-
Sándorné Szatmári: @ganajtúrós bukta: 22 A Google szerint további hasonló kifejezések (nem csak iskolában, bá...2024. 07. 23, 16:23 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
ganajtúrós bukta: Régi topik azért válaszolok hátha valaki visszaír... Talán: Szekálás, abuzálás, oltogatás,...2024. 07. 23, 13:34 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: kiegészítés: A nyelvi bizonytalansági tényezők (amik annál gyakoribbak...2024. 07. 01, 08:12 Fantomok a magyar szavakban
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 117 Valóban.. A "Fedje meg!" parancs hosszú gy-vel--->hatása: "megfedd valak...2024. 06. 29, 12:28 Fantomok a magyar szavakban
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Nyilván a sok ostobaság mennyiségével akarsz dominálni. Annyit azért v...2024. 06. 29, 08:35 Fantomok a magyar szavakban
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
![](/media/news-depesmod.png)
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Mi történik az iskolában azokkal, akik a hátsó padban ülnek? Egy tanár életre szóló leckét kínált nekik, és persze az osztály többi tagjának is.
Egy gimnáziumi tanár életre szóló leckét akart adni a diákjainak azzal kapcsolatosan, hogy hogyan működnek a privilégiumok. Azt hinnénk, hogy a téma bonyolult és elvont, de tévedünk: borzasztó egyszerűen szemléltethető. Nem kellett hozzá más, csak egy szemétkosár és néhány selejtes papírlap...
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Képzeljük el, hogy az osztály a társadalom, és az előrejutásnak borzasztó egyszerű módja van. A tanár mindenkinek adott egy lapot, majd a tábla elé húzta a szemétkosarat. A diákoknak a következő feladatot adta: gyűrjétek össze a lapot, és célozzatok vele a szemetesbe. Ebben a képzeletbeli társadalomban ugyanis azok juthatnak előre, akik beletalálnak a szemetesbe...
A hátsó padsorokban ülők persze azonnal zúgolódni kezdtek, hogy ez így nem fair! Mindenki számára nyilvánvaló, hogy minél előrébb ül valaki a padsorokban, annál könnyebben talál bele a szemetesbe, és minél hátrébb ül, annál kisebb az esélye az előrejutásra. Hiszen nem elég, hogy tőlük messzebb van a papírkosár, az előttük ülők is akadályt jelentenek...
A kísérlet végén a tanár így összegezte a tanulságot: pontosan így működik a társadalmunk is. A követelmények egységesek, de nem mindenkinek ugyanazok a lehetőségei. Minél közelebb van valaki a célhoz, annál könnyebben eléri azt. Nagyon érdekes, hogy az osztályban csak azok tiltakozta a játékszabályok ellen, akik a hátsó sorban ültek; az első sorokban ülők a feladatukra koncentráltak és élvezték a privilegizált helyzetüket.
Az oktatás egy kiváltság, amiben a diákok részesülhetnek. Az ő dolguk csak az, ami a játékban az első sorokban ülőknek volt: a feladatukra koncentrálni, és kihasználni azt a privilégiumot, amit az oktatás jelent. Ha így tesznek, akár még arra is lehetőségük lehet, hogy a hátsó sorban levőket támogassák majd!
Forrás
Watch a clever teacher annoy the back row of class to teach all students an important lesson