-
Kincse Sz. Örs: @Sándorné Szatmári: két dolog ad irgalmatlan sok munkát nekünk úgy is, hogy a nyestnek jó ...2025. 02. 03, 12:13 Ál- és Tudomány
-
bm: @Szalakóta: Igen, ahogy ez a cikkben is említve van. Sajnos belekerült a cikkbe egy olyan ...2025. 02. 01, 08:09 A meg nem értett maki
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 40 @Sándorné Szatmári: 41 válaszomhoz kiegészítés ként: Az általános minősítést...2025. 01. 23, 09:51 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: Nyilván el kell fogadjam a döntéseteket. Megjegyzem az alábbi kérdés, amit a neten olvasta...2025. 01. 21, 09:37 Ál- és Tudomány
-
szigetva: A „post-truth'' értelmetlen hozzászólásokat a továbbiakban is törölni fogjuk.2025. 01. 20, 11:57 Ál- és Tudomány
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Mi kulturális szimbólum, mi nemzeti, és mi vallási? Mi az, ami valóban sértheti az érzékenységünket, és mi az, amikor az érzékenységünkre hivatkozva megakadályozunk másokat abban, hogy kifejezzék a számukra fontos dolgokat? Esettanulmány a távolból...
A szampó a finn mitológiában szereplő csodamalom, mely mindenféle földi jót őröl – a gazdagság szimbóluma, mint a bőségszaru. A Kalevala nagy része is a szampó megalkotásáról és az érte folyó harcról szól.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Vitalij Okuny képzőművész megalkotta a szampó szobrát – fantáziája szabadon szárnyalhatott, hiszen a finn népköltészet sehol nem írja le részletesen, hogy hogy nézett ki, és nincs hagyományosan elfogadott ábrázolása sem.
A művész tervei szerint a kerék forogna, más elemek is mozognának – a szerkezetet víz és elektromos áram hajtaná. Az Ősök emlékezete című sziktivkari nemzetközi szimpóziumon az alkotás a legjobb műnek járó díjat nyerte meg. Az alkotó úgy képzeli, hogy a mű legjobb helye Izsevszk városának főtere lenne, az alkotás a város egyik látványossága lehetne.
Mi több, azt tervezte, hogy a szobor egy-egy másolatát fel lehetne állítani Finnországban és Magyarországon is. Egyelőre azonban az is kérdéses, hogy Izsevszkben felállítják-e az emlékművet, és ha igen, hol. A város főépítése szerint a kerek szökőkút nem illeszkedik a tér képébe. Azt is hozzátette, hogy mivel a szampó finnugor szimbólum, sokkal inkább a tervezett (a központtól távolabb eső) finnugor kulturális központ közelében lenne a helye.
A főépítész véleményét támogatja az Izsica című ortodox honlap is. Szerkesztőségi állásfoglalásukban kifejtették, hogy a szampó pogány szimbólum, a szobor pedig pogány templom, mely nem való a város főterére, ahol világi rendezvényeket szoktak tartani. További érvként említik, hogy Izsevszk képét elsősorban a Szent Mihály székesegyház, illetve a Népek barátsága emlékmű határozza meg. Érdekes, hogy az előbbi kevéssé világias természete nem zavarja az ortodox lapot (az utóbbit a helyiek Kulikova síléceinek csúfolják). Ugyanakkor úgy vélik, hogy „a finn mágikus szimbólum megjelenése a központi téren sérteni fogja az Udmurtiában hagyományos vallások követőinek érzéseit”. (Azt, hogy a kereszténység mennyire hagyományos Udmurtiában, aligha gondolták végig.)
Kifejtik továbbá, hogy az orosz népmesében is vannak a szampóhoz hasonló elemek, de senkinek nem jutna eszébe a főtéren szobrot állítani a terül-terülj asztalkámnak (скатерть-самобранка) vagy a púpos lovacskának (Конёк-Горбунок). Írják egy olyan városban, ahol még egy antropomorf krokodil is szobrot kapott.
Források
Ижевчанин хочет установить в центре города золотую мельницу богатства
Редакция православной газеты выступает против установки финских магических фигур в центре Ижевска!