-
Sándorné Szatmári: @ganajtúrós bukta: 22 A Google szerint további hasonló kifejezések (nem csak iskolában, bá...2024. 07. 23, 16:23 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
ganajtúrós bukta: Régi topik azért válaszolok hátha valaki visszaír... Talán: Szekálás, abuzálás, oltogatás,...2024. 07. 23, 13:34 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: kiegészítés: A nyelvi bizonytalansági tényezők (amik annál gyakoribbak...2024. 07. 01, 08:12 Fantomok a magyar szavakban
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 117 Valóban.. A "Fedje meg!" parancs hosszú gy-vel--->hatása: "megfedd valak...2024. 06. 29, 12:28 Fantomok a magyar szavakban
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Nyilván a sok ostobaság mennyiségével akarsz dominálni. Annyit azért v...2024. 06. 29, 08:35 Fantomok a magyar szavakban
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
![](/media/news-depesmod.png)
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Magyarországon a közoktatás átalakításának iránya ellentétes azzal a nemzetközi trenddel, amely az oktatás minőségének javítását szolgálná - tolmácsolta Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke a PSZ és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) véleményét sajtótájékoztatón szerdán Budapesten.
Az érdekvédelmi tömörülés vezetője kiemelte: a március 14-15-én New Yorkban oktatási minisztereknek és pedagógus-szakszervezeteknek rendezett konferencián – amelyen magyar részről Gloviczki Zoltán közoktatásért felelős helyettes államtitkár, a PSZ és a PDSZ elnöke, valamint egy gyakorló tanár vett részt – elhangzott kívánalmakkal ellentétben Magyarországon a változások a központosítás, az intézmények állami fenntartásba vétele és a központi finanszírozás irányába hatnak, a helyi lakók véleményének a szinte teljes kizárásával, az oktatás tartalmának központi szabályozásával, a pedagógusok autonómiájának minimálisra csökkentésével, miközben az igazgatók „a központi utasítások végrehajtóivá válnak”.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A New York-i konferencia tapasztalatainak összegzéseként elmondta: a társadalom jövője az oktatástól függ, az iskolák, intézményvezetők és pedagógusok szakmai autonómiájának hangsúlyosnak kell lennie, és az oktatásfejlesztést mindig tudományos kutatásnak kell megelőznie, a gyakorló pedagógusok és a szülők véleményének figyelembe vételével.
Galló Istvánné közölte: a fejlett országokban az oktatás állami irányítói figyelembe veszik a kutatások eredményeit, a helyi közösségek igényeit, és a pedagóguspálya presztízsét „nemcsak mondják, hanem tesznek is érte”, mert ezek az államok rájöttek, hogy „a gazdasági válság megoldása a tantermekben készül”.
A konferencián az is elhangzott, hogy a pedagógiai szakszervezetek és az oktatási minisztériumok között partnerségnek kell lennie a közoktatás fejlesztésének érdekében. Ahol a legversenyképesebb az oktatás –Finnország, Szingapúr, Kanada –, ott partnerként kezelik a szakszervezeteket – tette hozzá.
Meglátása szerint a minőségi közoktatás az alapja a minőségi társadalomnak, és a XXI. századi kihívásokra felelni tudó ismeretekre van szükség, ennek érdekében pedig az oktatás tartalmát is módosítani kell időről időre. Ez azt jelenti, hogy nem a lexikális tudásra kell a hangsúlyt helyezni, hanem a gyakorlatiasságra és a problémamegoldó készségre, és ehhez kell a pedagógusképzést is igazítani.
Galló Istvánné példátlannak nevezte, hogy a köznevelési törvény nem írja le egzakt módon a pedagógusok kötelező óraszámát. Megjegyezte, hogy a konferenciára Magyarország azért kapott meghívást, mert a 15 éves diákok szövegértését, illetve a matematikai és természettudományos ismereteinek alkalmazási készségét vizsgáló PISA-felmérés javuló tendenciát mutatott.
Mendrey László, a PDSZ elnöke szerint „kiáltó ellentét” volt tapasztalható a New York-i konferencia szellemisége és a mai magyar valóság között. Mint mondta, az oktatás szabadságát nem szabad gúzsba kötni, ugyanakkor a köznevelési törvény az állam mindenhatóságát hangsúlyozza Magyarországon.
A PDSZ elnöke Gloviczki Zoltán MTI-nek adott keddi nyilatkozatára reagálva közölte: ha az államtitkárság komolyan azt gondolja, hogy tényleg az a helyes út, amely New Yorkban kibontakozott, akkor „alig várja azt az önálló képviselői indítványt, amely a köznevelési törvény visszavonását eredményezi”. A mostani törvénnyel ugyanis a konferencián elhangzott elveket hangoztatni lehet, de megvalósítani nem – tette hozzá.
Annak a véleményének is hangot adott, hogy a Nemzeti alaptanterv tervezetének most folyó módosítása lényegi változást nem jelent majd az eredeti tervezethez képest, mert továbbra sincs meg a konferencia és a magyarországi szakszervezetek által is szorgalmazott párbeszéd ezen a téren.
Megemlítette, ők folyamatosan készen állnak a kormányzattal való egyeztetésre, de „lassacskán már választ sem kapunk a felvetéseinkre”. Egyúttal felszólította a kormányt, hogy tegyen végre érdemi javaslatot az egyeztetésre. Közölte, március 30-án kezdi meg a működését az oktatási kerekasztal, amelyre mindenkit várnak, beleértve a kormánypárti és ellenzéki szakértőket is.