-
Sándorné Szatmári: @ganajtúrós bukta: 22 A Google szerint további hasonló kifejezések (nem csak iskolában, bá...2024. 07. 23, 16:23 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
ganajtúrós bukta: Régi topik azért válaszolok hátha valaki visszaír... Talán: Szekálás, abuzálás, oltogatás,...2024. 07. 23, 13:34 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: kiegészítés: A nyelvi bizonytalansági tényezők (amik annál gyakoribbak...2024. 07. 01, 08:12 Fantomok a magyar szavakban
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 117 Valóban.. A "Fedje meg!" parancs hosszú gy-vel--->hatása: "megfedd valak...2024. 06. 29, 12:28 Fantomok a magyar szavakban
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Nyilván a sok ostobaság mennyiségével akarsz dominálni. Annyit azért v...2024. 06. 29, 08:35 Fantomok a magyar szavakban
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
![](/media/news-depesmod.png)
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Az új Nemzeti alaptanterv (Nat) átdolgozását kezdeményezte az Eötvös Loránd Fizikai Társulat és a Magyar Kémikusok Egyesülete; Hoffmann Rózsa oktatási államtitkárnak elküldött, az MTI-hez csütörtökön eljuttatott közleményükhöz csaknem 1500 támogató aláírást is csatoltak.
Az aláírók szerint a tervezet nem tartalmazza az alap- és középfokú oktatás minimumkövetelményeit, nem tükrözi az érintett tudományterületek fogalmi struktúráját, belső logikáját. Kifogásolják, hogy az anyag komplex természettudományos problémák tárgyalását írja elő a megértésükhöz szükséges fogalmak, és az azok közötti összefüggések ismerete nélkül, más tantárgyak közműveltségi elemeivel keveredve. A tervezetből nem lehet kiolvasni, hogy az egyes tantárgyak keretében mit kell tanítani – mutattak rá.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A felsőfokú tanulmányok megalapozását nem látják biztosítottnak –folytatták a dokumentumot aláíró fizikusok és kémikusok, kiemelve, hogy a műszaki-technológiai fejlődés szilárd alapjául szolgáló alapvető természettudományos törvények rendszerét meg kell ismerniük a fiataloknak.
Elvárásként fogalmazódik meg a modern szemlélet alkalmazásához szükséges időkeret és a szükséges kísérleti eszközök biztosítása is, véleményük szerint a NAT közműveltségi tartalmainak „deklarációi” nem helyettesíthetik a szükséges munkát és a pénzügyi ráfordítást.
Alapvető fontosságú, hogy a tanulók maguk is gyakran kísérletezhessenek, ehhez biztosítani kell a megfelelő időkeretet, a csoportbontást, a szükséges vegyszereket, eszközöket és oktatási segédanyagokat, valamint a tanárok folyamatos és ingyenes szakmai továbbképzését – hangsúlyozták.
A szakmai testületek szerint a tervezet alapján a tudományterületekről kibontakozó kép torz, és ellene hat a kormányzat azon a törekvésének, hogy a műszaki és természettudományok iránti érdeklődést segítse – olvasható az MTI-hez eljuttatott kommünikében.
A Nat társadalmi vitája múlt pénteken zárult. Kaposi József, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet vezetője az MTI-nek akkor azt mondta, hogy mintegy ezer hozzászólás, vélemény érkezett. Ezután a közigazgatási véleményezési szakasz következik, amelynek határideje március 9-e. Kaposi József közlése szerint egy-másfél hét múlva már látni lehet azokat az irányokat, esetleges változtatásokat, amelyek átvezethetőek lesznek. A főigazgató elmondta, hogy a dokumentumot a Magyar Tudományos Akadémia is véleményezi, és külön kérték az irodalomtörténeti rész áttekintését. A javaslat március végén, április folyamán kerülhet a kormány elé.
Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár szerda este egy rádióműsorban azt mondta: a beérkezett vélemények első feldolgozása már megtörtént.
„Generális véleményként” fogalmazódott meg, hogy túl sok a tananyag. „Ezen még valahogy lehet változtatni, kiadtam a jelszót, hogy baltát a kézbe, baltázni a tananyagot, és azon kívül ellenőrizni, valóban így van-e, vagy ez csak benyomás” – mondta Hoffmann Rózsa.
A Nattal kapcsolatban korábban több szervezet is kritikai észrevételt fogalmazott meg, kifejezte nemtetszését a Pedagógusok Szakszervezete, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete, a Hálózat a Tanszabadságért, a történelem rész visszavonását indítványozta a Történelemtanárok Egylete, és jelenlegi formában elfogadhatatlannak tartja a tervezetet a Magyartanárok Egyesülete is.