-
Sándorné Szatmári: Ezt a Wikipédia oldalt hu.wikipedia.org/wiki/Eraviszkuszok úgy vélem érdemes megtekinteni....2024. 10. 04, 08:19 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: Kiegészítő vicc: - "Micsoda 'szír szar szertelen hangszeren' süvölt be...2024. 10. 01, 09:16 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: Arra gondolok a szer szóval kapcsolatosan, hogy a ban/ ben, ról/ ről, tól/ től toldalékok ...2024. 09. 30, 20:30 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @cikk: Felmerült bennem a kérdés, hogy miért őrződött meg a magyar nyelvben főleg pentaton...2024. 09. 24, 15:04 Így jutunk a hétről tízre
-
nasspolya: @nasspolya: Akár jogos, akár nem, ennek tükrében még érdekesebb a cikk. Igaz, a lényegi ta...2024. 09. 23, 02:22 Így jutunk a hétről tízre
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Magyarországon a közoktatás átalakításának iránya ellentétes azzal a nemzetközi trenddel, amely az oktatás minőségének javítását szolgálná - tolmácsolta Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke a PSZ és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) véleményét sajtótájékoztatón szerdán Budapesten.
Az érdekvédelmi tömörülés vezetője kiemelte: a március 14-15-én New Yorkban oktatási minisztereknek és pedagógus-szakszervezeteknek rendezett konferencián – amelyen magyar részről Gloviczki Zoltán közoktatásért felelős helyettes államtitkár, a PSZ és a PDSZ elnöke, valamint egy gyakorló tanár vett részt – elhangzott kívánalmakkal ellentétben Magyarországon a változások a központosítás, az intézmények állami fenntartásba vétele és a központi finanszírozás irányába hatnak, a helyi lakók véleményének a szinte teljes kizárásával, az oktatás tartalmának központi szabályozásával, a pedagógusok autonómiájának minimálisra csökkentésével, miközben az igazgatók „a központi utasítások végrehajtóivá válnak”.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A New York-i konferencia tapasztalatainak összegzéseként elmondta: a társadalom jövője az oktatástól függ, az iskolák, intézményvezetők és pedagógusok szakmai autonómiájának hangsúlyosnak kell lennie, és az oktatásfejlesztést mindig tudományos kutatásnak kell megelőznie, a gyakorló pedagógusok és a szülők véleményének figyelembe vételével.
Galló Istvánné közölte: a fejlett országokban az oktatás állami irányítói figyelembe veszik a kutatások eredményeit, a helyi közösségek igényeit, és a pedagóguspálya presztízsét „nemcsak mondják, hanem tesznek is érte”, mert ezek az államok rájöttek, hogy „a gazdasági válság megoldása a tantermekben készül”.
A konferencián az is elhangzott, hogy a pedagógiai szakszervezetek és az oktatási minisztériumok között partnerségnek kell lennie a közoktatás fejlesztésének érdekében. Ahol a legversenyképesebb az oktatás –Finnország, Szingapúr, Kanada –, ott partnerként kezelik a szakszervezeteket – tette hozzá.
Meglátása szerint a minőségi közoktatás az alapja a minőségi társadalomnak, és a XXI. századi kihívásokra felelni tudó ismeretekre van szükség, ennek érdekében pedig az oktatás tartalmát is módosítani kell időről időre. Ez azt jelenti, hogy nem a lexikális tudásra kell a hangsúlyt helyezni, hanem a gyakorlatiasságra és a problémamegoldó készségre, és ehhez kell a pedagógusképzést is igazítani.
Galló Istvánné példátlannak nevezte, hogy a köznevelési törvény nem írja le egzakt módon a pedagógusok kötelező óraszámát. Megjegyezte, hogy a konferenciára Magyarország azért kapott meghívást, mert a 15 éves diákok szövegértését, illetve a matematikai és természettudományos ismereteinek alkalmazási készségét vizsgáló PISA-felmérés javuló tendenciát mutatott.
Mendrey László, a PDSZ elnöke szerint „kiáltó ellentét” volt tapasztalható a New York-i konferencia szellemisége és a mai magyar valóság között. Mint mondta, az oktatás szabadságát nem szabad gúzsba kötni, ugyanakkor a köznevelési törvény az állam mindenhatóságát hangsúlyozza Magyarországon.
A PDSZ elnöke Gloviczki Zoltán MTI-nek adott keddi nyilatkozatára reagálva közölte: ha az államtitkárság komolyan azt gondolja, hogy tényleg az a helyes út, amely New Yorkban kibontakozott, akkor „alig várja azt az önálló képviselői indítványt, amely a köznevelési törvény visszavonását eredményezi”. A mostani törvénnyel ugyanis a konferencián elhangzott elveket hangoztatni lehet, de megvalósítani nem – tette hozzá.
Annak a véleményének is hangot adott, hogy a Nemzeti alaptanterv tervezetének most folyó módosítása lényegi változást nem jelent majd az eredeti tervezethez képest, mert továbbra sincs meg a konferencia és a magyarországi szakszervezetek által is szorgalmazott párbeszéd ezen a téren.
Megemlítette, ők folyamatosan készen állnak a kormányzattal való egyeztetésre, de „lassacskán már választ sem kapunk a felvetéseinkre”. Egyúttal felszólította a kormányt, hogy tegyen végre érdemi javaslatot az egyeztetésre. Közölte, március 30-án kezdi meg a működését az oktatási kerekasztal, amelyre mindenkit várnak, beleértve a kormánypárti és ellenzéki szakértőket is.