-
Gelmfdfdd: @mrregisterz: Egyik se helyes, se a miatt se a végett, mert ért, ez a helyzet ért-es, mind...2021. 02. 26, 21:41 Mi végett kell beszólni?
-
Gelmfdfdd: Hát átvettük, hogy mi az ok és mi a cél, és hogy a Germagyarok csak 1000-től bírnak, vagy ...2021. 02. 26, 19:26 Mi végett kell beszólni?
-
Gelmfdfdd: Előbb a vég szóról: ez egy uei indogermán gyökből ered: uei, é, í: émely: germán wimeln ín...2021. 02. 26, 19:14 Mi végett kell beszólni?
-
Gelmfdfdd: Előszöris a magyar nyelv a germán, tehát a germanizmus a germagyarizmus, a német meg a ném...2021. 02. 26, 19:06 Mi végett kell beszólni?
-
szlagy1: Én ebből a 10-ből szívesen kivenném Esterházyt, Nádast, Konrádot, Hemző Károly (fotográfus...2021. 02. 26, 17:19 Kik a legtöbbet idegen nyelvre fordított...
Nyelvről vitatkozik kollégáival?
Kételyei támadtak?
Kálmán László nyelvész olvasóink égető kérdéseire válaszol:
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
- Mit állítsunk?
Olvasgassa itt a rovat korábbi cikkeit is!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Az alapvető jogok biztosa nem ért egyet azzal a tervezett törvénymódosítással, amely megelőző intézkedések helyett akár testi kényszer alkalmazására is jogosult iskolaőrökkel akadályozná meg az iskolakerülést. Az ombudsman a tervezet átdolgozását kéri a kormánytól.
Szabó Máté hivatalának MTI-hez hétfőn eljuttatott közleményében rámutatnak: az iskolaőrök alkalmazása több szempontból is problémás. Példaként említik, hogy az őrök nem lehetnek tisztában a diákok összes iskolai elfoglaltságával, így nem tudják megítélni, hogy a gyerekek mikor vannak jogszerűen távol az iskolától. Mint kiemelték, az előterjesztés azt sem határozza meg egyértelműen, hogy milyen igazolással kell rendelkeznie a tanulónak ahhoz, hogy az őr ne tekintse igazolatlan távollétnek az iskolán kívüli tartózkodását.
Az, hogy az iskolaőröknek joguk lenne arányos mértékű testi kényszert alkalmazni, az ombudsman szerint az alapvető jogokkal összefüggő visszásságok közvetlen veszélyét idézné elő, különösen úgy, hogy a köznevelési törvényben nem tisztázott az arányos mértékű testi kényszer fogalma. A biztos azt is aggályosnak tartja, hogy az előterjesztés nem tartalmazza az iskolaőr képesítési előírásait, miközben az e munkakört betöltő iskolai alkalmazott – korlátozott jogkörökkel – objektum- és személyvédelmi feladatokat látna el.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Szabó Máté felhívta a figyelmet arra, hogy egy korábbi jelentésében – köznevelési szakemberekkel egyetértésben – az iskolai erőszak visszaszorítására az iskolapszichológusi hálózat fejlesztését javasolta. A közleményben hangsúlyozták: a gyermekek jövőjét meghatározó tudás és iskolázottság megszerzéséhez rendszeresen kell járniuk az iskolába, de az ombudsman szerint ennek ösztönzését, az iskolai magatartási szabályok betartását és betartatását nem lehet rendészeti kérdésként kezelni.
„Eredményt a gyermekek között fennálló hátrányok csökkentésével, az iskolában pedig pedagógiai módszerekkel lehet és kell elérni” – fogalmazott az alapvető jogok biztosa. Az ombudsman ezért a tervezet átdolgozását kéri a kormánytól.
A kormányzati honlapra áprilisban felkerült tervezet értelmében a nevelési és oktatási intézmények iskolaőröket alkalmazhatnának. Az őrök megakadályozhatnák, hogy a tanköteles korú diákok a tanítás vége előtt – igazolatlanul – elhagyják az iskolát, jogosultak lennének betartatni a házirendet, elfogni azokat, akik bűncselekményt vagy szabálysértést követtek el, továbbá meggátolhatnák az intézmény területére való jogosulatlan belépést. A jogszabálytervezet május közepén kerülhet a parlament elé.