-
Sándorné Szatmári: @ganajtúrós bukta: 22 A Google szerint további hasonló kifejezések (nem csak iskolában, bá...2024. 07. 23, 16:23 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
ganajtúrós bukta: Régi topik azért válaszolok hátha valaki visszaír... Talán: Szekálás, abuzálás, oltogatás,...2024. 07. 23, 13:34 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: kiegészítés: A nyelvi bizonytalansági tényezők (amik annál gyakoribbak...2024. 07. 01, 08:12 Fantomok a magyar szavakban
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 117 Valóban.. A "Fedje meg!" parancs hosszú gy-vel--->hatása: "megfedd valak...2024. 06. 29, 12:28 Fantomok a magyar szavakban
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Nyilván a sok ostobaság mennyiségével akarsz dominálni. Annyit azért v...2024. 06. 29, 08:35 Fantomok a magyar szavakban
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
![](/media/news-depesmod.png)
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Szimchát Tórakor a zsidók körbejárnak a Tóra-tekercsekkel a zsinagógában, de nagyon vigyáznak közben, mert ha leejtik a szent szöveget, böjtölniük kell. A tekercseket hagyományosan gazdagon díszítik: köntössel és koronákkal, sőt mellvérttel öltöztetik fel őket!
Szeptember 28-án köszöntött be a zsidó újév, a Ros Hásáná. A zsidóság ekkor az 5772. év kezdetét ünnepli – a hagyomány szerint pontosan ennyi ideje teremtették az embert. Az újév hosszas ünnepsorozat kezdetét jelenti: a zsidó újévvel kezdődő és több héten át húzódó őszi nagyünnepek záróakkordja a Tóra örömünnepe – modern izraeli héber kiejtéssel [szimchát torá] (vagy kicsit magyarosabban [szimchát tóra]), a Magyarországon hagyományosan használt, de az utóbbi időben háttérbe szoruló askenázi kiejtéssel [szimchesz tajre]. Az ortodox zsidóságról gyakran a Tóra-tekercsekkel táncoló, fekete kaftános férfiak képe ötlik a nem zsidók eszébe elsőnek, de az kevéssé köztudott, hogy ez a tevékenység egy konkrét ünnephez kapcsolódik. Mit érdemes tudni az idén október 20-a estéjén kezdődő Tóra örömünnepéről?
![Tóra-tekercsek díszítésére készült ezüstkoronák](/media/tora-tekercsek-diszitesere-keszult-ezustkoronak.png)
(Forrás: Wikimedia Commons / http://hadadbros.com/ /CC BY-SA 2.5 Israel)
Még egyszer, ha lehetne
Az őszi ünnepek közül az utolsó a smini áceret (vagy smini áceresz) nevet viseli: az elnevezés jelentése ’a gyülekezés nyolcadikja’, és onnan ered, hogy a hétnapos szukot, a sátoros ünnep után közvetlenül következik nyolcadikként. Smini áceret a zsidó diaszpórában – így Magyarországon is – két napos. A smini áceret második napja az idő múlásával a szimchát Tóra nevet kapta, és a smini áceret elnevezést egyre inkább csak az első napra használták. (Izraelben az ünnep egy napos, így a smini áceret és a szimchát Tóra egybeesik.)
Azért vált egyre fontosabbá ez a nap, mert ilyenkor olvassák fel az utolsó hetiszakaszt. A Tórából – azaz Mózes öt könyvéből – minden szombat reggeli ima során elhangzik egy nem túl hosszú rész, ez a hetiszakasz. Így egy év alatt a közösség a teljes szöveget végigveszi. Ünnepeken és bizonyos hétköznapokon is van felolvasás, rendszerint a reggeli és a délutáni ima keretében. Ez alól épp a Tóra örömünnepe a kivétel, mert ilyenkor sok zsinagógában este is olvasnak, nem csak reggel és délután.
Szimchát Tórakor Mózes ötödik könyvének végére kerül sor (33:1-34:12), ezt a hetiszakaszt kezdőszavairól vezot habráchá-nak (’ez az áldás’) nevezik. Közvetlenül ezután olvasnak Mózes első könyvének elejéből is egy keveset (1:1-2:3), így újraindul az éves ciklus. A teljes első hetiszakasz majd a következő szombat reggeli imában hallgatható végig.
Csak óvatosan!
Magyarul a zsidó ünnepek kezdetét rendszerint előestének nevezik, de ez kicsit félrevezető, mert az ünnep ilyenkor kezdődik, és nem a következő napon. Tehát szimchát Tóra előestéje nem az előző este, hanem már maga a szimchát Tóra!
Mivel a zsidó naptárban a napok naplementével kezdődnek (erre már más zsidó ünnepekkel kapcsolatos cikkeinkben is kitértünk), ez alól a szimchát Tóra sem kivétel. Szimchát Tóra előestéjén zajlik a tánccal kísért ünnepség, majd a reggeli imánál ismétlődik, habár nem feltétlenül ugyanakkora hevességgel... A közösség oszlopos tagjai egy-egy kört tesznek a zsinagógában, kezükben egy Tóra-tekerccsel; összesen hét kör van. Sok helyen szokás pénzbeli felajánlást is tenni a közösség javára. Mindeközben a többiek énekelnek, táncolnak.
A tekerccsel a kézben is lehet táncolni, de inkább csak óvatosan. A Tóra-tekercseket ugyanis tilos leejteni, és ha ez mégis megtörténik, askenázi szokás szerint ilyenkor a bűnbánat jeléül böjtölni kell. (A zsidó böjt nagyon szigorú, ilyenkor semmilyen ételt és italt sem vesznek magukhoz a böjtölők.) Arra különböző szokások léteznek, pontosan milyen hosszú ilyenkor a böjt, és hogy minden jelenlévőre érvényes-e, vagy csak arra, aki leejtette a tekercset.
Hagyományőrző helyeken általában a férfiak vesznek részt a körmenetben, mert ők azok, akiknek kötelező a Tórából felolvasniuk, illetve azt meghallgatniuk és áldást mondaniuk rá. Minden parancsolatnál az az alapszabály, hogy ha többen vannak jelen, akkor azoknak kell elvégezniük a rituális cselekvést, akik számára az adott parancsolat kötelező. Ez nem jelenti azt, hogy a nők eközben semmit sem csinálnak: ők a zsinagóga női szakaszán (ami lehet a földszinten függönnyel elválasztva, vagy az emeleti karzaton), a férfiaktól elkülönülten táncolnak és énekelnek.
Nehogy bajuk essék
A Tóra-tekercseket díszes köntösbe öltöztetve tárolják a tóraszekrényben, ami általában a zsinagóga Jeruzsálem felé néző oldalfalánál áll. (Egy zsinagógában több tekercs is lehet a tóraszekrényben.) Ez mindig így van, de az év többi napján a köntöst leveszik, amikor előveszik a tekercseket, hiszen úgy nem tudnának felolvasni belőlük.
A körmenet során azok, akik éppen nem visznek semmit, megérintik vagy akár meg is csókolják a köntöst. Ortodox zsinagógákban is gyakori, hogy a női szakasz mellett szintén elviszik a tekercseket, tehát ez nem csak férfitevékenység.
A köntös védi a tekercseket a sérüléstől és egyben ki is fejezi a feléjük irányuló tiszteletet. Ezért a tánchoz is fent hagyják, csakúgy, mint az egyéb díszítéseket. A legelterjedtebb Tóra-díszek a fogantyúk végére erősíthető, leggyakrabban ezüstből készült koronák vagy más néven gránátalmák, illetve a fogantyúkra akasztott láncon lógó mellvértek. Ezen a képen jól látható bal oldalt a mellvért:
Ne vegyük elő a kamerás mobilt!
Szimchát Tórakor nem szabad munkát végezni, az ortodox zsidók ilyenkor elektromosságot sem használnak. Így az ortodox zsinagógákban zajló eseményekről csak néhány kívülállók által készített videót találhatunk. A reform-, vagy esetleg neológ közösségek ezt az előírást nem veszik szigorúan vagy egyáltalán nem is tartják magukat hozzá, így több felvételt lelhetünk az interneten. A következő videóban egy amerikai reformközösség ünnepi tánca látható:
Megfigyelhetjük, hogy a gyerekek is részt vesznek az eseményekben, Tóra-formájú játékokat visznek magukkal, akár plüssből – ez ortodox zsinagógákban is sok helyen így van. Így a gyerekek gyakorolhatnak, amíg annyira meg nem nőnek, hogy a valódi Tórát is vihetik.
A Tóra örömünnepét könnyen össze lehet keverni a Tóra-avatással, mert mindkét esetben a tekercsekkel táncolnak a férfiak. A különbség, hogy a Tóra örömünnepére minden évben sor kerül, Tóra-avatás pedig csak akkor van, amikor új tekercs kerül a zsinagógába, tehát az utóbbi meglehetősen ritka alkalom. Tóra-avatáskor lehet elektromosságot használni (hacsak egybe nem esik valamilyen más alkalommal, amikor ez tilos), így ez alapján is elkülöníthetjük a két eseményt. Habár nem tökéletes pontossággal: Izraelben szokás szimchát Tóra kimenetele (azaz a vége) után még egy zenés-táncos ünnepséget tartani, ilyenkor már nem érvényes a munkavégzés tilalma. A következő felvétel is egy ilyen alkalommal készült:
További olvasnivalók
A Tóra örömünnepéhez kapcsolódó cikkek a zsido.com-on