nyest.hu
Kövessen, kérem!

Nem lát minket a Facebookon?

Kenyérpirítón szeretné?

Legutolsó hozzászólások
  • mederi: @mederi: kiegészítés A hosszú magánhangzót megháromszorozva írom: A magyar nyelvben tovább...
    2023. 02. 04, 09:06  A mi latinunk
  • mederi: @bm: Szerintem a gond a kálcium szó ajánlott leírásával és kiejtésével az, hogy nem csak a...
    2023. 02. 04, 08:18  A mi latinunk
  • bm: @rofia: Ha végigolvastad volna a cikket, bölcs maradtál volna.
    2023. 02. 04, 00:14  A mi latinunk
  • mederi: @szigetva: Az ezer évvel ezelőtti tévedés a "gy" hang írását illetően nem éppen mulandó, r...
    2023. 02. 03, 18:12  Urál‒Altaj
  • szigetva: @mederi: Abszolút tények nyilván nincsenek. A te hozzászólásaidra azonban a „jelen tudásun...
    2023. 02. 02, 10:55  Urál‒Altaj
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
Mi volt a valódi gond az angolérettségivel?

A Nyelvtudásért Egyesület által megkérdezett szakértők egyöntetű véleménye szerint az idei angol emelt szintű írásbeli vizsgával komoly problémák merülnek föl, de nem a hallás utáni értés szövegeivel kapcsolatosan.

nyest.hu | 2014. május 16.
|  

A Nyelvtudásért Egyesületről

Nyelvtudásért – Országos Nyelvoktatási és Nyelvvizsgáztatási Szakmai Egyesület célja az, hogy szakmai ernyőszervezetként azokat a társadalmilag jelentős, aktuális szakmai kérdéseket, melyekben a nyelvoktató és -vizsgáztató szakma döntő többsége egyetért, a nyilvánosság előtt megjelenítse, és a szakma véleményét sikeresen képviselje. Az alapítók határozott célkitűzése, hogy a nyelvoktató szakma a jövőben ne csupán kövesse a köz- és felnőttoktatást érintő változásokat, hanem azok aktív alakítója is legyen.

A Nyelvtudásért Egyesület szakértői áttekintették az idei, emelt szintű angol nyelvi érettségi hallás utáni szövegértés feladatát és megállapították, hogy ­– bár a feladatokkal kapcsolatban egyes szakmai fenntartások megfogalmazhatóak – a valódi problémát a feladatok előzetes kipróbálásának és utólagos elemzések, korrekciók elvégzésének hiánya okozza. Ezek nélkül pedig a nyelvi érettségi nem tekinthető szakszerűen, megbízhatóan mérő vizsgának.

Nyelvtudásmérési szakértők és nyelvtanárok elemezték és próbálták ki az érettségi valós körülményei mellett az elmúlt napokban nagy visszahangot kiváltó angol emelt szintű érettségi feladatokat. Miközben a feladatok egyértelmű előnye, hogy autentikus szöveganyagot dolgoznak fel, és többféle részkészség mérését is megcélozzák, mérési szakértők több szakmai fenntartást is megfogalmaztak a feladattípusokkal és egyes feladatrészek követelményszintjével kapcsolatban.

Az idei hallás utáni szövegértési feladatok leglényegesebb hiányossága és valódi tanulsága az, amit az egyesület több nyelvtudás-mérési szakértője is egymástól függetlenül a következőképpen fogalmazott meg: az értékelési útmutatókban semmilyen jel nem utalt arra, hogy az értékelők a megfigyelt nyelvi eszközöket és az értük járó pontokat bármilyen, szakmai standardoknak megfelelő, előzetes vagy utólagos statisztikai elemzéseknek vetnék alá. Ha nincs állandó és következetes standard, akkor valós hátrány éri azokat az érettségizőket, akik az idei feladatot kapták azokkal szemben, akiknek például a tavalyi feladat jutott, vagy a jövő évi példákat kell majd megoldaniuk. A mérési szakértők kiemelték: égető szükség lenne a statisztikai mutatók, azaz a feladatok tényleges beválásának ellenőrzésére. Az érettségi adatsorok feldolgozása, elemzése, az elemzések eredményének visszacsatolása kulcsfontosságú egy hitelesen mérni képes feladatlap összeállításához.

Mi volt a valódi gond az angolérettségivel?
Forrás: MTI / Czeglédi Zsolt

Ez a jelenlegi nyelvi érettségi leggyengébb és legkritikusabb pontja. Szakértők közel 10 éve igyekeznek felhívni a figyelmet erre, külön kiemelve, hogy a nemzetközi normáknak megfelelő mérés és visszacsatolás megvalósítása csupán szakmai döntést igényel, annak költsége a teljes érettségire fordított források mellett elhanyagolható tételt jelentene. Amíg ebben nem történik változás, és a nyelvi érettségire nem vonatkoznak ugyanolyan minőségbiztosítási előírások, mint az akkreditált vizsgarendszerekre, addig minden tartalmi kritika a jövőben is kezelhetetlen marad.

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
2 imi60 2014. május 16. 23:03

Szerintem a technikai hátteret is meg kell vizsgálni. Vagyis. Minden vizsgáztató teremben van-e megfelelő kihangosítás !! Egy teremben a tescos hifi nem biztos, hogy elégséges. Kicsi a hangereje és teljes hangerőn torzít mint a veszedelem. Milyen volt az alapanyag? Vagyis miről szólt? CD-ről? Azon milyen minőségű volt a másolat? CD minőség volt vagy mp3 kódolású anyag volt rá rögzítve? Aki ezeket másolta az milyen minőségű cd íróval, mekkora sebességgel és milyen minőségű cd-re írta az anyagot? Talán ezeket a dolgokat is kellene vizsgálni és tesztelni. Egy régi cd-íróval nagy sebességű másolattal és valami gagyi cd-re írva csinálhat sok kiolvashatatlan bitet amit aztán a hibajavító áramkör próbál valahogy javítani de akár lehet pocsék a vége. Gazdagabb iskolákban vagy ahol tudja a pedagógus , hogy nem szar cuccon kell hangosítani ott szólhat jól máshol meg szarul a cd. Vagyis a problémát mindenhonnan jelezték vagy jól be lehet lokalizálni hol voltak gondok.

1 BPE 2014. május 16. 20:07

Csalóka a cím, nem az ideivel van a gond, mindig is ez volt a helyzet. Az érvelés szerint a preteszteléssel az a baj, hogy ha előre kipróbálnák a célközönséget megfelelően reprezentáló populáción, akkor kiszivárogna. Csak úgy lehetne, ha évekre előre kész lennének a feladatok, és több részletben próbálnák ki, ráadásul úgy, hogy még véletlenül se derüljön ki, hogy ez majd egyszer érettségi lesz. Nem könnyű, ez tény, de nem is lehetetlen, hiszen az akkreditált vizsgarendszerek meg tudják oldani. Az utólagos statisztikák elmaradását ezzel nyilván nem lehet magyarázni. Különösen érdekes ezek ismeretében, hogy a középszintű érettségi B1-es nyelvvizsgával, az emelt szintű pedig B2-sel egyenértékű.

Információ
X