-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 30 Talán a "hülye bulldog" is megfelelne a "bántalmazás, kegyetlenkedé...2024. 11. 08, 11:35 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
ganajtúrós bukta: Utána néztem! VAN rá szó! Sikanéria, sikán, sikanírozás. Igaz a szlovákiában élő magyarok ...2024. 11. 07, 23:54 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
ganajtúrós bukta: @Sándorné Szatmári: Nyilván nem úgy vannak bizonyítva a nyelvészeti összefüggések és törvé...2024. 11. 06, 19:49 Hat tévhit a magyar nyelvről
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Persze. Csakhogy a nyelvészek a nyelvekkel foglalkoznak. Téged azért n...2024. 11. 05, 21:00 Hat tévhit a magyar nyelvről
-
Sándorné Szatmári: @ganajtúrós bukta: Érdemes elolvasni.. mersz.hu/dokumentum/matud__312 ..Tapasztalat az, ho...2024. 11. 05, 20:38 Hat tévhit a magyar nyelvről
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Egy csendes texasi iskola egy unalmas történelemóráján egyszer csak felpattan egy srác a padjából, és a tanárnak címezve megmondja a magáét az órával, illetve általában az oktatási módszerekkel kapcsolatban. Egy osztálytársa pedig videóra veszi a jelenetet. A videó felkerül a Facebookra, és így terjed a lázadás híre.
Egy amerikai középiskola egyik diákja a történelemóra közepén felpattant, és megmondta az órát tartó tanárnak, ami a szívét nyomja – az oktatással kapcsolatosan. Egyik diáktársa videóra vette a kifakadást, a videót pedig feltöltötte a Facebookra. Azóta vírusként terjed a közösségi oldalon a másfél perces szóáradat, amely éles kritikát mond mind az adott tanár munkájáról, mind pedig az alkalmazott oktatási módszerekről úgy általában. A videós botránnyal még a hivatalos média is foglalkozott, a 18 éves Jeff Bliss-szel interjút is készített egy televízió. A kommentekből és a reakciókból az derül ki, hogy a texasi fiú olyan gondolatokat, indulatokat mondott ki, amelyek sokakban megfogalmazódtak már.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Jeff Bliss a texasi Duncanville középiskolájának diákja. Az alábbi videó egy történelemórán készült, amelyen a diák nyilván valami miatt szóváltásba keveredett a tanárával, ennek a párbeszédnek a második fele lett felvéve egy osztálytársa által. Míg a tanár higgadt marad, és csak azt ismételgeti, hogy távozzon, Jeff, ha már belekezdett, végigmondja a magáét. Elsősorban azt veti a tanára szemére, hogy képtelen felkelteni a diákjai érdeklődését, és ez nem a diákokon múlik, hanem a tanáron, illetve az általa alkalmazott módszereken. Megkérdezi, miért nem tesz semmit a tanár azért, hogy az óra érdekes, interaktív legyen, hogy lehessen belőle tanulni. Végső soron azzal vádolja meg tanárát, hogy az nem végzi el a rábízott feladatot. Igen öntudatosan kikéri magának ezt a fajta eljárást; arra hivatkozik, hogy ő a jövő generációja, és hogy őrajta is múlik hazája jövője. Ezzel emlékezteti tanárát arra a felelősségre, ami rá hárul a tanári szerepben. Jeff persze indulatosan beszél, de állításai, mondatai értelmesek, érvelése világos. A tanár hangját, reakcióit alig lehet hallani...
Akármennyi indulat is van a srácban, sejthetjük, hogy nagyrészt igaza van. Ha megfigyeljük a videón azt a keveset is, amit látni enged a mobiltelefonos kamera, Jeff Bliss szavai megerősítést nyernek. A felvételen látható diákok üres asztalok mögött ülnek vagy közönyösen, vagy arcukat (nyilván a nevetést elfojtandó) eltakarva. A vitába hallhatóan senki nem száll bele, az osztálytársak igyekeznek kimaradni a buliból. A tanár láthatóan a diákoktól nagyobb távolságra, egy sarokba húzódva szintén ül egy íróasztal és egy számítógép mögött. A párbeszéd során nem mozdul helyéről: biztonságos kuckójába húzódva gyakorlatilag várja, hogy vége legyen a kellemetlen jelenetnek, és a balhézó diák végre tényleg távozzon a teremből.
A képen látható berendezkedés, a szereplők viselkedése mind megerősítik Jeff Bliss szavait: a tanár vélhetően az asztal mögül magyarázott, vagy egyéni feladatot adott, és csupán felügyelőként volt jelen. A teremben elfoglalt helyéből igazolva látjuk, hogy túlzott aktivitás sem az ő, sem pedig a diákok részéről nem volt ezen az órán. Jeff éppen ez ellen az unalom ellen, ez ellen az érdektelenség ellen kelt ki. Természetesen ő azt hangsúlyozza, hogy a tanár dolga valamit tenni annak érdekében, hogy a diákok aktívak legyenek. A magunk részéről egyetértünk: valóban a pedagógus dolga – teljesen függetlenül az adott csoport érdeklődésétől, hátterétől stb. –, hogy megmozgassa a diákok agyát, kreativitását, hogy olyan aktivitást kezdeményezzen, amely a diákok számára is elfogadható, és a tantárgy szempontjából is hasznos. A videóról sajnos az derül ki számunkra, hogy itt ilyesmire próbálkozás sem történt.
Érdekesek a videóra adott reakciók is: a legtöbb kommentelő Jeff Bliss mellé áll. Nem a renitens, kamasz lázadót látják benne az őt és a szituációt csak a videóból ismerők, hanem a hőst, aki végre kimondta mindazokat a gondolatokat, amelyeket sokan meg sem mertek fogalmazni. Néhány kommentáló egészen odáig ragadtatja magát, hogy Jeff Blisst nevezi igazi tanárnak, és a jelenlevő pedagógus tanárságát idézőjelek közé teszi. Még az is megfogalmazódott néhányakban, hogy a pedagógust ezek után el kellene mozdítani az állásából...
Egy biztos: Jeff Bliss megtette az első lépést. Megfogalmazta a diákok nevében a tanulni vágyók igényeit az oktatással kapcsolatosan. Nagy lépés ez, mert azt mutatja, hogy a 18 évesek nem törődnek bele az érdektelenségbe, hanem igenis tudják, hogy az oktatáson múlik a jövőjük – egyéni és közösségi szinten is. Kíváncsian várjuk, hogy Jeff Bliss akciója elindít-e valamilyen lázadási hullámot az iskolákban.