-
Sándorné Szatmári: Szerintem beszűkül a gondolkozás féleségek korábbi sokasága, míg a tere, ahol keresgélni l...2024. 03. 25, 09:02 Hogyan alakul át az olvasás?
-
Sándorné Szatmári: Ezek a modellek tehát (micsoda véletlen) fékezik a "féknyúz" terjedését ..? :)2024. 03. 12, 18:39 Álhírek felsimerése nyelvi modellek...
-
Sándorné Szatmári: @cikk: Véleményem eltekintve a konkrét (pl. összeesküvés) példától: -Működő nyelvelméleti ...2024. 03. 10, 09:31 Titkos víziók vagy vizionált titkok?...
-
Sándorné Szatmári: A cikk szerint a nyelv fontos jellemzője, hogy a szavak jelentése kommunikációs helyzeteke...2024. 03. 01, 09:37 Diszkriminált állatok
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Amit írsz, nyilván én is észre veszem.. A jelentés és tartalom ugyanakkor rávil...2024. 02. 23, 21:02 Nyelvek születése és terjedése
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Az Európai Unió területén kívülről hazánkba érkezett gyermekeknek készítettek oktatási segédanyagot a Miskolci Egyetem nyelvész oktatói. Az uniós és minisztériumi támogatású projekt záró konferenciáját hétfőn tartották Miskolcon.
Az elmúlt év elején útjára indított egyéves pályázat segítségével könnyebbé válik a hazánkba nem európai uniós országból érkező tanulók integrációja. A gyermekek iskolai beilleszkedésének, sikeres tanulásának támogatása kiemelkedő jelentőségű, hiszen hazánkban csaknem 50 ezer migráns gyermek él napjainkban - hangzott el a konferencián.
Azok a gyermekek, akik 10-12 éves korukban érkeznek Magyarországra, az uniós törvények szerint a korosztályuknak megfelelő osztályba kerülnek. Tanításuk számos nehézséget okoz, ezeket vagy órán kívüli nyelvi felzárkóztatóval, vagy a magyart mint idegen nyelvet oktató tanár alkalmazásával próbálják megoldani az iskolák.
A projekt újfajta megoldást kínál a 10-12 éves általános iskolás, ötödik-hatodik osztályos migráns gyermekek oktatására, a tanárok a tananyaghoz kapcsolódó, nyelvtani-lexikai feladatokat tartalmazó oktatási segédanyagot dolgoztak ki számukra. Ezek a matematika, a magyar nyelv és irodalom, a földünk és környezetünk, illetve az ember- és természetismeret műveltségi területekhez kapcsolódnak.
A migráns gyermekek így együtt tudnak haladni társaikkal a tanórákon, nem morzsolódnak le, sikerélményt szereznek, és még a nyelvtudásuk is fejlődik.
A gyakorlatorientált képzés jegyében az oktatók a Miskolci Egyetem bölcsészettudományi karának hallgatóit is bevonták a munkába.