-
nasspolya: @Sándorné Szatmári: Miért pont ez a két nyelv? Az illírből főleg csak tulajdonnevek és pár...2024. 10. 10, 07:37 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: A szer szó sokoldalú jelentése a MAI magyar nyelvben amire gondoltam és amiről ...2024. 10. 06, 20:07 Ál- és Tudomány
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Azért inkább a tudományos forrásokat ajánlanám: uesz.nytud.hu/index.ht...2024. 10. 06, 14:26 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 18 Kiegészítés:" Szerintem pontos magyarázatot kaphatunk a "szer" szó ...2024. 10. 06, 14:20 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: Ezt a Wikipédia oldalt hu.wikipedia.org/wiki/Eraviszkuszok úgy vélem érdemes megtekinteni....2024. 10. 04, 08:19 Ál- és Tudomány
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Irodalmi pályázatot hirdetnek irodalomkedvelő, magukban az íráshoz kedvet, tehetséget érző, 8–13. évfolyamos fiataloknak az Aegon Művészeti Díj támogatásával.
Az Aegon Művészeti Díj a legrangosabb magánalapítású elismerés, amellyel egy adott év legszínvonalasabb kortárs szépirodalmi művét jutalmazzák. Minden évben tíz döntős könyv közül kerül ki végül a győztes alkotás. Az Aegon Művészeti Díj a Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége (MATEHETSZ) Felfedezettjeink 2015-ös felhívásának keretében meghirdeti Magamra ismerek című irodalmi pályázatát középiskolások számára.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Pályázni 3–5 oldalas, erre a célra írt, saját, esszé-jellegű szöveggel lehet, mely az eddigi kilenc Aegon Művészeti díjas irodalmi mű egyikét veszi alapul. Nem műelemzéseket várnak, hanem olyan írásokat, amelyekből kiderül, hogy egy konkrét mű konkrét szereplője, története, egy, a mű által bemutatott élethelyzet, a cselekmény helyszíne miért ismerős a pályázó számára. Olyan szövegeket várnak, amelyekből egyaránt megismerhető az a személyes történet/élmény stb., ami az „ismerősség” érzését kiváltotta, valamint az, hogy milyen párhuzamot lát a műbeli és a saját történet/szereplő/helyszín/élethelyzet között. A pályázat meghirdetői a következőket ajánlják a diákok figyelmébe:
Kedves irodalomkedvelő fiatal barátunk!
Veled is előfordult már, hogy olvasás közben azt gondoltad, ismerősek a szereplők, a helyszínek, és olyasmiről olvasol, ami veled is megtörtént már, szinte ugyanúgy? Érezted úgy, hogy akár szereplője is lehetnél a könyvnek? Esetleg volt olyan, hogy egy könyv segített megérteni vagy megoldani egy problémát, felismerni egy helyzetet, megszerezni egy barátot vagy lezárni egy kapcsolatot?
Ha igen, pályázz egy rövid, tömör, önálló, érdekes írással egy ilyen élményedről!
Mi csak annyit kérünk, hogy az alábbi kilenc könyv szereplői/helyszínei/élethelyzetei/történetei közül válassz ki egyet, és erről írj egy 3–5 oldalas, önálló, esszé-jellegű (tehát nem műelemzéseket és fogalmazásokat várunk a teljes műről!) szöveget. Írd le, hogy miért arra a szereplőre/helyszínre stb. esett a választásod, akiről vagy amiről írsz, mi a hasonlóság a regénybeli történet/szereplő/helyszín stb. és a te életed között, és még azt, hogy mit jelentett neked az a „felismerés”, hogy magadra ismertél egy történetben. „Ez velem is megtörtént már”, „én is egy ilyen fiúba voltam szerelmes”, „ugyanilyen házban laktak a nagymamámék”, „ezzel a figurával én is találkoztam”, „én is hasonló viszonyban vagyok a szüleimmel”, „az én szüleim is ilyesmit mesélnek a múltról”, „én is ilyen idegennek érzem magam”, „én is voltam már néma”, „én is voltam már ilyen elégedetlen magammal”, „ugyanezt a helyzetet én máshogy oldottam, oldanám meg” … például ilyesféle áthallásokat kereshettek és fejthettek ki írásaitokban.
Esszéd irodalmi igényét erősítheti, ha magad is személyes élményen alapuló történeteket, portrékat szősz a téged megérintő, az olvasott könyvben talált hangulat, alak, helyzet, esemény köré. Az elbírálásban sokat számít majd az adott mű kiválasztott részletének, illetve saját hasonló élményednek érzékletes felidézése.
A pályázatban feldolgozható könyvek:
Barnás Ferenc: A másik halál
Csaplár Vilmos: Hitler lánya
Esterházy Péter: Esti
Grecsó Krisztián: Mellettem elférsz
Jónás Tamás: Önkéntes vak
Kun Árpád: Boldog Észak
Rakovszky Zsuzsa: Visszaút az időben
Spiró György: Fogság
Térey János: Asztalizene
Pályázati határidő: 2015. január 29.
A pályaműveket a MATEHETSZ honlapján kell feltölteni. Az első helyezett e-book olvasót és e-könyvcsomagot nyer 80000 forint értékben. Ezen kívül az első helyezett találkozhat azzal szerzővel, akinek a könyvéről a pályamunkát írta. A találkozásról és a pályamunkáról rövidfilm is készül. A második helyezett e-book olvasót és e-könyvcsomagot kap 50000 forint értékben. A harmadik helyezett e-book olvasót és e-könyvcsomagot nyer 30000 forint értékben.
A felhívásra beérkező pályaművek közül a szakmai zsűri mérlegelése alapján várhatóan 3 díjat ad. A pályaműveket elbíráló zsűri tagjai: Drevenka Edit PR-igazgató, Aegon Magyarország Zrt., Arató László gimnáziumi magyartanár, a Magyartanárok Egyesületének elnöke, Diószegi Endre gimnáziumi magyartanár, az Irodalomtudományi Társaság Tanári Tagozatának elnöke, Pallai Károly Sándor irodalmár, költő, Valuska László újságíró, főszerkesztő (KönyvesBlog, Könyves Magazin).