nyest.hu
Kövessen, kérem!

Nem lát minket a Facebookon?

Kenyérpirítón szeretné?

Legutolsó hozzászólások
  • szigetva: @mederi: Én úgy tudom, emlősök már éltek a dinoszauruszokkal együtt is, de ez végülis mind...
    2023. 01. 29, 18:17  Urál‒Altaj
  • mederi: @Fülig James: Nincs ötletem, annál is inkább, mert szegények lehet, hogy egyszerre , vagy ...
    2023. 01. 29, 18:06  Urál‒Altaj
  • Fülig James: @mederi: "Úgy vélem, hogy még a Pángea időszakában létre jöhetett a kettős au vagy ua hang...
    2023. 01. 29, 12:37  Urál‒Altaj
  • Fülig James: @mederi: "Janhunen ezt az irányt szerintem jól látja" Nem, semmi ilyesmivel nem foglalkozo...
    2023. 01. 29, 12:29  Urál‒Altaj
  • szigetva: @mederi: Nemrég hivatkozásokat kértél mások állításai mellé. Erre most felsorolsz egy halo...
    2023. 01. 29, 11:05  Urál‒Altaj
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
Shakespeare-szonettek megzenésítve

William Shakespeare újabb szonettjeit zenésítette meg a 2009-ben alakult W.H. elnevezésű projekt: a Márkos Albert csellista-zeneszerző által vezetett formáció második albumát csütörtökön mutatja be a fővárosi Mika Tivadar Mulatóban.

MTI | 2012. június 19.
|  

„Volt miből válogatnunk, hiszen Shakespeare összesen 154 szonettet írt és ezek közül csak 12-t zenésítettünk meg 2009-ben. Az első anyagunkra sok híres szonett felkerült, például a 66-os vagy a 75-ös, utóbbi kezdődik úgy Szabó Lőrinc fordításában, hogy Az vagy nekem, mint testnek a kenyér. Most talán kevésbé ismerteket választottunk, ebben, valamint az értelmezésben ismét segítségünkre volt Nádasdy Ádám nyelvész, aki szonett-előadásokat tartott nekünk” – mondta Márkos Albert az MTI-nek.

A W.H. Crabbed Age and Youth/William Shakespeare's Sonnets & Songs című anyaga (kiadó: DDK Records/BlyWorx) nyolc szonettfeldolgozást tartalmaz, valamint két dalszöveg-újraértelmezést, mindet az eredeti reneszánsz angol nyelven. A supergroupként is felfogható csapatban Márkos Albert csellózik, az Irie Maffiából ismert Sena énekel, Gryllus Samu basszusgitározik, G. Szabó Hunor pedig ütőhangszereken játszik. A projekt tagja a vetítésért felelős Vajna Balázs is.

Márkos Albert az MTI-nek kifejtette, hogy a W.H. zenéjében az első lemezhez hasonlóan keveredik a kortárs improvizatív zene a dzsesszel és a hip-hoppal, de valamennyire tágult a spektrum. „Úgy érzem, az előzőhöz képest homogénebb lemezt készítettünk. Az első anyag kapcsán kaptunk olyan visszajelzést, hogy nem könnyű végighallgatni, mivel nincs íve. Ezen igyekeztünk változtatni, ezt szolgálja az is, hogy a számok sorrendjét most nem a szonettek kronológiája adta, a döntést Keszég László színházi rendező és dramaturg kezébe adtuk” – idézte fel Márkos Albert.

Az erőteljes rapperként, színpadi frontemberként számon tartott Sena a W.H.-ban egy másik arcát mutatja: nem rappel, hanem inkább beszél. „Sena számos formációban van benne, de ez az egyedüli, amelyikben nem saját szövegeit adja elő. Talán egyetlen számban lép ki a visszafogottabb előadásmódból, ez pedig a 19. szonett, amelynek zenéje meglehetősen szikár, minimalista japán hip-hopra hasonlít, ebben Sena klasszikus értelemben rappel” – mondta a zenekarvezető.

A címadó Crabbed Age and Youth című szöveg eredetileg A szerelmes vándor című kötetében jelent meg, és a dolog pikantériája, hogy az irodalomtörténészek egy része vitatja Shakespeare szerzőségét.

„Számunkra ez a vita nem volt szempont. Shakespeare életét és műveit elég sok rejtély övezi, azt sem tudni például, ki volt az a titokzatos W.H., zenekarunk névadója, akinek szonettjeit az első kiadáskor, 1609-ben ajánlotta” – jegyezte meg Márkos Albert.

A W.H. csütörtökön a fővárosi Mika Tivadar Mulatóban mutatja be friss Shakespeare-szonett feldolgozásait, ám már kedden előad közülük kettőt egy régebbi mellett a Trafó „korszakzáró” buliján. A csellós elmondta, hogy a lemezbemutatón a szonettek eredeti angol szövegét, valamint a magyar műfordítást is kivetítik, utóbbihoz Justus Pálnak az 1950-es években a börtönben készült munkáit használják.

Az elmúlt néhány hónapban két másik CD is megjelent, amely Márkos Albert közreműködésével készült. Az egyik a Budbudas műfajok feletti kortárs modern projekt, amelyben 13 különböző felfogású és hátterű zenész szerepel együtt – meglehetősen ritkán.

„A Budbudas olyan, mint egy búvópatak: hol megjelenik, hol eltűnik, de mindig van. Ahány szám, annyi szerző, ez a jó benne” – mondta Márkos Albert, akinek Czeslaw Milosz Nobel-díjas lengyel költő vers- és prózatöredékeire komponált kortárs komolyzene műve, illetve annak tavaly októberi élő felvétele is megjelent a napokban a BMC kiadónál.

Utóbbi kapcsán beszámolt arról, hogy – szintén a budapesti Lengyel Intézet kezdeményezésére – szó van egy mű elkészítéséről a 20. század első felében alkotott Bruno Szulz szövegeire is, amely több művészeti ágat átfogna.

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
Még nincs hozzászólás, legyen Ön az első!
Információ
X