-
Sándorné Szatmári: @szigetva: A szer szó sokoldalú jelentése a MAI magyar nyelvben amire gondoltam és amiről ...2024. 10. 06, 20:07 Ál- és Tudomány
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Azért inkább a tudományos forrásokat ajánlanám: uesz.nytud.hu/index.ht...2024. 10. 06, 14:26 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 18 Kiegészítés:" Szerintem pontos magyarázatot kaphatunk a "szer" szó ...2024. 10. 06, 14:20 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: Ezt a Wikipédia oldalt hu.wikipedia.org/wiki/Eraviszkuszok úgy vélem érdemes megtekinteni....2024. 10. 04, 08:19 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: Kiegészítő vicc: - "Micsoda 'szír szar szertelen hangszeren' süvölt be...2024. 10. 01, 09:16 Ál- és Tudomány
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
2014. április 30. és május 2. között zajlott le a „Mai mesék”, a Kerekasztal Társulás színházi nevelési konferenciája a Marczibányi Téri Művelődési Központban. A nyest is ott volt mindhárom nap.
A konferencián a színházzal és a gyerekekkel foglalkozó szakemberek vettek részt. A témaválasztás és a történetmesélés nehézségeit járták körül az előadások, a beszélgetések és a workshopok. A három nap alapkérdése az volt, hogy mennyire kell kímélni a gyerekeket a hozzájuk szóló mesékkel kapcsolatosan. A válasz igen hamar kiderült és egyértelmű volt: semennyire.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Szélsőséges helyzetek
Edward Bond (1934)
A kortárs drámairodalom egyik meghatározó alakja. Darabjaival mindig égető társadalmi problémák: a rasszizmus, a melegek jogai, a terrorizmus, a politikai elnyomás, illetve a zsarnokság ellen emeli fel a szavát. Bond drámáiban arra törekszik, hogy a nézőre érzelmileg és intellektuálisan egyaránt hasson, meglássa saját felelősségét az adott problémában és változást idézzen benne elő.
Korábban a National Theatre-nél, a Royal Shakespeare Company-nál és a Royal Court-nél dolgozott, de megszakadt a kapcsolata ezekkel a nagyszínházakkal, egy ideig Európa más országaiban dolgozott. A 90-es évek óta leginkább a birminghami színházi nevelési programmal foglalkozó Big Brum számára ír darabokat. Magyarországon már többször járt, a Kerekasztal Társulás a Tizenegy trikó című darabjából csinált TIE-foglalkozást.
A széttört tál – ezzel az igen kemény történettel kezdődött a konferencia programja. A Kerekasztal Színházi Nevelési Központ már húsz éve hoz létre TIE-foglalkozásokat. A széttört tál a második Edward Bond-darab, amelyet feldolgoztak. A történet egy igen szélsőséges helyzetet ábrázol: 2070 környékén járunk egy kihalt városban, ahol már nem nagyon működnek a dolgok, egyre erősödő szél van odakint, és kevés az élelem. Az alaphelyzetet egy család életén keresztül ismerjük meg. A fokozódó feszültség a kislány képzeletbeli barátja miatti vitákban csapódik le. A címbéli tál a képzeletbeli baráté, és az apa töri szét, aki kiborul fantáziáló gyereke miatt. A történet a képzelet erejéről és az élhető jövőről vet fel kérdéseket. A foglalkozásokat ötödik-hatodik osztályosoknak tartják majd a jövő héttől a Marczibányi téren.
Az előadás után Edward Bonddal, a darab szerzőjével beszélgetett Hajós Zsuzsa, az konferencia házigazdája és a közönség. Edward Bond a kortárs drámairodalom egyik kiemelkedő szerzője. Régóta elmélyülten foglalkozik gyerekeknek szóló színházzal is, és ezzel kapcsolatban igen sarkos és vitákat kavaró véleménye van. Bond szerint a civilizáció alapja a történetmesélés, és a kultúra is csak önmaga dramatizálása révén tud fejlődni. Így van ezzel az egyén is, mert a történetek nélkül az ember csak egy „üres héj”. „A gyerek nem átmeneti, a felnőttségre várakozó lény.” – mondja a szerző. Szélsőséges történeteket kell adni nekik, mert nem a világtól, hanem a világban kell őket megvédeni.
Mindennek bizonyítása is lehetett volna a következő előadás, amellyel az Örkény Színház IRAM nevű ifjúsági programjában foglalkoztak fiatalok Bond Gyerekek című darabja kapcsán. Az extrém helyzet itt is adott volt: egy anya érzelmi zsarolással gyújtogatásra veszi rá gyerekét, aki ennek következtében véletlenül gyilkosságot követ el. A következmények elől menekülő gyerekek csapata egy kiüresedő, pusztuló világban keres menedéket – hiába. A csoporttal Bethlenfalvy Ádám és Neudold Júlia dolgozott. Azt vizsgálták, milyen lehetőségei vannak a gyerekeknek a felnőttek világában. Mi a felelősségük? Mit tehet az ember, ha az ürességgel kell szembenéznie?
Chris Cooper (1964)
Chris Cooper, az angliai Big Brum TIE-társulat művészeti vezetője két évtizedes színész-drámatanári múlttal rendelkezik. Rendezői és drámatanári munkássága mellett rendszeresen ír darabokat fiataloknak és felnőtteknek játszó színházaknak. Több mint 50 darabot rendezett a színházában ezek között nyolcat Edward Bondtól. Magyarországon, Görögországban és Kínában is rendszeresen dolgozik társulatoknál tanácsadóként, rendezőként, tréningek vezetőjeként.
A napot Chris Coopernek, a Big Brum művészeti vezetőjének workshopja zárta. Szintén egy kőkemény történettel, a Jancsi és Juliskával foglalkozhattak itt a résztvevők. Hogyan jut el egy anya addig, hogy elveszejtse a gyerekeit? Mit tehetnek a magukra hagyott gyerekek? Milyen univerzális érték jelenik meg ebben a történetben? Ilyen és ehhez hasonló kérdések merültek fel a feladatok kapcsán. Majd egy még extrémebb mesével, a Makacs gyermek cíművel dolgozott a meglehetősen gonosz történet miatt berzenkedő közönség.
Szükséges szörnyűségek
A második nap Edward Bond nyílt próbáján vehettünk részt. A kerekasztalosok már majdnem kész előadását gondoltatta újra néhány apró jelenetben a szerző. A próbán Bond kifejtette gondolatait a modern drámáról. Az a fő kérdés szerinte, hogy a történet írja a szereplőt, vagy a szereplő a történetet. Darabjaiban fordulat áll be azon a ponton, mikor ez a kettő ellentétbe kerül, és a szerep kezdi el írni a történetet.
A nyílt próba után három előadás következett. Az elsőt Cziboly Ádám, drámatanár, pszichológus tartotta. Bethlenfalvy Ádám drámatanárral egy országos kutatás keretében felmérték, milyen főbb színházi nevelési gyakorlatok léteznek ma. A kutatás eredményeképpen megszületett a Színházi nevelési programok kézikönyve, amely összesen 119 szervezet 172 programját tartalmazza. Előadásában az ezzel kapcsolatos legfontosabb kérdéseket és dilemmákat járta körül.
Ezután Kádár Annamária az Én mint a saját mesém hőse című előadásában beszélt a már említett problémáról, arról, hogy mit jelentenek, miért szükségesek a szörnyűségek a mesékben. Elmondta, a mesék arra valók, hogy felkészítsenek az életre, nem racionális, hanem mágikus módon. A szörnyűségek átélése ily módon nem egy könnyű élet hamis ígéretét adja, hanem azt a reményt, hogy még a legkisebbek és a legesendőbbek is boldogulhatnak, ha mozgósítják képességeiket az akadályok legyőzése érdekében.
Az előadássorozatot Nahalka Istvánnak a neveléstudomány kandidátusának előadása zárta. Ő a konstruktív pedagógia alapjairól beszélt és arról, hogy ebben a pedagógiában milyen nagy jelentősége van az egyéni szabadságnak és a képzeletnek. Aztán kifejtette, hogyan fordítható le mindez a mese feldolgozására, hogy hogyan bújhatnak meg a mesékben a későbbi nagy gondolatok csírái.
A második nap záróakkordja külső helyszínen a Jurányi Inkubátorházban volt. Kárpáti Péter drámaíró, rendező. segítségével A negyedik kapu című előadásának különleges meseszövési technikájába pillanthattunk bele. Az előadás előtt arról beszélt, milyen fontos a mesék előadásának módja, változtathatósága, hogy mennyire nem létezhet pontosan lejegyzett, vagy begyűjtött mese, és hogy hogyan vándorolja be a világot egy-egy motívum vagy történet. Ezután egy nyílt próbát láttunk A negyedik kapuról, a próbafolyamat még csak a felénél tart, a bemutató augusztus végén lesz.
(Forrás: port.hu / Réthey Prikkel Tamás)
Színházi nevelési programok
A harmadik, egyben utolsó napon két színházi nevelési foglalkozás és a hozzájuk kapcsolódó beszélgetés volt a program. Az első a Káva Kulturális Műhely Szobor című előadása volt. A kétórás TIE-programon a Budai Középiskola 18 diákja vett részt, miközben őket a konferencia résztvevői figyelhették. A valós eseményeken alapuló történet szerint egy faluba, ahol rasszista indíttatású cigánygyilkosság történt egy éve, egy titokzatos küldemény érkezik. A hatalmas csomagban egy szobor van, amit egy szobrász ajándékként küldött azzal a kéréssel, hogy állítsák ki a falu főterén – mintegy emlékműként minden ilyen jellegű vérontás ellen. A polgármestert, a családját és a falut is feldúlja a szobor érkezése. A résztvevő gyerekek a történet során több szerepbe is belépnek. Újságíróként, polgármesterként vagy a polgármester családtagjaiként kell gondolkozniuk az esetről, végül szavazással dönteniük, akarnak-e ilyen emlékművet a faluba.
Délután a konferencia utolsó előadása, a Varjak című színházi nevelési program következett, amely a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány kezdeményezésére jött létre a Kerekasztal és a Soltis Lajos Színház közreműködésével. A próbafolyamat és az előadás célja az állami gondozásból, a nevelőotthonokból megszökő, majd visszakerülő fiatalok érzékenyítése olyan problémákra, amelyekkel életük során nagy valószínűséggel szembesülni fognak. A történetben egy húszéves, kómából ébredő, amnéziás fiú szökik meg orvosai elől, hogy a kinti világban megtalálja a szabadságát és a saját helyét. A tapasztalatlan, naiv fiú a nagyváros különböző veszélyeinek van kitéve: közönynek, agressziónak, prostitúciónak, bűnözésnek. A résztvevők a kortárs közösségekbe való beépülés nehézségeivel, veszélyeivel, a fiú jövőjét illető lehetőségekkel foglalkoztak alaposabban. A programot követően az előadás rendezőjével, Kaposi Lászlóval beszélgetett a közönség, többek között arról, milyen feladatok elé állít egy társulatot egy ennyire speciális célközönség.
A színházi nevelés az utóbbi években egyre nagyobb teret nyer Magyarországon. A konferencia azt vállalta, hogy a történetválasztásban bátorítsa a társulatokat, hogy elhitesse, hogy a gyerekeket nem kell kímélni, nem kell a történeteket megszelídíteni számukra. Ezen felül pedig színházi körképet adott arról, hol milyen mesékkel dolgoznak különböző társulatok, hogyan segítenek a gyerekeknek abban, hogy megismerjék és értelmezzék magukat és a világot.
Bővebb információ
A Mai mesék konferencia honlapja