-
Sándorné Szatmári: @Fejes László (nyest.hu): 52 A " „Mikor lészen jó Budában lakásom?” " Mai jelentése szerin...2025. 06. 13, 10:38 Paraszti szó
-
Sándorné Szatmári: @istentudja: 3 Az illetékes ember (akinek az illetéket befizették, mert jogosult volt arra...2025. 06. 13, 09:42 Paraszti szó
-
Sándorné Szatmári: Jelen esetben ugyan régi nyestcikkről van szó, mégis kiemelnék két, véleményem szerint fon...2025. 06. 12, 11:49 Vekerdy: piros tinta helyett felfedező út
-
Sándorné Szatmári: @mederi: 11 Kiegészítem a korábbi, mederi néven írt megjegyzésemet.. Ami a cikkben is kife...2025. 06. 05, 13:16 Falánk igék
-
nasspolya: @ganajtúrós bukta: www.reddit.com/r/linguisticshumor/s/BuJhBlK4t82025. 06. 01, 01:06 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Nemzetközi operaírói pályázatot hirdetnek a műfaj megújításának céljával a Miskolci Nemzetközi Operafesztivál szervezői. A műveket 2013. március 1-jéig kell beküldeni a Miskolci Kulturális Szövetséghez.
Kesselyák Gergely karmester, a Miskolci Operafesztivál művészeti vezetője művészeti kiáltványban fogalmazta meg A jövő kulcsa címet viselő pályázat céljait és követelményeit. Az MTI-hez eljuttatott dokumentum szerint „az opera megújításában és megmentésében most a zeneszerzőkön a sor”. Az alkotóktól azt várják, hogy létrehozzanak egy olyan radikálisan új operaműfajt, amely egyesíti a mai musicalek népszerűségét a komolyzene iránt támasztott legmagasabb esztétikai, minőségi elvárásokkal.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Kesselyák Gergely szerint a műfaj megújításának igénye nem gyökér nélküli próbálkozás. Az elmúlt száz évben számos hasonló szellemiségű zenés színházi irányzat született, például Honegger, Orff, Korngold, Gershwin, Kurt Weil, Menotti, Bernstein, Sondheim munkásságában, Stravinsky, Prokofjev és Sosztakovics műveiben. Ezenkívül a filmművészet legjobbjai is az új népopera – legmagasabb komolyzenei körökben is elfogadott – csíráinak tekinthetők.
Mint kiemeli: a nagy elődök mindig bátran nyúltak egy-egy új hangszerhez, a kor könnyűzenei vagy népi hangszereihez. „Jól tudjuk: Mozart életművében nyert komolyzenei polgárjogot a klarinét. Kézenfekvő, ha a minél szélsőségesebb drámai kifejezésmódokat kereső operaműfaj használja a ma (tegnap) hangszereit, a különböző elektromos gitárokat és a szintetikus hangeffekteket” – véli a karmester.
A pályázatra 150 eurós díj ellenében lehet nevezni befejezett, zenekarral színpadi előadásként még el nem hangzott művel. A pályamű témája, nyelve és terjedelme kötetlen. Egy szerző több pályaművel is pályázhat, valamint több szerző is pályázhat egy pályaművel. A pályázat nem jeligés.
A döntőbe bejutó minden pályamű 1500 euró díjazásban részesül. A nyertes további 4 ezer eurót kap. A döntőbe jutott műveket a 2013-as fesztiválon koncertszerűen, félig szcenírozott előadásban, zongorakísérettel állítják színre. A 4-6 fős szakmai zsűri a döntőbe jutott művek listáját 2013. április 15-én közzéteszi a www.operafesztival.hu honlapon.