Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75229
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
Hunszabír: @Fejes László (nyest.hu):
Az a gond, hogy még 1 érvet vagy ellenérvet sem írtál le. Így nem te vagy toleráns, hanem veled azok. Az pedig , hogy ide nem illő kommentekért nem figyelmeztetted a sérteget...
2012. 08. 24, 14:02
Mi bizonyítja, hogy a magyar nyelv finnugor?
Grant kapitány: @Hunszabír: "Ja ,hogy nincs magnófelvétel, értem!"
Nem gondolod, hogy ha nincs magnófelvétel, és korabeli írásos beszámolók sem állnak rendelkezésre, akkor senki sem tudhatja, milyen volt a kiejtése? ...
2012. 08. 24, 14:02
Elveszett szavak nyomában
Grant kapitány: @peterbodo: "székelyeknél szinte minden kérdésben benne van, de abban igazad van"
S miben nincs igazam? :)
Én is azt mondtam, hogy vannak nyelvjárások, ahol rendszeresen használják ilyen értelemben. C...
2012. 08. 24, 13:56
A szó, mely kérdést jelez
Grant kapitány: @Fejes László (nyest.hu): "A retorikus kérdésre semmilyen választ nem vár a kérdező."
Én se mondtam, hogy választ várna rá. A hallgatóság egyetértését viszont általában elvárja.
@Fejes László (nyest.h...
2012. 08. 24, 13:54
A szó, mely kérdést jelez
Hunszabír: @fakir:
Ez a Klyosov érdekes egy manus, van a familytreedna oldalon egy kinyilatkoztatása a magyarok GENETIKAI őseiről gyakorlatilag a Kárpát Medencében megfordult összes nép G. lenyomata bennünk él.
2012. 08. 24, 13:54
Honfoglalók? Magyarok?
peterbodo: @Grant kapitány: székelyeknél szinte minden kérdésben benne van, de abban igazad van, hogy nem úgy mondják, ahogy írtad, hanem:
S te eljössz-e?
2012. 08. 24, 13:54
A szó, mely kérdést jelez
Grant kapitány: Egy példa arra, hogy az -e mennyire korlátozottan használható az önálló kérdőmondatokban:
Egyes nyelvjárásokban létezik az előbb említett "Eljössz-e?" változat, bár én ezt - az összes többi önálló kér...
2012. 08. 24, 13:48
A szó, mely kérdést jelez
Fejes László (nyest.hu): @Grant kapitány: A retorikus kérdésre semmilyen választ nem vár a kérdező.
Persze, az alap a magyarban az intonáció, és az -e-nek főként alárendelt mondatokban van szerepe, de azt ugye te sem állítod,...
2012. 08. 24, 13:47
A szó, mely kérdést jelez
Grant kapitány: @Fejes László (nyest.hu): "Szerintem a vajon siomán használható eldöntendő kérdésekben is, de akárcsak a kiegészítendőkben, inkább a kérdés retorikusságát jelzi."
A retorikus kérdés az valójában nem k...
2012. 08. 24, 13:35
A szó, mely kérdést jelez
Fejes László (nyest.hu): @peterbodo: Nem, mert bár bizonyos vonásaiban a német oder? és a magyar vajon? is hasonlít a fentiekhez, nem ugyanazokban. Már csak azért sem, mert a magyar vajonnak ugyan tényleg a mondat eleje a tip...
2012. 08. 24, 13:34
A szó, mely kérdést jelez
Hunszabír: @Árpád fejedelem:
hahahahha na igen ,erről beszélek én is!
Bendőgáz! XD
A legtöbb szkíta, hun uralkodónak (de perzsának is) a görögök találták ki a neveiket. pl Xerxész, Dareios, Skilurus, Palacus, Mo...
2012. 08. 24, 13:34
Elveszett szavak nyomában
Hunszabír: @Sigmoid:
"Szumírul a hal nem halu", mi erre a bizonyítékod?Ja ,hogy nincs magnófelvétel, értem! XD
2012. 08. 24, 13:31
Elveszett szavak nyomában
Hunszabír: @tenegri:
Így van sárga szavunk ezzel rokon, de mi a helyzet a finn-török egyezésekkel amelyek magyarul teljesen mást jelentenek?
2012. 08. 24, 13:19
Mi bizonyítja, hogy a magyar nyelv finnugor?
Hunszabír: @siposdr:
Mert mi tálaljuk az igazságot, ti pedig ha mondanivalótok van akkor ott a szerkesztőség e mail címe, a kommentelés pedig érveléseken és cáfolatokon alapul, aki pedig [moderálva]
2012. 08. 24, 13:17
Mi bizonyítja, hogy a magyar nyelv finnugor?
peterbodo: @Fejes László (nyest.hu): jó, de akkor mégiscsak ideillik a vajon, ami ezek szerint teljesen rokon szerkezet a vai ar csi ci csu oderrel, és a földrajzi egybefüggés is megvan, ami onnantól, hogy belép...
2012. 08. 24, 12:20
A szó, mely kérdést jelez
Fejes László (nyest.hu): @Gaboras: Igen, ez egy közkeletű vélekedés, de tudományosan nem megalapozott. Lett törzs ugyanis nem volt, tehát a latgalok nem élhettek a végükön. Sőt, a latgaklok valószínűleg inkább centrumai volta...
2012. 08. 24, 12:13
A Baltikum népeinek neveiről
Fejes László (nyest.hu): @Grant kapitány: Igaz, ráadásul még ez is. Szerintem a vajon siomán használható eldöntendő kérdésekben is, de akárcsak a kiegészítendőkben, inkább a kérdés retorikusságát jelzi. (Ezért is furcsa a Vaj...
2012. 08. 24, 12:11
A szó, mely kérdést jelez
peterbodo: @Grant kapitány: ez érdekes, de pl. a Vajon kérsz egy kávét, vagy nem? az már nem olyan furcsa, ami a korábban belinkelt aranyjánosi etimológiát támogatja.
illetve még természetesebb: Vajon teát vagy ...
2012. 08. 24, 11:52
A szó, mely kérdést jelez
Gaboras: Kiegészítésként talán annyit én is hozzátennék, hogy a Latgale/Letgale pedig szó szerint "lettvéget" jelent (gals = vég, vége vminek), vagyis tulajdonképpen a lett föld vége. Ebből már következik, hog...
2012. 08. 24, 11:40
A Baltikum népeinek neveiről
Sultanus Constantinus: Spanyol: Si te vas? 'Elmész-e?'
2012. 08. 24, 11:00
A szó, mely kérdést jelez
peterbodo: Vajh, a vajon és a vagy szó eredete megegyezik, és akkor mégis hasonlít a németre a dolog. Oder?
hu.wikisource.org/wiki/A_%E2%80%9Evajon%E2%80%9D_k%C3%A9rd%C3%A9shez
2012. 08. 24, 10:57
A szó, mely kérdést jelez
peterbodo: Na jó, akkor mondok egy másikat. Az arabban: هَل
2012. 08. 24, 10:49
A szó, mely kérdést jelez
Grant kapitány: @Fejes László (nyest.hu): Azért furcsa amit írsz, mert a "vajon"-t normálisan kiegészítendő, nem pedig eldöntendő kérdésekben használjuk. Egészen atipikus lenne, ha például azt kérdezném tőled: "Vajon...
2012. 08. 24, 10:26
A szó, mely kérdést jelez
Fejes László (nyest.hu): @peterbodo: Nem, a vajon csak látszólag hasonló, valójában nem ugyanaz a kategória. A vajon mellett ugyanis vagy intonációval, vagy az -e szócskával, de valahogy jeleznünk kell, hogy eldöntendő kérdés...
2012. 08. 24, 10:10
A szó, mely kérdést jelez
peterbodo: Akarom mondani, mondat eleji.
2012. 08. 24, 09:55
A szó, mely kérdést jelez
peterbodo: A magyarban is van szó eleji forma: Vajon. Alakja alapján nyilvánvalóan :)) a lettből vettük át ;).
2012. 08. 24, 09:54
A szó, mely kérdést jelez
Fejes László (nyest.hu): @siposdr: Úgy véljük, hogy a tolerancia egyik próbája, hogy elviseljük-e azokat is, akik – véleményünk szerint – ostobaságokat beszélnek. Nem hiszem, hogy korrekt megoldás lenne bárkit kitiltani azért...
2012. 08. 23, 23:08
Mi bizonyítja, hogy a magyar nyelv finnugor?
Fejes László (nyest.hu): @tenegri: Bocsánat, pótoltam. Egyébként érdemes lett volna találgatni, hogy mi lehet az. :)
2012. 08. 23, 22:59
A Baltikum népeinek neveiről
seta92: @siposdr: A hülyék pörgetik a kommenteket, ez pörgeti a látogatottságszámlálót, ez emeli a honlap hirdetési értékét + a hirdetők számát = több pénzhez jut a nyest.
De amúgy miféle zagyvaság ez: " A kl...
2012. 08. 23, 22:56
Mi bizonyítja, hogy a magyar nyelv finnugor?
siposdr: Tisztelettel érdeklődöm, hogy a hunyt elméjű szabírok ámokfutásának miért kell teret biztosítania ennek a jobb sorsra érdemes honlapnak?
2012. 08. 23, 22:19
Mi bizonyítja, hogy a magyar nyelv finnugor?
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 1896
| 1897
| 1898
| 1899
| 1900
| 1901
| 1902
| 1903
| 1904
| 1905
| 1906
...