-
ganajtúrós bukta: Láttam egy másik nagyon jó kifejezést is a bullyingra: peer abuse. Peer abuse = rangtárs a...2024. 10. 15, 11:32 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
nasspolya: @Sándorné Szatmári: A 'gyé' története vagy a szó etimológiája talán segít (cáfolják az elk...2024. 10. 15, 11:00 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: 25 Folytatom.. Ez a feltételezésed az -szt/ d(t) toldalékokkal kapcsolatban: "...2024. 10. 14, 15:13 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: 25 -re Folytatás: "A -d-re talán a válasz az, hogy fiktív tőre épül, nincs öná...2024. 10. 13, 11:41 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: 25 "Miért pont ez a két nyelv?" Mármint az (illír-) pannon - kelta (==> a k...2024. 10. 12, 10:34 Ál- és Tudomány
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Oroszországban ismerős módszerrel véreztették ki a vepszéket: a módszert később Ceauşescu is alkalmazta. A rémtörténet folytatódik.
A Vologdai területen található Tyimosino község lakói azért tüntettek, mert falujukban be akarják zárni az iskola felső (9–11. osztályos) tagozatát. Bár az utak rosszak és a tömegközlekedési eszközök elavultak, a gyerekeknek ebben az esetben A terület elszigeteltségére jellemző, hogy a mobiltelefon-hálózat is csak 2011-ben jelent meg, azóta is csak Tyimosinóban és nyolc másik faluban érhető el a 2G szolgáltatás. vagy a 30 km-re található Boriszovo-Szudszkojéba kellene utazniuk nap mint nap, vagy a száz kilométerre található járási központban, Babajevóban kellene bentlakásos iskolába járniuk. A döntést a hatóságok azzal indokolták, hogy a 10–11. osztályba idén összesen öt gyerek jelentkezett. A tyimosinói sikolába jelenleg összesen 60 gyerek jár, közülük néhányan a szomszédos falvakból. A tyimosinói az egyetlen iskola a közelben, ahol vepsze nyelvet és hagyományos kultúrát tanítanak.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A vepszék lakta terület eredetileg Karélia (az ötvenes évekig szövetségi köztársaság!) és a Leningrádi terület között oszlott meg. 1937-ben azonban létrehozták a Vologdai területet, és a Leningrádi területtől hozzácsatoltak néhány járást, köztük a vepszék lakta terület egy részét. A területen ekkor körülbelül ötezer vepsze élt.
A vepsze nyelv a balti-finn nyelvek közé tartozik, tehát a finn és az észt viszonylag közeli rokona, legközelebb a karjalai déli nyelvjárásaihoz áll. Míg az írott vepsze szövegből finn- és észttudás segítségével elég sok elemet felismerhetünk, megérthetünk, addig beszélt vepszéből nagyon keveset lehet megérteni. A vepsze a balti-finn nyelveken belül periferiális helyzetű, a többitől viszonylag távol helyezkedik el.
Az 1930-as évek elején a Leningrádi terület vezetői az itt található Simozero faluban kívánták létrehozni a vepsze nemzetiségi kulturális központot. Ebben az időszakban aktívan támogatták a kis népek kultúrájának fejlesztését: a vepszék számára is létrehozták az írásbeliséget, az anyanyelvi oktatást, támogatták a nemzetiség szakemberek képzését stb.
Az évtized második felében azonban jelentős fordulat következett be. 1937-ben felszámolták a vepsze írásbeliséget, 1938-ban a vepsze iskolákban is az orosz lett az egyedüli oktatási nyelv. A vepsze nyelvű könyveket a könyvtárak leselejtezték, a vepsze értelmiséget letartóztatták, besorozták stb.
A háború után más módszerekkel folytatódott a vepszék elleni hadjárat. A vologdai vezetés úgy döntött, hogy az Ostai járás teljes lakosságát a háborúban megsemmisült és elnéptelenedett Osta községbe telepíti. Ezt a mezőgazdasági termelés korszerűsítésével indokolták. A helyi lakosság nem akarta elhagyni szülőházát, temetőit, a vepsze lakosság 1959-ig ellenállt. A hatóságok azonban felszámolták az intézményeket, megszűnt az utak karbantartása. Ostába csupán a vepszék egy része költözött, más részük inkább a Leningrádi terület vepsze falvaiba vándorolt. 1959-re Simozero és a környékbeli vepsze falvak teljesen elnéptelenedtek, a vepsze kultúra egykori központját sikeresen felszámolták. A vepsze kultúra csupán egyet nyert: a folklórban új műfaj jelent meg, az elhagyott szülőföld siratója. (A Szovjetunióban számtalan helyen alkalmazták ezeket a módszereket: évtizedekkel később ezek szolgáltak példaként a romániai falurombolás számára is.)
A peresztrojka idején, 1989-ben létrehozták a Kujai vepsze nemzetiségi községszövetséget, az itteni iskolában már régóta oktatják a vepsze nyelvet és kultúrát, 2004-ben vepsze múzeumot is nyitottak. E terület több mint 500 lakosának 60%-a volt vepsze. 2009-ben a területet kibővítették, létrehozták a Vepsze nemzetiségi községszövetséget, ennek a központja lett Tyimosino. Ebben az időszakban számos kulturális támogatást kaptak, a teljes vepsze nemzetiségi területen nyári etnokulturális táborokat szerveztek. 2012 a vepsze kultúra éve volt, vepsze írókongresszust is szerveztek.
(Forrás: Wikimedia Commons)
A tavalyi év során azonban a Vologdai terület vezetésének viszonyulása a vepszékhez 180 fokos fordulatot vett. Az egykori Kujai vepsze nemzetiségi község területén minden kulturális intézményt megszüntettek, köztük a vepsze múzeumot is. E folyamatba illeszkedik a tyimosinói iskola felső osztályainak megszüntetése annak ellenére, hogy az iskola magas színvonalon működött, a végzősök rendszeresen bejutottak az egyetemek ösztöndíjas helyeire. Ha a gyerekek nem tudnak helyben tanulni, akkor sok családnak el kell költöznie a területről, ami tovább gyorsítja a vepsze nyelvterület megsemmisülését.
Források
Культура вепсов. Вологодская область.
Сельское поселение Вепсское национальное
... és kapcsolódó oldalak