissza az Olümposzra, az istenek lakhelyére, hanem az eleusziszi Szűz-forrásnál telepszik le. Keleosz király arra kéri, legyen fiának, Démophonnak a dajkája. Az istennő halhatatlanná akarja tenni a fiút, de ebben megakadályozzák. Erre visszavonul, és nagy szárazságot bocsát a földre. Hádész így megenyhül, és Perszephonét évenként 8 hónapra visszaengedi az anyjához, négy hónapig azonban minden évben az alvilágban kell élnie férjével, Hádésszal. A kiengesztelt Démétér így tért vissza az Olümposzra, de előbb még megtanította az embereket az eleusziszi misztériumokra és szertartásokra.
A misztériumokon csak olyanok vehettek részt, akik be voltak avatva; beavatottá azonban nem mindenki válhatott (pl. a rabszolgák és a gyilkosok nem vehettek részt benne). Az eleusziszi misztériumoknak saját papsága volt; a beavatási szertartás két lépésben történt. Az úgynevezett kis misztériumok tavasszal zajlottak; ennek keretében a jelöltek egy müsztagogosz (beavató) segítségével böjtöltek, megtisztulási szertartásokon vettek részt, áldozatokat mutattak be, és előadták a mítosz bizonyos jeleneteit. Akik ezen részt vettek, beavatottá váltak és már – korlátozottan ugyan, de – részt vehetettek az őszi nagy misztériumokban. Teljes beavatottságot azonban csak a következő év őszén nyertek, ekkor váltak „szemlélőkké” (epoptai). Az első, tavaszi beavatást nem védte szigorú titoktartás, úgyhogy ez művészeti ábrázolásokon is fönnmaradt.
A nagy misztérium ősszel 9 napon át tartott – meghatározott forgatókönyv szerint. Csúcspontját „egy némán learatott kalász” jelképezte; ebben a beavatottak megláthatták Perszephonét, az alvilág istennőjét, és annak fölemelkedését („föltámadását”) az alvilágból. Aki ezt a titkot láthatta, az a „boldog emberek” között élhetett a világban, akit azonban nem avattak be, az „komor sötétségben hal meg” – szól a homéroszi Démétér-himnusz.
Forrás