-
Sándorné Szatmári: @ganajtúrós bukta: 22 A Google szerint további hasonló kifejezések (nem csak iskolában, bá...2024. 07. 23, 16:23 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
ganajtúrós bukta: Régi topik azért válaszolok hátha valaki visszaír... Talán: Szekálás, abuzálás, oltogatás,...2024. 07. 23, 13:34 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: kiegészítés: A nyelvi bizonytalansági tényezők (amik annál gyakoribbak...2024. 07. 01, 08:12 Fantomok a magyar szavakban
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 117 Valóban.. A "Fedje meg!" parancs hosszú gy-vel--->hatása: "megfedd valak...2024. 06. 29, 12:28 Fantomok a magyar szavakban
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Nyilván a sok ostobaság mennyiségével akarsz dominálni. Annyit azért v...2024. 06. 29, 08:35 Fantomok a magyar szavakban
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
![](/media/news-depesmod.png)
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Nagy-Britanniában az elmúlt három év oktatási reformjai mostanra olyannyira felháborították a tanárokat, hogy éves konferenciájukon a közös tiltakozás mellett döntöttek. A brit oktatási miniszter alighanem versenybe szállhat a magyar közoktatási államtitkárral – már ami saját országának tanárai körében vett népszerűségét illeti. Cikkünkben azt mutatjuk be, hogy miért olyan elégedetlenek a brit pedagógusok.
A brit pedagógusszervezetek egyöntetűen tiltakoznak Michael Gove brit oktatási miniszter oktatási reformjai ellen. A tanárok szerint a miniszter semmibe veszi véleményüket, és képtelen arra, hogy az oktatást színvonalát fejlesztő döntéseket hozzon. Éppen ezért – mondják az érintett tanárok – tevékenységével egyaránt elégedetlen a pedagógusszakma, a diákok és a szülők is is. Emiatt a National Union of Teachers (NUT) éves konferenciáján úgy döntött, hogy alulról szerveződő polgári engedetlenségi mozgalmat indítanak. A mostani döntés előzménye, hogy az előző héten egy másik, tanárokat tömörítő szervezet, az Association of Teachers and Lecturers is megvonta a bizalmát Gove minisztertől. Az mondják, az oktatáspolitikai vezetés és a pedagógusszakma kapcsolata ezennel fordulóponthoz érkezett.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A most is regnáló oktatásirányítás eddigi három éve alatt folytonos és kemény kritikának volt kitéve a tanárok részéről. Úgy tűnik azonban, hogy most tényleg betelt a pohár, és a pedagógusok a tettek mezejére lépnek. Michael Gove programja valóban átfogónak tűnik: szinte semmit sem hagyott érintetlenül, ami a közoktatást illeti: új alaptantervet vezetett be, megváltoztatta a vizsgák és az értékelés rendjét, a tanári fizetések rendszerét és a tanfelügyeleti rendszert is. Az intézkedései kommunikálásakor pedig a tanárokat rendszerint a reformok ellenségeiként tünteti fel; a tanároknak ebből is elegük lett.
„Egyszerűen besokalltunk – mondja Alison Palmer, egy észak-londoni iskola tanítója. – Mi elkötelezettek vagyunk, és igyekszünk minden tőlünk telhetőt megtenni, de a miniszter egész egyszerűen semmibe veszi a munkánkat. Mindennek van határa, annak is, hogy a tanárok mit viselnek el.” Árulkodó, hogy a tanárok – látva a közoktatási rendszer állapotát – úgy érzik, nem szívesen járatnák saját gyerekeiket olyan iskolákba, amelyekben ők kénytelenek tanítani. „Nem szeretném, ha a gyerekem ezt a tananyagot tanulná, és ebben a vizsgarendszerben kellene megfelelnie” – mondja Stephen Pickles bradfordi tanító, aki harmincnégy éve tanít, de saját bevallása szerint még sosem látta ennyire elégedetlennek a pedagógusokat, mint manapság.
A tanárok tehát készek a civil elégedetlenségre. Alasdiar Smith egy észak-londoni iskola történelemtanára például nem fogadja el az új alaptanterv történelem tantárgyra vonatkozó részét. „Az új tervezet szerint csupán tények listáját kell bemagoltatnom. Én erre nem vagyok hajlandó, hiszen a diákok érdekei így sérülnek, hiszen a történelem tanítás elsődleges feladata az lenne, hogy megismertesse, milyen jellegűek a történelmi tények, és hogy hogyan lehet őket értelmezni.”
Egyöntetűen tiltakoznak a tanárok az Ofsted újfajta vizsgái ellen is; szerintük azok túl szigorúak és túlzottan adatközpontúak. A tanárok – mostani ígéretük szerint – bojkottálni fogják az Ofstedet. Az NUT konferenciáján résztvevők posztereket készítettek, amelyeken „Azt üzenem Michael Gove-nak, hogy...” feliratú üzeneteket gyűjtöttek össze. Ezeket a posztereket a közeljövőben elküldik a minisztériumnak. „Nem akarunk feltétlenül sztrájkolni, de azt el akarjuk érni, hogy Gove figyeljen oda ránk” – mondta el Amanda Gray essexi tanító. – „Gove nem bízik meg a szakértelmünkben, egyszerűen nem tekint minket partnereknek. Ezen akarunk változtatni.”
A tanári tiltakozásokra reagálva a brit oktatási minisztérium sajtószóvivője elmondta, hogy az új rendszerben több szabadságot biztosítanak a tanároknak; a rendszer tehát nem leszűkíti, hanem kitágítja a lehetőségeket. Az igazán jó tanárok pedig a mostani rendszerben több elismerést kapnak, mint korábban. Ennek ugyan ellentmondani látszik az a tény, hogy a közoktatás új szabályozása szerint tanári képesítés nélkül is lehet tanítani az állami iskolákban. Ez a lehetőség a minisztériumi álláspont szerint az iskoláknak szabad teret enged, hogy zseniális szakembereket foglalkoztathassanak – akár a tanári oklevél hiányában is. A gyakorlat azonban inkább azt mutatja, hogy a képesítés nélkül a tanári pályára kerülőkkel van a legtöbb szakmai probléma. És ugyan pénzt tudnak rajtuk spórolni az iskolák, de az oktatás színvonalát ezek a pedagógusok biztosan nem fogják növelni.
Forrás