nyest.hu
Kövessen, kérem!

Nem lát minket a Facebookon?

Kenyérpirítón szeretné?

Legutolsó hozzászólások
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
Megmondta a magáét

Egy csendes texasi iskola egy unalmas történelemóráján egyszer csak felpattan egy srác a padjából, és a tanárnak címezve megmondja a magáét az órával, illetve általában az oktatási módszerekkel kapcsolatban. Egy osztálytársa pedig videóra veszi a jelenetet. A videó felkerül a Facebookra, és így terjed a lázadás híre.

nyest.hu | 2013. május 10.
|  

Egy amerikai középiskola egyik diákja a történelemóra közepén felpattant, és megmondta az órát tartó tanárnak, ami a szívét nyomja – az oktatással kapcsolatosan. Egyik diáktársa videóra vette a kifakadást, a videót pedig feltöltötte a Facebookra. Azóta vírusként terjed a közösségi oldalon a másfél perces szóáradat, amely éles kritikát mond mind az adott tanár munkájáról, mind pedig az alkalmazott oktatási módszerekről úgy általában. A videós botránnyal még a hivatalos média is foglalkozott, a 18 éves Jeff Bliss-szel interjút is készített egy televízió. A kommentekből és a reakciókból az derül ki, hogy a texasi fiú olyan gondolatokat, indulatokat mondott ki, amelyek sokakban megfogalmazódtak már.

Jeff Bliss a texasi Duncanville középiskolájának diákja. Az alábbi videó egy történelemórán készült, amelyen a diák nyilván valami miatt szóváltásba keveredett a tanárával, ennek a párbeszédnek a második fele lett felvéve egy osztálytársa által. Míg a tanár higgadt marad, és csak azt ismételgeti, hogy távozzon, Jeff, ha már belekezdett, végigmondja a magáét. Elsősorban azt veti a tanára szemére, hogy képtelen felkelteni a diákjai érdeklődését, és ez nem a diákokon múlik, hanem a tanáron, illetve az általa alkalmazott módszereken. Megkérdezi, miért nem tesz semmit a tanár azért, hogy az óra érdekes, interaktív legyen, hogy lehessen belőle tanulni. Végső soron azzal vádolja meg tanárát, hogy az nem végzi el a rábízott feladatot. Igen öntudatosan kikéri magának ezt a fajta eljárást; arra hivatkozik, hogy ő a jövő generációja, és hogy őrajta is múlik hazája jövője. Ezzel emlékezteti tanárát arra a felelősségre, ami rá hárul a tanári szerepben. Jeff persze indulatosan beszél, de állításai, mondatai értelmesek, érvelése világos. A tanár hangját, reakcióit alig lehet hallani...

Akármennyi indulat is van a srácban, sejthetjük, hogy nagyrészt igaza van. Ha megfigyeljük a videón azt a keveset is, amit látni enged a mobiltelefonos kamera, Jeff Bliss szavai megerősítést nyernek. A felvételen látható diákok üres asztalok mögött ülnek vagy közönyösen, vagy arcukat (nyilván a nevetést elfojtandó) eltakarva. A vitába hallhatóan senki nem száll bele, az osztálytársak igyekeznek kimaradni a buliból. A tanár láthatóan a diákoktól nagyobb távolságra, egy sarokba húzódva szintén ül egy íróasztal és egy számítógép mögött. A párbeszéd során nem mozdul helyéről: biztonságos kuckójába húzódva gyakorlatilag várja, hogy vége legyen a kellemetlen jelenetnek, és a balhézó diák végre tényleg távozzon a teremből.

A képen látható berendezkedés, a szereplők viselkedése mind megerősítik Jeff Bliss szavait: a tanár vélhetően az asztal mögül magyarázott, vagy egyéni feladatot adott, és csupán felügyelőként volt jelen. A teremben elfoglalt helyéből igazolva látjuk, hogy túlzott aktivitás sem az ő, sem pedig a diákok részéről nem volt ezen az órán. Jeff éppen ez ellen az unalom ellen, ez ellen az érdektelenség ellen kelt ki. Természetesen ő azt hangsúlyozza, hogy a tanár dolga valamit tenni annak érdekében, hogy a diákok aktívak legyenek. A magunk részéről egyetértünk: valóban a pedagógus dolga – teljesen függetlenül az adott csoport érdeklődésétől, hátterétől stb. –, hogy megmozgassa a diákok agyát, kreativitását, hogy olyan aktivitást kezdeményezzen, amely a diákok számára is elfogadható, és a tantárgy szempontjából is hasznos. A videóról sajnos az derül ki számunkra, hogy itt ilyesmire próbálkozás sem történt.

Duncanville, Texas
Duncanville, Texas
(Forrás: maps.google.com)

 

Érdekesek a videóra adott reakciók is: a legtöbb kommentelő Jeff Bliss mellé áll. Nem a renitens, kamasz lázadót látják benne az őt és a szituációt csak a videóból ismerők, hanem a hőst, aki végre kimondta mindazokat a gondolatokat, amelyeket sokan meg sem mertek fogalmazni. Néhány kommentáló egészen odáig ragadtatja magát, hogy Jeff Blisst nevezi igazi tanárnak, és a jelenlevő pedagógus tanárságát idézőjelek közé teszi. Még az is megfogalmazódott néhányakban, hogy a pedagógust ezek után el kellene mozdítani az állásából...

Egy biztos: Jeff Bliss megtette az első lépést. Megfogalmazta a diákok nevében a tanulni vágyók igényeit az oktatással kapcsolatosan. Nagy lépés ez, mert azt mutatja, hogy a 18 évesek nem törődnek bele az érdektelenségbe, hanem igenis tudják, hogy az oktatáson múlik a jövőjük – egyéni és közösségi szinten is. Kíváncsian várjuk, hogy Jeff Bliss akciója elindít-e valamilyen lázadási hullámot az iskolákban.

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS) Az összes hozzászólás megjelenítése
Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
16 El Vaquero 2013. május 12. 09:35

Emberileg nem szimpatikus, de a tényeket tekintve igaza van a csávónak. Ezeket már én is megfogalmaztam, mikor éveket unatkoztam az órákon, azon csodálkozva, hogy ez az sok lexikális, évszámos, áltudományos, filozófiai bullshit vajon jó lesz-e egyszer valamire. Persze nem lázadtam fel, nem voltam ilyen megmondóember.

A jelenlegi közoktatás tényleg csak arra jó, hogy húzzák az időt, éveket vegyenek el értelmetlenül a gyerek életéből, csak azért, hogy a tanulók ne az utcán legyenek, hanem be legyenek gyűjtve egy megőrzőbe. Bezzeg, ami tényleg fontos (pl. ténylegesen beszélt idegen nyelv), vagy egyéb fontos gyakorlati készség (pl. fogalmazási technikák, tanulási módszerek, elemzési készség), azt még véletlenül SEM tanítják.

Persze nem csak a tanárok hibája, hanem a tantervé és az egész oktatási rendszeré. Ezen akármennyit reszelhetett egyik kedvenc főhősöm, Hoffmann Rózsika, meg az utódja, semmilyen változás nem lesz, csak a barnást kevergetik. Ilyen elvi hozzáállással színvonal-növekedés nem lesz. Legfeljebb az a szülő, aki ezt ki akarja védeni, szépen beíratja a kicsinyét elit iskolába, vagy fogad mellé nagyon jó magántanárokat. Csak úgy lehetne megoldani a helyzetet, ha az egész alaptantervet gyökeresen megváltoztatnák, kezdve annak elméleti szemléletével.

Az egész amerikai telefonvideó lényege az, hogy ez nem csak nálunk van így, hanem globális jelenség.

15 Grant kapitány 2013. május 12. 07:41

Ez azért nagyon durva... Nézzétek meg a videót. Nem tudom eldönteni, tényleg zseni-e a csávó, de hogy már 14 évesen kib..ott nagy showman az egész biztos.

www.origo.hu/egeszseg/20130511-az-autista-kamasznak-nagyobb-az-iqja-

14 Grant kapitány 2013. május 11. 21:44

"Elsősorban azt veti a tanára szemére, hogy képtelen felkelteni a diákjai érdeklődését, és ez nem a diákokon múlik, hanem a tanáron, illetve az általa alkalmazott módszereken. Megkérdezi, miért nem tesz semmit a tanár azért, hogy az óra érdekes, interaktív legyen, hogy lehessen belőle tanulni. Végső soron azzal vádolja meg tanárát, hogy az nem végzi el a rábízott feladatot."

HIbás logika.

1. Az írásbeli feladatmegoldás nem zárja ki azt, hogy egy történelemóra érdekes legyen és lehessen belőle tanulni.

2. Egyáltalán nem biztos, hogy a tanár nem végzi el a rá bízott feladatot. Nyilván van egy tanterv, illetve módszertan, aminek alapján halad, és aminek része az is, hogy írásbeli feladatot adjon, "worksheet"-et vagyis feladatlapot töltessen ki az osztályával. Ha ez túlsúlyban van a tantervben (amit azért nehéz elhinni, de tegyük fel), arról nem a tanár tehet.

Egyszóval az a problémája a csávónak, hogy a tanár nem tér el a tantervtől?

Habár az is lehet, hogy diszlexiás/diszgráfiás, azért frusztrálja ennyire az írásbeli munka. Nem tudom elképzelni egyébként, milyen más komolyabb problémája lehet egy diáknak azzal, ha történelemórán feladatlapot kell kitöltenie.

13 milifabian 2013. május 11. 16:57

@Molnár Cecília: Nem vonom kétségbe, hogy a cikk írója több éven át tanított. Arra azonban felhívom figyelmét, hogy egy másfél perces felvételből-különösen akkor, ha nem ismerjük a hátteret- nem elfogadott -sem tudományos berkekben, sem pedig tisztességes újságírói körökben-messzemenő következtetéseket levonni.

12 milifabian 2013. május 11. 16:48

@béta: Tökéletes, lényeglátó helyzetrajz. Gratulálok!

11 milifabian 2013. május 11. 16:48

@béta: Tökéletes, lényeglátó helyzetrajz. Gratulálok!

10 Molnár Cecília 2013. május 11. 16:42

@milifabian: A cikk írója több éven át tanított napi 8-10 órában 17-20 éves fiatalokat. (A szerk.)

9 milifabian 2013. május 11. 16:39

Nagyon csodálkozom a cikk írójának hozzáállásán. Képzelje el, hogy napi 6 órában kb. 200-250 tanulót tanít, akik bármikor "leordíthatják a fejét", s vannak, akik úgy vélik-s ennek hangot is adnak-hogy ez jogos a diákok részéről.

Nem a motiválatlan, tanulni nem akaró tanuló dolga (és kompetenciája), hogy eldöntse, milyen munkát végez a tanár. Ezt egy szakértőkből álló bizottság, illetve illetékes szerv hivatott elbírálni. A tanárnak sok tanuló érdekét kell képviselnie, s ha a közvélemény a "béta" nevű hozzászóló által jól jellemzett diákok mellé áll, abból csak anarchia lesz. A véleményalkotásnak megvannak a civilizált formái. Az ordítozó diáknak meg kell vizsgálni az órai munkáját, a házi feladatait, a dolgozatait, s azt, hogy ő mivel járult hozzá a saját fejlődéséhez.

8 kalapacs 2013. május 11. 02:59

@béta

Tkoletesen meg lett fogalmazva. Maximalisan egyetertek.

4 kalapacs 2013. május 11. 02:55

Kar kritizalni a tanart a magatartasa miatt. Bolcs ember nem idegesiti a masikat, ha az mar merges. Valoban elokaphatott volna egy fegyvert. Es krauso-nak kar az "ilyen tarsadalmat" emlegetnie, en emlekszem ra, amikor Pesten par eve egy tarabantos agyonlott egy teherauto sofort, mert nem teszett neki az, amit csinalt.

A trabantbol pedig ne kovetkeztessen arra, hogy 20 eve volt.

Aztan. Egy masfel perces videobol levonni hogy az adott teremben akar aznap, plane hosszu tavon milyen korulmenyek kozott folyik az oktatas, nem hogy felesleges, de teljesen ertelmetlen. Korulbelul olyan, mintha az epitkezesen a Janos bemenne a bode moge csokkenteni a nyomast, a Lajos pedig utanalopozna es keszitene egy fenykepet a mobiltelefonjaval. Attol meg senki nem gondolhatna azt, hogy a Janos allandoan ugy maszkal az utcan, hogy a kezeben szorongatja a szerszamat, ugye?

3 Karuso 2013. május 10. 21:22

Szerintem meg az egész dolog ijesztő. Kurvára nem szeretnék egy ilyen társadalomban élni. Úgy tűnik nekem, mintha a tanár is (és a videón látható diákok is) tartanának valamitől. "Mi van, ha Jeff előhúz egy fegyvert az ingje alól"-szituáció. Egyébként nyilván igaza van, biztos ott is ugyanolyan szar a közoktatás. De én nem akarok lőfegyverektől félni.

2 béta 2013. május 10. 21:15

Gyanús nekem, hogy ez a Jeff Bliss nem egy szerencsétlen, érdeklődő diák, akit a gonosz, felkészületlen tanár akadályoz a tanulásban, hanem pont az a nagypofájú, akaratgyenge hülyegyerek, akikkel tele vannak a magyar iskolák is, és akik oly remekül tudnak hőzöngeni bármin, főleg a tanáron és annak módszerein, de még életükben nem próbáltak tanulni, vagy bármilyen erőfeszítést tenni, hanem azt várják el, hogy majd helyettük valaki felkelti az érdeklődésüket, helyettük a fejükbe öntik a tudást, ők csak élvezik a showműsort, és egy csepp izzadság nélkül milliomosok lesznek a legvégén. Mindeközben persze tönkrevágnak egész osztályokat, mert az se tud tanulni, figyelni, akiben furcsamód egyébként volna érdeklődés és a szándék a tanulásra, mert hazulról azt vitte magával, hogy az iskola márcsak úgy működik, hogy ott tanulni kell.

Biztos akad pár zseni, akiknek kevesek a tanárok, de a "lázongók" többsége pusztán az ellen harcol, hogy tanuljon, és pláne hogy számon kérjék rajta a tudnivalókat.

Tudom, hogy baromira nem divatos mostanában, de én a tanárok pártján vagyok, és nem ezekén a pattogó, neveletlen, antiszociális kis seggfejekén.

Az összes hozzászólás megjelenítése
Információ
X