-
Sándorné Szatmári: @ganajtúrós bukta: 22 A Google szerint további hasonló kifejezések (nem csak iskolában, bá...2024. 07. 23, 16:23 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
ganajtúrós bukta: Régi topik azért válaszolok hátha valaki visszaír... Talán: Szekálás, abuzálás, oltogatás,...2024. 07. 23, 13:34 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: kiegészítés: A nyelvi bizonytalansági tényezők (amik annál gyakoribbak...2024. 07. 01, 08:12 Fantomok a magyar szavakban
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 117 Valóban.. A "Fedje meg!" parancs hosszú gy-vel--->hatása: "megfedd valak...2024. 06. 29, 12:28 Fantomok a magyar szavakban
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Nyilván a sok ostobaság mennyiségével akarsz dominálni. Annyit azért v...2024. 06. 29, 08:35 Fantomok a magyar szavakban
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
![](/media/news-depesmod.png)
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A köznevelési törvény intézkedéseivel lényegében egybehangzó megállapítások hangzottak el azon a konferencián, amelyet 25 ország képviselőinek részvételével rendeztek New Yorkban - mondta Gloviczki Zoltán közoktatásért felelős helyettes államtitkár kedden az MTI-nek.
A helyettes államtitkár közölte, hogy az Egyesült Államok kormánya, illetve oktatási minisztériuma, valamint a Pedagógus Szakszervezetek Világszövetségének konferenciáján hangsúlyozták, jelentős szakmai felelősségük kell hogy legyen az intézményvezetőknek, ugyanakkor ennek nem szabad egyszemélyinek lennie.
Gloviczki Zoltán utalt arra, a köznevelési törvény rengeteg kérdésben az igazgatók szintjére helyezi a felelősséget, ő a munkáltatója a tanári karnak, és az igazgató, illetve a nevelőtestület felelőssége a helyi pedagógiai program és tanterv elfogadása. Az intézményvezetők felelőssége lesz ezentúl a tanárok órabeosztása és a tanításon kívüli munkaidő-beosztása is, ami szerinte „szakmailag pozitív jelenség, hiszen valóban az iskola álmodhatja meg, hogyan gazdálkodik az idejével és a feladataival”.
Emlékeztetett arra is, hogy a konferencián a pedagógus-szakszervezetek képviselői felvetették, Magyarországon példamutató a munkaközösség-vezetők rendszere. Gloviczki Zoltán kormányzati szempontból azt az elhangzott ötletet megfontolandónak tartotta, hogy ez utóbbi testületek is részesüljenek az intézményvezetőre szabott felelősségből.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Elmondása szerint a magyar delegáció rámutatott arra, hogy a Magyarországon bevezetendő pedagógus-életpályamodell keretében – a nemzetközi trendekkel egyezően – külön kezelik az intézményvezetőket, mert nekik menedzsertípusú kompetenciákkal is rendelkezniük kell. A helyettes államtitkár kitért arra: a pedagógusképzésről a magyar kormányzati elképzelésekhez hasonlóan vélekedtek a konferencia felszólalói. E szerint el kell ismerni, hogy a pedagógusoké „külön szakma”, ugyanakkor egyebek mellett informatikai téren fejleszteni kell a tudásukat. Az ideális életpályamodellt illetően is megegyezett a nemzetközi szakértők véleménye a magyar kormányzatéval – tette hozzá.
Gloviczki Zoltán kiemelte, Magyarországon olyan mértékben erodálódott a tanári pálya presztízse, hogy az életpályamodell bevezetése „nem megváltás, hanem nélkülözhetetlen lépés afelé, hogy rendezzük a helyzetet”. Hangsúlyozta: ugyanakkor az anyagi helyzet javításával együtt kell járnia az oktatásminőség javulásának.
Elmondta, hogy a magyar delegáció a közoktatásért felelős helyettes államtitkárból, a Pedagógusok Szakszervezetének és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének képviselőiből és egy gimnáziumi vezető tanárból állt. A múlt heti rendezvényre annak a 25 országnak a képviselőit hívták meg, amelyek az OECD (Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet) felméréseiben a legjobban teljesítenek, vagy az utóbbi felmérésen a legjelentősebb javulást mutatták; Magyarország ez utóbbi kategóriába tartozik.
A Nemzeti alaptanterv (Nat) tervezetével kapcsolatban megjegyezte: a következő két hétben kormányzati szinten mérlegelik a szakértők a beérkezett javaslatokat, és eldöntik, melyek azok, amelyek „drámai elmaradást próbálnak pótolni”. Általánosságban véve azonban a Nattal kapcsolatban a szűkítés tendenciája lesz a mérvadó – jegyezte meg.