nyest.hu
Kövessen, kérem!
Legutolsó hozzászólások
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
Senkinek sem jó az új Nat

Számos szakmai szervezet utasítja el az új Nemzeti alaptanterv (Nat) tervezetét. A Hálózat a Tanszabadságért (HAT) is közzétette álláspontját.

MTI | 2012. március 7.
|  

A Hálózat a Tanszabadságért szerint az új Nemzeti alaptanterv (NAT) az oktatási rendszer újbóli központosításának egyik legmarkánsabb eszköze, azt sem oktatáspolitikai, sem szakmai értelemben nem tartja megfelelőnek, és annak visszavonását javasolja – olvasható a tömörülés állásfoglalásában. Az elmúlt napokban több szakmai és érdekképviseleti szervezet is kifejezte kritikai észrevételét a tervezettel összefüggésben, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet vezetője ugyanakkor azt hangsúlyozta: még változhat az indítvány.

A HAT honlapján közzétett összegzés szerint az alaptanterv várhatóan a 14–19 éves korosztályba tartozók mintegy 20 százaléka, a gimnáziumokba járók számára lesz releváns, és csak az ő számukra fogja megadni „az éppen ezért már-már komikus megnevezéssel közműveltségnek titulált, a nemzet közös műveltségének elképzelt tudásanyagot”.

A hálózat szerint a NAT 2012 elfogadhatatlan, mert nem más, mint garancia a magasabb társadalmi presztízzsel rendelkező családok gyermekeinek előnyben részesítésére, az adórendszer után immár az iskolákban is. A HAT szerint a tervezet garanciát jelent politikai célok kíméletlen érvényesítésére a közoktatásban, a szakmai kritériumok és össztársadalmi célok ellenében, és súlyos csapás az oktatás innovációs folyamataira.

Hiányolják a tervezetből az egységes pedagógiai koncepciót. Kiemelték: a NAT-ban több helyen szerepel az esélyegyenlőtlenségek csökkentésének szándéka, miközben a köznevelési törvény, de valójában maga a NAT is rendkívül súlyosan sérti a méltányosság elveit.

A Pedagógusok Szakszervezete szintén elutasította a tervezetet, álláspontjuk szerint az hűen tükrözi a közoktatásban végmenő folyamatot, amelynek lényege a totális központosítás. A szakszervezet állásfoglalása szerint a köznevelésről szóló törvény deklarálja ugyan az iskola szakmai önállóságát, de valóságos mozgásteret a kötelező tanítási órák tíz százalékában hagy – fejtették ki. A PSZ szerint a tervezetben a tanagyag mennyisége indokolatlanul nagy, ami azt a veszélyt rejti magában, hogy az ismeretanyag elsajátítására helyeződik a hangsúly, és az így megszerzett tudás alkalmazására az időkorlátok miatt nem lesz lehetőség.

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) is azon az állásponton van, hogy az új NAT tervezetében feltüntetett tananyag mennyisége hatalmas, amely várhatóan maga után vonja a korszerű módszerek háttérbe szorulását és ismét a lexikális tudás növelésére helyeződik a hangsúly. Az érdekvédelmi szervezet honlapján korábban közzétett összegzés szerint a fentiek miatt csökken a tanórai differenciálás gyakorlata, és megakad az iskolai, pedagógiai innováció.

„Nem tartjuk elfogadhatónak, hogy egy szekularizált államban órarendi keretben folyjék a hittan tanítása” – közölte a PDSZ, hozzátéve: a hittan tanításának eddig is helyet adott az iskola a tanítási időn kívüli keretben, semmi nem indokolja ennek a gyakorlatnak a megváltoztatását.

Az új NAT történelemre vonatkozó részének visszavonását és újraírását kérte a Történelemtanárok Egylete (TTE). A TTE véleménye szerint, mivel az új NAT megadja a tananyag felépítésének logikáját, továbbá abban rögzítik az ismeretanyag számottevő részét, ezáltal jelentősen csökken az iskolák és a pedagógusok szakmai szabadsága. Ezzel a Történelemtanárok Egylete nem ért egyet – szögezték le.

A jelenlegi formában elfogadhatatlannak tartja a Nemzeti alaptanterv tervezetét a Magyartanárok Egyesülete is, szerintük az a magyartanításban nem indítana el kedvező változásokat, s gátja lenne a tantárgy feltétlenül szükséges, és részben már megindult szemléleti és módszertani megújulásának.

Az egyesület az MTI-hez eljuttatott közleményében azt írta: a tervezet indokolatlanul viseli a Nemzeti alaptanterv nevet, ugyanis az a részletezettsége miatt nem pusztán közös alapot, különböző tantervek közös alapját, közös nevezőjét, valamiféle nemzeti minimumot jelöl ki, hanem ismeretanyaga (közműveltségi tartalmai) tekintetében nagyjából kitölti a kerettanterveket, illetve a helyi tanterveket is; jórészt átveszi ezek szerepét.

Kaposi József, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet vezetője múlt pénteken az MTI kérdésére azt mondta, hogy csaknem ezer hozzászólás érkezett az új NAT tervezetéhez. Most a közigazgatási véleményezési szakasz következik, amelynek határideje március 9-e.

Kaposi József közlése szerint a beérkezett szakmai véleményeket a jövő hét elején elkezdik a szakmai bizottságok áttekinteni, és egy-másfél hét múlva már látni lehet azokat az irányokat, esetleges változtatásokat, amelyek átvezethetők lesznek.

A főigazgató az MTI értesülését megerősítve elmondta még: a dokumentumot a Magyar Tudományos Akadémia is véleményezi, és külön kérték az irodalomtörténeti rész áttekintését. A javaslat március végén, április folyamán kerülhet a kormány elé.

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
Még nincs hozzászólás, legyen Ön az első!
Információ
X