-
Sándorné Szatmári: Szerintem beszűkül a gondolkozás féleségek korábbi sokasága, míg a tere, ahol keresgélni l...2024. 03. 25, 09:02 Hogyan alakul át az olvasás?
-
Sándorné Szatmári: Ezek a modellek tehát (micsoda véletlen) fékezik a "féknyúz" terjedését ..? :)2024. 03. 12, 18:39 Álhírek felsimerése nyelvi modellek...
-
Sándorné Szatmári: @cikk: Véleményem eltekintve a konkrét (pl. összeesküvés) példától: -Működő nyelvelméleti ...2024. 03. 10, 09:31 Titkos víziók vagy vizionált titkok?...
-
Sándorné Szatmári: A cikk szerint a nyelv fontos jellemzője, hogy a szavak jelentése kommunikációs helyzeteke...2024. 03. 01, 09:37 Diszkriminált állatok
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Amit írsz, nyilván én is észre veszem.. A jelentés és tartalom ugyanakkor rávil...2024. 02. 23, 21:02 Nyelvek születése és terjedése
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Szentmihályfalván a szülők kérése alapján a tanintézetbe járó roma diákok számára külön osztályokat hoztak létre.
Továbbra is diszkriminálják a romákat Szlovákiában – állapította meg a 2012-es évre vonatkozó éves jelentésében az Amnesty International szlovákiai szervezete (AI SK) – közölte a TASR szlovák közszolgálati hírügynökség csütörtökön. Az emberi jogi szervezet állítása szerint Szlovákiában a romákat egyebek között az oktatási intézményekben éri hátrányos megkülönböztetés, de a jelentés az etnikum tagjait érintő erőszakos kilakoltatás ismétlődő eseteire is rámutat. Az Amnesty International jelentése megállapítja: a romák hátrányos megkülönböztetése olyan régóta fennálló jelenségnek számít Szlovákiában, amiért az országot már az ENSZ gazdasági, kulturális és szociális jogokért felelős Bizottsága (CESCR) is bírálta.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
„A hátrányos megkülönböztetésnek ezek az esetei leginkább az oktatás, a lakhatás, illetve az egészségügyi ellátáshoz való hozzáférés terén fordulnak elő” – mondta a jelentés megállapításai kapcsán Jana Vargovčíková, az AI SK szóvivője, aki az oktatási intézményekben a romákkal szemben megnyilvánult hátrányos megkülönböztetés példájaként az elkülönített roma osztályok létrehozását említette.
A szegregáció ilyen formájára a szervezet szerint a múltban több példa is akadt Szlovákiában, a legismertebbnek a szentmihályfalvai (Sarišské Michalany) általános iskola esete számít, ahol a többségében cigány gyerekek által látogatott intézmények a szülők kérése alapján a tanintézetbe járó roma diákok számára – etnikai hovatartozásuk szerint – külön osztályokat hoztak létre. Az utóbbi esetnek bírósági utójátéka is volt, ennek során tavaly ősszel az eperjesi kerületi bíróság is megállapította a hátrányos megkülönböztetést, és annak felszámolására kötelezte az intézményt. Vargovčíková szerint az utóbbi időszakban pozitív változások is voltak, ezek között utalt az eperjesi kerületi bíróság tavaly őszi döntésére, amely szerint a szentmihályfalvai iskolának a jövő iskolaév kezdetéig fel kell számolnia az elkülönített roma osztályokat.
Az AI SK jelentése az emberi jogok „jelentős mértékű megsértéseként” értékeli az illegális telepeken élő romák erőszakos kilakoltatásait is, ezzel kapcsolatosan több, Kelet-Szlovákiában tavaly történt esetet is említ. „Amikor az önkormányzatok a kényszer-kilakoltatás eszközéhez folyamodnak, ezt gyakran anélkül teszik, hogy az érintetteknek más lakhatási lehetőséget ajánlanának fel” – fejtette ki Vargovčíková.