nyest.hu
Kövessen, kérem!

Nem lát minket a Facebookon?

Kenyérpirítón szeretné?

Legutolsó hozzászólások
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
Mit gondol rólam az internet?

Egy fiatal magyar csapat egyedülálló fejlesztése a Neticle, az a véleményelemző szoftver, ami képes számszerűen és gyorsan megmutatni, hogy mi a véleménye rólunk, a márkánkról vagy legutóbbi online kampányunkról az internetnek. A nyest kérdéseire Horváth Róbert, a Neticle társalapítója és webfejlesztője válaszolt.

nyest.hu | 2013. június 20.
|  

Cikkekben, fórumokon, közösségi oldalakon gyakran előfordul, hogy szidalmazunk vagy dicsérünk, megosztjuk a véleményünket egy termékről vagy szolgáltatásról. Vettünk egy új telefont, de nem vagyunk oda érte. Az új futócipőnk viszont zseniális. Nem hívjuk fel a telefonunk vagy a cipőnk forgalmazóját azért, hogy közöljük az örömünket vagy bánatunkat, hanem csak egyszerűen kiposztoljuk a Facebookra, így ez az információ nem jut el oda, ahová igazán fontos lenne, hogy eljusson. Vagy mégis? A netes véleményelemzésről és saját fejlesztésű elemzőjükről a Neticle Technologies társalapítóját és webfejlesztőjét, Horváth Róbertet kérdeztük.

Mit gondol rólam az internet?
Forrás: neticle.hu

nyest.hu: Kezdjük a legelején! Mi az a Neticle Technologies?

Horváth Róbert: Bár az első rendszerünk, a Neticle egy online webmonitoring és -elemző megoldás, ennél tágabb küldetést fogalmaztunk meg az alapításkor: a webes információkat olyan formába szeretnénk tömöríteni, hogy különböző cégek illetve felhasználók közvetlenül tudják felhasználni döntéseikhez. A web az egyik legnagyobb tudású és legolcsóbb tanácsadónk lehet a megfelelő feldolgozás után. Azt kutatjuk, hogy kik számára, milyen automatikus szövegelemzési megoldásokkal tudunk értéket teremteni.

nyest.hu: És mi a véleményelemzés? Hogyan működik?

HR: A véleményelemzés (Sentiment Analysis) célja tulajdonképpen olyan algoritmusok kialakítása, amelyek automatikusan felismerik a szövegekben a véleményeket, sőt számszerűsítik azokat valamilyen pozitív-negatív skálán. A korábbi, magyar nyelvre készült véleményelemző megoldások többnyire nem voltak eléggé pontosak ahhoz, hogy alkalmasak legyenek üzleti felhasználásra, ezért próbáltunk egyedi megközelítéseket alkalmazni. A véleményszavak és komplex véleménykifejezések felismerése mellett az algoritmusunk a  tagadási módok szinte valamennyi formáját ismeri. Sőt, az ironikus megnyilvánulások is kezelhetők.

nyest.hu: Mivel tud többet a Neticle a többi online médiafigyelőnél?

HR: Amikor megvizsgáltuk a piacot, azt láttuk, hogy egy olyan fontos kérdésre, mint hogy hogyan változott a termékem megítélése a legutóbbi online kampányunk hatására, nem lehet választ kapni a jelenleg elérhető eszközökből. Olyan megoldásokat sikerült kitalálni és megvalósítani, amelyekkel ténylegesen jól mérhető a webes reputáció és jelenlét, valamint annak változása. Jóval többet nyújtunk, mint például a pozitív és negatív posztok megszámolása. Ezeket különleges nyelvtechnológiai algoritmusokkal sikerült létrehozni. Egy saját mutatónk, a Neticle véleményárfolyam (WOI, Web Opinion Index) például a web véleményét egyetlen dinamikusan változó mutatószámmal fejezi ki. Alapja az általunk kifejlesztett, egyik legpontosabb magyar nyelvre készült automatikus véleményelemző algoritmus, mely képes felismerni egy szövegben a pozitív és negatív kifejezéseket (akár egészen összetetteket, tagadásokat, dupla tagadásokat, bizonyos szintű iróniát is).

Negatív tartalmú szöveget elemez a Neticle rendszere
Negatív tartalmú szöveget elemez a Neticle rendszere
(Forrás: A Neticle Facebook-oldala)

nyest.hu: Mennyire pontos az elemzésetek?

HR: Az véleményelemzésünk pontossága kb. 75-80%-os, azaz tíz említésből legfeljebb kettőt-hármat elemez félre a rendszerünk. Ez a szám témakörönként eltérő lehet, hiszen egyes szakterületeken egészen szűk szókinccsel találkozhatunk, míg máshol az átlagosnál többféle szakszó, zsargon lehetséges. Azért is vagyunk büszkék erre az eredményre, mert a hasonló, külföldi megoldások sem ígérnek 70%-nál pontosabb elemzéseket sem angol, sem más nyelvre. A magyar pedig egészen komplex nyelvnek számít számítógépes feldolgozási szempontból.

Szintén érdekes viszonyítási alap, hogy számítógépes szövegelemzéssel foglalkozó kutatások alapján, ha két embernek azt a feladatot adjuk, hogy több ezer szöveges egységről döntsék el, hogy az pozitív, negatív vagy semleges hangvételű, akkor legfeljebb 75-82%-ban fog egyezni a véleményük a szubjektív megítélés miatt. Ez egyébként nagyon érdekes része a véleményelemzésnek, például többször volt szükség már olyan ügyféloldali egyeztetésre, amikor adott véleményeket kellett megvitatnunk, hogy ők azokat miként értelmezik, mert nem voltunk benne mi sem biztosak. Szóval ez a terület korántsem olyan egzakt, mint amennyire elsőnek tűnhet.

nyest.hu: Mit jelent, hogy „közel valós idejű” az elemzésetek?

HR: Közel valós idő alatt egyrészt azt értjük, hogy a felhasználó, aki belép az online rendszerünkbe, rögtön látja, hogy mit írtak róla az elmúlt időszakban. Nincs szükség manuális kiértékelésre és napokat, heteket sem kell várni, hogy egy elemzés elkészüljön, minden információ rögtön elérhető a felületünkön. Másrészt azért is valós idejűek az elemzések, mert a magyar weben keletkező tartalmakat egy-két órán belül találja meg és elemzi a Neticle, onnantól pedig elérhető a felületen.

nyest.hu: Miért jó egy cégnek ismerni a saját véleményárfolyamát?

HR: Talán a legfontosabb, hogy a felhasználók és a fogyasztók egyre tudatosabbak, hangot adnak a véleményüknek, és ennek megfelelően egyre több online tartalmat generálnak: közösségi oldalakon posztolnak, blogolnak, kommentelnek, fórumoznak. A véleményárfolyam és a többi Neticle-mutató ténylegesen, számszerűsítve meg tudja mutatni egy kampány vagy esemény hatását a brandre vagy egy új szolgáltatás, esetleg funkció webes fogadtatását. A véleményárfolyamot azért alkottuk meg, hogy egyszerűen lehessen összefoglalni akár sok ezer véleményt néhány kattintással.

 A visszajelzések gyűjtése, az események lekövetése nagyon jól használható nem csak a reputáció kezelésére, de a céges működés javítására is. Az Altimeter Group 2012-es Social Business Strategies Survey által megkérdezett cégek 42%-a Top3 prioritásként tekint a fogyasztói visszajelzések, tapasztalatok felhasználására. Ennek leginkább költséghatékony módja a webes vélemények automatikus összegyűjtése és elemzése. Ez egy olyan szituáció, ahol mindenki nyer: a fogyasztók kritikái és reakciói figyelembe vehetőek, és ezáltal jobbá válhat a termék.

nyest.hu: Közéleti témákat is kielemeztek?

HR: Elsősorban olyan témákat figyelünk, amiket a partnereink fel tudnak használni üzleti értékteremtés céljából. Ezek többnyire nem a közéleti témák közül kerülnek ki, de több ügynökséggel is dolgozunk közösen általános témák elemzésén, feldolgozásán. Jelenleg a Méltányosság Politikaelemző Központ által, a Neticle rendszerrel készített politikai elemzések vizsgálják havi szinten, hogy hogyan visszhangoznak közéleti események a webes térben.

Márciusban, a Forma1 tesztidőszakában készült az elemzés
Márciusban, a Forma1 tesztidőszakában készült az elemzés
(Forrás: A Neticle Facebook-oldala)

nyest.hu: Mesélj a csapatról!

HR: Egy fiatal, de talán mondhatjuk, hogy egyre tapasztaltabb csapat vagyunk. Lassan másfél éve működünk, és bizony sok kihívással és problémával kellett szembenéznünk, de valahogy mindig sikerült megoldást találni. A csapatot tudatosan állítottuk össze, a képességek és kompetenciák nagyjából teljesen lefedik egy ilyen early stage startup szükségleteit: projekt menedzsment, programozás, design, kommunikáció és még sorolhatnám. Amit még nem tudunk, azt pedig gyorsan megtanuljuk. Nagyon büszke vagyok a csapatra, mert mindenki keményen dolgozik, és bizony sok időbefektetéssel és olykor lemondásokkal is jár egy ilyen projekt, főleg csapatunk azon tagjainál, akiknek főállásuk van még a Neticle mellett. Nagyon büszke vagyok az egész csapatra, remek szakemberek.

nyest.hu: A Neticle még fiatal startup. Mik a jövőbeli tervek?

HR: A magyar piaci megerősödés, illetve szeretnénk külföldre menni a Neticle-lel. Komoly kihívás lesz, hogy milyen nyelvterületeket célzunk meg első lépésben, de egyre jobban mozgat minket, hogy megmérettessük a Neticle-t például angol nyelvterületen. A terjeszkedés mellett több olyan már meglévő technológiánkon alapuló terméket is megálmodtunk már, amit meg szeretnénk csinálni mihamarabb. Egyelőre okosan fókuszálnunk kell. Az pedig legyen meglepetés, hogy melyik lesz a következő termékünk.

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
5 Sultanus Constantinus 2013. június 21. 10:40

@Fejes László (nyest.hu): Ha valamire tudom a választ, akkor azt nem kérdezem meg. Egyébként lényegtelen.

4 Fejes László (nyest.hu) 2013. június 21. 10:33

@ovninauta: Szerinted?

3 Sultanus Constantinus 2013. június 21. 09:59

@Fejes László (nyest.hu): Köszi! Most tetted bele, vagy ennyire figyelmetlen voltam?

2 Fejes László (nyest.hu) 2013. június 21. 09:24

@ovninauta: Az első bekezdésben.

1 Sultanus Constantinus 2013. június 21. 08:35

Hol érhető el ez az alkalmazás, vagy hogy lehet kipróbálni? Valami link?

Információ
X