Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75208
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
mederi: @szigetva:
"..a nyelvhez kevés, a tudományhoz pedig semmi köze."
1/Felteszem nem csak én látom úgy, hogy az emberi nyelv nem egyedüli sajátossága a nyelvfejlődés során létrejövő hangváltozás.
Ha így v...
2023. 03. 03, 12:45
A finnugor „elmélet” és a finnugorellenes „elméletek”
szigetva: @mederi: Mert teljesen értelmeten marhaságokat írsz, amiknek a nyelvhez kevés, a tudományhoz pedig semmi köze.
2023. 03. 02, 16:59
A finnugor „elmélet” és a finnugorellenes „elméletek”
mederi: @szigetva:
Köszönöm, hogy szépen kérsz, csak nem értem miért nem illik ide amiket írtam...
"Nyelv és Tudomány":
Beszélt nyelvről írok, az abban fellelhető ősi formai zárványokról, amikből levonhatók k...
2023. 03. 02, 16:53
A finnugor „elmélet” és a finnugorellenes „elméletek”
szigetva: @mederi: Lécci máshol bloggolj, ne a nyest kommentfalát használd erre.
2023. 03. 02, 15:18
A finnugor „elmélet” és a finnugorellenes „elméletek”
mederi: @Sultanus Constantinus:
Egyrészt azon gondolkoztam, miután próbáltam összerakni a nyelvi kirakóst a történelemről olvasottakkal, hogy a magyarban a "külső réteghez" (az idegen szavakat E3.sz.-ben (pl....
2023. 03. 02, 15:07
A finnugor „elmélet” és a finnugorellenes „elméletek”
Benedek-Székedy Sándor: Csak most, nyolc év után bukkantam erre a cikkre és az alatta folyó vitára. Fölösleges szócsata volt, félrement, hiszen a szabályzat 168. pontja világosan kimondja: „Ha az egymástól különírt, személyn...
2023. 03. 02, 15:06
Mi a „helyes”?
mederi: @mederi: kiegészítés
@mederi: kiegészítés
Pusztay János írta 2010-ben:
"Az alapnyelv tehát a mindenkori történeti-összehasonlító nyelvészet eredményeinek szintézise, amely szintézis – újabb ismeretek,...
2023. 03. 01, 08:03
Nyelvek születése és terjedése
mederi: @szigetva: 71
Az adat meghatározása általában:
web.archive.org/web/20140730033501/http:...om.htm#_Toc515006597
A nyelvészetet illetően:
www.c3.hu/~magyarnyelv/08-3/kertesz-rakosi.pdf
Nem egyszerű kérd...
2023. 02. 23, 12:50
Nyelvek születése és terjedése
mederi: @szigetva: 154
"..ha a beszélő elméjében létező nyelvi rendszert akarjuk leírni/megérteni, akkor az, hogy az a rendszer hogyan alakult ki, lényegtelen."
Valójában jó kutatási alap lehet az ősnyelv(ek)...
2023. 02. 22, 20:23
Hunok és magyarok – kéz a kézben
mederi: @szigetva:
Láthatóan nem vagyok sértődős fajta, de furcsának gondolom, hogy az olyan kapcsolatrendszert ami a magyarban nyilvánvalóan, és megcáfolhatatlanul jelen van különböző nyelvtani formákban azo...
2023. 02. 13, 10:42
Közös eurázsiai alapnyelv?
szigetva: @mederi: A „szerintem” az nem érv. Amiket összehordasz, annak a nagy része totális kreténség. (Itt kell megsértődni, hogy milyen hangnemben beszélnek itt veled.) Fontos észrevenni, hogy a gondolataida...
2023. 02. 11, 15:45
Közös eurázsiai alapnyelv?
mederi: @szigetva:
Hivatkozások helyett érveket sorolok fel, amiket meg lehetne cáfolni ellen érvekkel.. (Bár csak néhányat láthatnék..)
A "viszonylag megbízható etimológiák" nem megtámadhatatlanok. Van is be...
2023. 02. 11, 15:31
Közös eurázsiai alapnyelv?
szigetva: @mederi: Bármelyikre. Nem lehet ekkora marhaságokat állítani úgy, hogy az egyetlen érved a „szerintem”.
A latin "casa" vagy a német "Haus" szónak például viszonylag megbízható etimológiája van, azt ne...
2023. 02. 11, 09:42
Közös eurázsiai alapnyelv?
mederi: @szigetva: 166
Pontosan melyik "valószínű .., szerintem.., csak sejthető.." "állításomra" gondolsz?..:)
-Ami biztos, hogy a magyarban jelentős számú (és pl. az angolban néhány fennmaradt) a meglévő "k...
2023. 02. 11, 09:36
Közös eurázsiai alapnyelv?
szigetva: @mederi: Nem olyan rég mástól hivatkozásokat kértél, az állításainak az alátámasztására. Mintha magadra nézve ezt nem tartanád elvárhatónak.
2023. 02. 11, 01:16
Közös eurázsiai alapnyelv?
mederi: @mederi:
Kiegészítés:
Elég feltűnőnek látszik, hogy a Duna ősi neve, az Iszt-er, más, összetett földrajzi nevekkel is össze cseng, mint Iszt-ri(j)a, és A(i)uszt-ri(j)a, amelyekben az "-szt" végződés j...
2023. 02. 10, 21:21
Közös eurázsiai alapnyelv?
mederi: @Sultanus Constantinus: 1
-" .. várjunk csak, a németben (germán nyelvekben) is *k hangból származik a mostani h-, vö. lat. casa 'ház'.
Időrendben szerintem is nyilván az egyszerű, ideiglenes szállás ...
2023. 02. 10, 11:26
Közös eurázsiai alapnyelv?
Közbiztonság Szilárd: @amajer:
Az MTI-sek a Fidesz fenekének nyalásán kívül minden másban nagyon pocsékul teljesítenek. Abban viszont kétségtelenül minden épeszű elváráson felül.
A többivel egyetértek.
2023. 02. 07, 22:47
Nade ki Áder János felesége?
Közbiztonság Szilárd: @Annie:
Ezzel pont a poént ölöd meg.
A mondatnak ugyanis pont az a lényege, hogy angolul is kétértelmű.
2023. 02. 07, 22:45
Nade ki Áder János felesége?
Közbiztonság Szilárd: @Krizsa:
Mindig szájjal csinálod, és lenyeled?
2023. 02. 07, 22:42
Nade ki Áder János felesége?
mederi: @rofia: 21
Gondolom így már érthető, hogy a cím helyesírása teljesen korrekt, annak ellenére, hogy a helyesírási szabályzat mást mond.
2023. 02. 05, 11:07
A mi latinunk
mederi: @mederi: összegzés
Véleményem az, hogy eredetileg az "á" mint hosszú magánhangzónak a magyarban nem az "a" mint rövid magánhangzó a megfelelője (lásd a korábbi példákat), bizonyos szabályok szerint, v...
2023. 02. 05, 10:59
A mi latinunk
mederi: @mederi: kiegészítés
A hosszú magánhangzót megháromszorozva írom:
A magyar nyelvben további példák a jelöletlen hosszú a és á-ra, és hasonlókra amik jelölve vannak:
szaaar/szaros ( á-val szááár/száras...
2023. 02. 04, 09:06
A mi latinunk
mederi: @bm:
Szerintem a gond a kálcium szó ajánlott leírásával és kiejtésével az, hogy nem csak az a, hanem az á hangok rövid és hosszú változatának sincs megkülönböztethető írásjele, miközben a magyar beszé...
2023. 02. 04, 08:18
A mi latinunk
bm: @rofia: Ha végigolvastad volna a cikket, bölcs maradtál volna.
2023. 02. 04, 00:14
A mi latinunk
mederi: @szigetva:
Az ezer évvel ezelőtti tévedés a "gy" hang írását illetően nem éppen mulandó, rövid, és lényegtelen..
-A mássalhangzó lágyítás:
Pl. a lágyan mondott szavak jelentése megfelel a keményen mon...
2023. 02. 03, 18:12
Urál‒Altaj
szigetva: @mederi: Abszolút tények nyilván nincsenek. A te hozzászólásaidra azonban a „jelen tudásunk szerint így van'' típusú tények totális nem ismerete, illetve mellőzése jellemző. A pángeás melléfogásod fel...
2023. 02. 02, 10:55
Urál‒Altaj
mederi: @szigetva:
Szerintem ilyen típusú vizsgálatoknál abszolút tényekről nyilván nem lehet szó, hiszen minél régebbre vonatkoznak a különböző tudományágakból származó azonos időszakra vonatkozó kutatási er...
2023. 02. 02, 08:31
Urál‒Altaj
szigetva: @mederi: Csak ez lehetetlen, ha valaki a tényeknek nincs birokában.
2023. 02. 01, 11:49
Urál‒Altaj
mederi: @szigetva:
Külön külön a tudományágak gondolom kevésbé hatékonyak, mint ha összeegyeztetve elemeznék azok eredményeit és azok alapján sikerülne találkozási pontokat találni különböző szempontokat figy...
2023. 02. 01, 11:42
Urál‒Altaj
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 11
| 12
| 13
| 14
| 15
| 16
| 17
| 18
| 19
| 20
| 21
...