-
Sándorné Szatmári: Szerintem beszűkül a gondolkozás féleségek korábbi sokasága, míg a tere, ahol keresgélni l...2024. 03. 25, 09:02 Hogyan alakul át az olvasás?
-
Sándorné Szatmári: Ezek a modellek tehát (micsoda véletlen) fékezik a "féknyúz" terjedését ..? :)2024. 03. 12, 18:39 Álhírek felsimerése nyelvi modellek...
-
Sándorné Szatmári: @cikk: Véleményem eltekintve a konkrét (pl. összeesküvés) példától: -Működő nyelvelméleti ...2024. 03. 10, 09:31 Titkos víziók vagy vizionált titkok?...
-
Sándorné Szatmári: A cikk szerint a nyelv fontos jellemzője, hogy a szavak jelentése kommunikációs helyzeteke...2024. 03. 01, 09:37 Diszkriminált állatok
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Amit írsz, nyilván én is észre veszem.. A jelentés és tartalom ugyanakkor rávil...2024. 02. 23, 21:02 Nyelvek születése és terjedése
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Uniós támogatással nagyszabású oktatásfejlesztő program indult roma gyerekek számára négy országban is.
Az oktatás fejlesztését célzó program indult négy országban a Roma Oktatási Alap koordinálásával, melynek az a célja, hogy segítse a roma kisgyermekek nevelését – mondta a 22 hónapon át tartó projekt elképzeléseit ismertető szerdai budapesti sajtótájékoztatón Toby Linden, a szervezet igazgatója.
A Magyarországon, Szlovákiában, Macedóniában és Romániában – holland, magyar, spanyol és szlovák partnerrel – indított, uniós támogatású projekt célja, hogy már óvodába kerülésük előtt segítséget nyújtsanak a hátrányos helyzetű gyermekeknek. Ennek során a szülők a beíratáshoz, az otthoni neveléshez kapnak segítséget, a tanárok pedig készségfejlesztő és konfliktuskezelő módszereket sajátíthatnak el.
A kétmillió euróból megvalósuló program négy ország 16 városában és az azok vonzáskörzetében lévő falvakban indult el – ismertette a Roma Education Fund (Roma Oktatási Alap) igazgatója, aki azt szeretné a programmal elérni, hogy ne csak a gyerekeknek, a családoknak és a közösségnek segítsenek, hanem a projektet az unió többi tagállamában is állami oktatási programként használják.
Toby Linden megjegyezte: a szegény családban élő gyerekek komoly hátrányokkal érkeznek az iskolába, és ennek leküzdésében kulcsfontosságú az óvodáskori fejlesztés. Meggyőződése, ha ezek a gyermekek megfelelő alapot kapnak, sikeresek lehetnek az iskolában, majd az életben. Végigjárják az iskolát, lesz rendes, megélhetést biztosító munkájuk, majd saját közösségüket is tudják később segíteni – fűzte hozzá.
A Roma Education Fund igazgatója azt mondta: ha a roma gyermekek oktatását pusztán közgazdasági alapon nézzük, a korai fejlesztésbe való beruházás már akkor is az egyik legjobb befektetés.
Pallaghy Szilvia projektmenedzser ismertetése szerint az érintett országokban ugyanazzal a módszerrel, de külön-külön valósítják meg a programelemeket. A speciális tréningekbe kétszáz, három év alatti gyermeket nevelő anyát vonnak be, s meséken keresztül fejlesztik a szülők olvasási és írási készségeit, melyeket ők aztán tovább tudnak majd adni a gyermekeknek, majd az óvodáztatásra is felkészítik őket.
Segítséget kapnak a szülők a beíratáshoz, és mediátorok segítségével akarják elérni, hogy minél több gyermek kerüljön be az óvodába. A program negyedik eleme a főiskolai hallgatók, az óvónők szakmai továbbképzése, tapasztalataik bővítése. A projekt időtartama alatt egy szociológiai kutatást is végeznek, illetve folyamatosan mérik, hogy a program milyen hatást ért el egy-egy gyermek, család és a közösség szintjén.
A „Jó kezdés” címmel indult program Magyarországon Nyíregyházán és a mátészalkai térségben, Hodász, Ópályi, Nagyecsed, Mátészalka és Nagydobos településeken indult el.