-
Kincse Sz. Örs: @Sándorné Szatmári: két dolog ad irgalmatlan sok munkát nekünk úgy is, hogy a nyestnek jó ...2025. 02. 03, 12:13 Ál- és Tudomány
-
bm: @Szalakóta: Igen, ahogy ez a cikkben is említve van. Sajnos belekerült a cikkbe egy olyan ...2025. 02. 01, 08:09 A meg nem értett maki
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 40 @Sándorné Szatmári: 41 válaszomhoz kiegészítés ként: Az általános minősítést...2025. 01. 23, 09:51 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: Nyilván el kell fogadjam a döntéseteket. Megjegyzem az alábbi kérdés, amit a neten olvasta...2025. 01. 21, 09:37 Ál- és Tudomány
-
szigetva: A „post-truth'' értelmetlen hozzászólásokat a továbbiakban is törölni fogjuk.2025. 01. 20, 11:57 Ál- és Tudomány
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Végére ért a régi vita, meghatározták a római Capitolium-dombon álló nőstényfarkas-szobor korát. Mint kiderült, mindkét félnek nagyjából igaza van, a szobor részben etruszk, részben középkori.
Róma városának – illetve a birodalomnak – jelképéről konferenciát rendeztek a Capitoliumi múzeumban, ahol a Romulust és Remust szoptató anyafarkast őrzik. Mint kiderült, a farkasalakot a XV. században egészítették ki az ikrekkel.
A találkozón Edilberto Formigli restaurátor professzor, a bronzöntési technikák szakértője ismertette legújabb téziseit. Formigli szerint a farkasszobrot nem az etruszkok és nem is a rómaiak öntötték, hanem a középkorban készült. Az alkotást mégsem lehet teljesen középkorinak tartani, mivel a szoborhoz egy, az ókorból megmaradt öntőformát használtak – állapította meg a szakértő.
A professzor kutatásainak eredményeit az Archeologia Viva olasz folyóirat is közölte. Formigli kompromisszumos megoldást talált a szobor keletkezését évszázadok óta övező vitákra. A művészettörténészek egy része a szobor stílusa alapján az etruszk-római származást hangoztatta, mások a középkori eredetre esküdtek a szoborhoz alkalmazott tipikusan középkori bronzöntési technika miatt.
Állást foglalt a Der Speigel német magazin is, amely tavaly novemberben „középkori hamisítványnak” nevezte a capitoliumi szobrot. Az újság azzal vádolta Rómát, hogy szégyelli elismerni a szobor valós korát.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Formigli hangsúlyozta, nincsen szó hamisítványról, a nőstényfarkas eredeti, „egy kicsit középkori, és egy kicsit ókori is”.