-
nasspolya: @Sándorné Szatmári: Miért pont ez a két nyelv? Az illírből főleg csak tulajdonnevek és pár...2024. 10. 10, 07:37 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: A szer szó sokoldalú jelentése a MAI magyar nyelvben amire gondoltam és amiről ...2024. 10. 06, 20:07 Ál- és Tudomány
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Azért inkább a tudományos forrásokat ajánlanám: uesz.nytud.hu/index.ht...2024. 10. 06, 14:26 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 18 Kiegészítés:" Szerintem pontos magyarázatot kaphatunk a "szer" szó ...2024. 10. 06, 14:20 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: Ezt a Wikipédia oldalt hu.wikipedia.org/wiki/Eraviszkuszok úgy vélem érdemes megtekinteni....2024. 10. 04, 08:19 Ál- és Tudomány
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A HAT, azaz Hálózat a Tanszabadságáért–Oktatási Kerekasztal tiltakozását fejezte ki kedden a Magyar Pedagógus Kar (MPK) létrehozása ellen az MTI-hez eljuttatott közleményében.
A HAT–Oktatási Kerekasztalban részt vevő pártok – az Együtt 2014, a DK, az LMP, az MSZP, a PM és a SZEMA – azt követelik, hogy a törvényjavaslatot a beterjesztő Balog Zoltán miniszter vonja vissza, egyben kezdeményezik, hogy a miniszter az oktatási rendszerben a társadalmi párbeszéd kialakult szervezeteit, intézményeit, korábban eredményes gyakorlatát alkalmazza, s ha módosítási szándéka van, azt csak a társadalmi partnerekkel együttműködésben, egyetértésben tegye. Az MPK létrehozása része annak a folyamatnak, amely a magyar közoktatási rendszert ismét politikai ellenőrzéssel centralizált, szakmailag elfogadhatatlanul uniformizált, és a 21. századdal össze nem egyeztethető módon ideológiailag meghatározott társadalmi alrendszerré változtatja – írták.
Álláspontjuk szerint a kar létrehozása a többpárti parlamenti demokráciákban kialakult társadalmi együttműködés, és egyeztetési mechanizmus kiiktatására irányul, olyan irány, amely – megfogalmazásuk szerint – csak „a totális társadalmakban – a diktatúrákban – működött”. Szerintük az állami, szakszervezeti és civil szervezeti feladatok ellátását egy, az állam által létrehozott, a pedagógusokra nézve kötelező tagsággal rendelkező, államilag finanszírozott és ellenőrzött szervezet eredményesen, hatékonyan, magas szakmai színvonalon nem tudja ellátni, így nem tudja képviselni a sokszínű pedagógus társadalmat sem. Megjegyezték: a kar tervezett funkciói között szereplő etikai kódex és eljárásai – mint az új köznevelési rendszer más elemei is (tanfelügyelet, pedagógusok minősítése, előmeneteli rendszer ) – azért veszélyesek, mert tovább növelik majd a pedagógusok már ma is megfigyelhető megfélemlítettségét, kiszolgáltatottságát.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Pénteken pedagógus- és szakmai szervezetek, valamint ellenzéki pártok is kritizálták a hamarosan létrejövő MPK-t. A szaktárca szerint ugyanakkor a kar létrehozása hozzájárul a pedagógus hivatás megbecsülésének növeléséhez. Az MTI-hez eljuttatott reagálásban pénteken kiemelték, hogy az MPK az állami és önkormányzati fenntartású köznevelési intézményekben dolgozó pedagógusok önkormányzattal rendelkező köztestülete lesz, és feladata az etikai kódex megalkotása és a pedagógiai célú közösségi szolgálat megszervezésének ellenőrzése, valamint az ezzel kapcsolatos tanácsadó, információs tevékenység működtetése. A megfelelő felhatalmazással, egyértelmű támogatottsággal rendelkező kar garanciát jelent majd arra, hogy szakmai kérdésekben a pedagógusok tényleges véleményének felhasználásával születnek meg a döntések.
Mint írták, a hivatás gyakorlásával kapcsolatos morális szabályokat rögzítő etikai kódex sok évtizedes hiányt pótol. Ahogy ennek szükségességét nem kérdőjelezi meg senki az orvosok, ügyvédek, újságírók esetében, úgy a pedagógusokat illetően sincs helye kételynek, hiszen az óvodapedagógusok, tanítók, tanárok „gyermekeink személyiségét, tudását, jövőjének alakulását formálják”.