-
Sándorné Szatmári: Szerintem beszűkül a gondolkozás féleségek korábbi sokasága, míg a tere, ahol keresgélni l...2024. 03. 25, 09:02 Hogyan alakul át az olvasás?
-
Sándorné Szatmári: Ezek a modellek tehát (micsoda véletlen) fékezik a "féknyúz" terjedését ..? :)2024. 03. 12, 18:39 Álhírek felsimerése nyelvi modellek...
-
Sándorné Szatmári: @cikk: Véleményem eltekintve a konkrét (pl. összeesküvés) példától: -Működő nyelvelméleti ...2024. 03. 10, 09:31 Titkos víziók vagy vizionált titkok?...
-
Sándorné Szatmári: A cikk szerint a nyelv fontos jellemzője, hogy a szavak jelentése kommunikációs helyzeteke...2024. 03. 01, 09:37 Diszkriminált állatok
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Amit írsz, nyilván én is észre veszem.. A jelentés és tartalom ugyanakkor rávil...2024. 02. 23, 21:02 Nyelvek születése és terjedése
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Nem zárkózott el a magyar tannyelvű osztályok indításától a szlovén oktatási miniszter. Összefoglaló a vele készült interjúról.
A szlovéniai kétnyelvű, szlovén-magyar oktatás bevezetésének 50. évfordulója kapcsán indított sorozatában a Népújság című lendvai hetilap Igor Luksic szlovén oktatási miniszterrel közöl interjút legfrissebb számában.
A nemzetiségileg vegyesen lakott területen megvalósuló oktatási modellt jó irányba fejlődőnek, a kétnyelvűséget fontos értéknek tekinti a miniszter. Véleménye szerint az utóbbi tíz évben jól képzett, iskolázott emberek kerültek ki a magyarok által is lakott településekről a kétnyelvű oktatás révén, akik fenntartják a kisebbségi médiát, az iskolákat, a kultúrát és a közéletet.
Arra a felvetésre, hogy egy felmérés szerint magas az aránya azoknak is – 52 százalék –, akik, ha lenne rá lehetőség, gyereküket magyar tannyelvű osztályba íratnák, Luksic azt válaszolta, hogy „meg kell vizsgálni, mit is jelentene ez egy-egy iskola számára, és hogy ezt fenn lehetne-e tartani,” biztosítható-e elegendő tanár a minőségi oktatáshoz, valamint megoldható-e a gyerekek integrálása a „szélesebb” társadalomba.
Véleménye szerint „mindkét nyelvet ugyanolyan szinten kell ápolni, és ez persze a szülők számára nehéz lehet”. Luksic az interjúban elmondta, hogy azok, akik Szlovénia kétnyelvű területein a többség és a kisebbség nyelve közül csak az egyiket beszélik, hátrányban vannak, hiszen a környezetüktől nem tudják megkapni mindazt a lehetőséget, amit kínál.