nyest.hu
Kövessen, kérem!
Legutolsó hozzászólások
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
Geszti öt dalban is érdekelt

Jó eséllyel juthat ki az Eurovíziós Dalfesztiválra olyan dal, melyhez Geszti Péternek is köze van. A magyar válogatón induló dalok közül háromnak ő írta a szövegét, kettőnél pedig közreműködőként vett részt.

MTI | 2013. február 2.
|  

Öt számban érdekelt Geszti Péter az Eurovíziós Dalfesztivál most szombaton induló magyar válogatóversenyén, A Dalban: szövegíróként Rácz Gergő, Éliás Gyula és Fehér Zoltán dalait jegyzi, emellett besegített Gyurcsík Tibor és Burai Krisztián munkáiba. „Korábban csak egy eurovíziós érdekeltségű dalhoz írtam szöveget, Wolf Kati Szerelem, miért múlsz című számához, amely a két évvel ezelőtti düsseldorfi versenyen szerepelt és sokan szerették, ma is szeretik. Most nem a magyar válogatóversenyre írtam dalszövegeket, hanem kedves zenész barátaim, kollégáim felkérésére” – mondta Geszti Péter az MTI-nek.

Emlékeztetett arra, hogy Fehér Zoltánnak (dalának címe: Nincs baj) mentora volt egy korábbi televíziós tehetségkutató versenyen, ugyanott dolgozott felkészítő énektanárként Éliás Gyula (Mindhalálig várni rád), Rácz Gergő (Csak állj mellém) pedig társzerzője volt Wolf Kati említett dalának.

„Fehér Zoli és Éliás Gyuszi dalának szövege alapvetően a szerelemről szól. Előbbi most indul a pályán, utóbbi, Éliás kilépett eddigi funkys-dzsesszes világából és olyan zenét komponált a versenyre, amely a világ egyik legsikeresebb előadója, Adele hangszerelési világát hozza, és ehhez írtuk meg egy valós és elsöprő szerelem történetét. Rácz Gergő esetében elsősorban arra gondoltam az íráskor, hogy nagyon sok hitét és perspektíváját vesztett ember van az országban. A Csak állj mellém egy kicsit a szolidaritásról, az odafigyelésről szól, arról, hogy nem csodákat kell várnunk, hanem odafordulnunk egymás felé” – fejtette ki a zenész. Megjegyezte, hogy amikor szövegírásra kap valamilyen zenét, az mindig diktálja az érzést és gondolatritmust, amit magára akar venni, mint szöveg. Hozzáfűzte: figyelembe veszi az előadó személyét, mert nagyon sok függ annak népszerűségétől. „Mindig az érzelmekre kell hatni őszintén és hitelesen, nekem nagyon fontos a dalok további élete is, függetlenül attól, kijut-e valamelyik Malmőbe vagy sem” – fogalmazott a szövegíró.

Geszti Péter szerint az Eurovíziós Dalfesztiválon talán akkor tud igazán sikeres lenni egy produkció, ha nemcsak jó, hanem attraktív, könnyen befogadható és a nemzetközileg is „kódolható”. Hozzátette: a gépzene és a kemény rock kivételével sokfajta műfaj jelenik meg a versenyen. „Nemcsak a dalok versenyeznek, hanem az előadók is. A show, a produkció kiépítése nagyon sokat nyom a latban, azt kell televíziós műfajra kitalálni, így ez sok szempontból rendezői kérdés. Sokszor ugyanis mást látunk a stúdióban, és mást, amikor a tévében megy a műsor” – szögezte le Geszti Péter.

A három dalszöveg mellett Geszti Péter két másik szám elkészítésében is közreműködött: a Gyurcsík Tibor előadásában elhangzó Örök harc című dalhoz rapbetétet írt, Burai Krisztián Született szívtiprójának szövegét pedig kicsit kiigazította néhány helyen a szerző kérésére.

Geszti Péter a nyolcvanas években az Első Emelet szövegírója volt, 1992 és 1994 között a Rapülők formációban rappelt, majd Jazz+Az néven egy pop-dzsessz csapattal három lemezt készített, jelenleg a Gringo Sztárral dolgozik. Dés Lászlóval közösen írta A dzsungel könyve című musicalt, dalszövegeket írt mások mellett Szulák Andreának, Oláh Ibolyának, Rúzsa Magdinak és Zsédának.

Az Eurovíziós Dalfesztivál magyar válogatóversenyében, A Dalban a versenyben maradt 30 produkció először a február 2-i, 9-i és 16-i elődöntőben látható, az ezt követő két középdöntőből nyolc dal jut a március 2-i döntőbe, ahol kiderül, melyik képviseli Magyarországot május 14. és 18. között Malmőben.

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
3 Krizsa 2013. február 3. 08:05

A zene, az énekes hangja- és a szöveg.

Igazán élvezni a zenét akkor lehet, ha nem értjük a szöveget. (Amire ma, a szövegre, hip-hop, nincsenek eléggé elítélő jelzőim.

Az ének-zene: 12 (13?) éves koromban, amikor egy mozifilm előzetesében meghallottam Paul Robesont - nem a 19. éves aktus - hanem ez volt az első szex. élményem. De igen, tudtam is, hogy az. Már többszáz könyvet olvastam, plusz megtaláltam apám "szükszavú" szerelmes leveleit is:-).

*******

A zene és a szöveg kapcsolása a posztmodern óta már csak hülyítő tam-tam dobolás, gonosz varázslással. Szóval a zene itt ártatlan... De a szöveg és az emberszabású élvezet összekapcsolás ma, 21. században - unottan távvezérelt átverés.

Ezekben - pl. az itt a nyesten kielemzett dalszövegekben - NINCS SEMMI. Egyáltalán nincs szó semmiről. Amiről látszólag szó van, azt MI már 40 évvel ezelőtt elmondtuk, de azóta sokkal többet tudunk.

A hip-hop visszazuhintja közönségét a kiöregedett sémákba. Ez már se nem lázadás, se semmi. Elvénult, kiégett lázadás-motivumok, mintha....

Ez nem az aljanép kitörése. Nem kitörés, hanem MARADJ OTT, ne törd magad. NINCS IS HOL. Hiszen akkora "egyenlő" vagy, bazmeg, hogy nincs egyenőbb.

Ez nem a 40 évvel ezelőtt üzenetünk: "Na hülye-barom-elit, látod, milyen könnyű az 1000 éves előnyödet lekörözrni? Neked amúgy is ócska az eszed (hja nem nagy előny a rokonházasodás) s még el is puhultál. Nekem meg van eszem. Nekem elég az is, ha csak átlagos eszem van, te akkor sem tudsz elkapni egy kecskebogyót sem. Azt sem érted, ha leköplek, azt hiszed, eső.

Ez volt az utolső üzenetünk... a posztmodernben.

Amiben bebizonyítottuk, hogy a modern tudományokban is minden csak narratív. (Értsd: a tudomány is csak annyi, és olyan, ahogyan elmesélik). De azóta a tudomány nem ártatlan narratív már, hanem kőkemény piaci alvilág.

Tehát megvásárolták a zene orgazmuskeltő hatását - a ráfércelt fröcsögés kedvéért. Mégcsak amiatt sem, hogy újabb mémeket terjesszenek vele. Csak azt sulykolják be ezek a szövegek, hogy a ringatózáson-rángáson kívül nincs semmid.

2 Sultanus Constantinus 2013. február 2. 21:29

@Roland2: Az Eurovízió már rég nem a zenei minőségről szól, hanem az országok egymás közötti seggnyalásáról.

1 Roland2 2013. február 2. 20:40

Ezzel az eurovíziós hülyeséggel nem is kéne foglalkoznunk,kár pazarolni rá a pénzt és az energiát, a zenei kritikusok többségének úgyse mérvadó, mivel többnyire a jellegtelen,lagymatag mainstream zenéknek lehet esélyük. Ráadásul a szomszéd országok és a rokon(nyelvű) népek úgyis mindig egymásnak adják a legtöbb pontot ( az se számít, hogy szar-e a zene vagy sem ) , a mi helyzetünket az is rontja, h. a szomszéd népekkel nem vagyunk éppen bratyizó viszonyban ( a tőlük kapott pontok nagy része is az ott élő magyarságnak köszönhető ), rokon nép csak az észt és a finn van, de tavaly már ők se adtak nekünk pontot - a törökök meg tesznek ránk. + A jelenlegi kormányunknak nem éppen jó a híre külföldön. Tehát sztem már alapvetően nem indulunk rózsás esélyekkel.

Az meg teljesen érthetetlen,h. 3 egyértelműen ázsiai ország ( Azerbajdzsán, Örményország és Izrael ) küldöttsége is indulhat egy elvileg európai indulók számára szervezett rendezvényen.

Információ
X