-
idodav: "Magyarul tehát az úszótechnika és az úszó szám elnevezése nem különbözik." Ez azért nem t...2021. 01. 17, 23:10 A gyorsúszás is hungarikum?
-
Fülig James: @nudniq: azt hiszem, hogy Erdély átalakítása a dualizmus korában kezdődött, amikor elfogad...2021. 01. 16, 14:48 Százasak vagyunk?
-
nudniq: @nudniq: na, én is elkövettem egy-két pontatlanságot. Segesvárt csak a68-as megyésítéskor ...2021. 01. 15, 22:25 Százasak vagyunk?
-
nudniq: @mederi: @szigetva: nem kisebb eltérés volt a két alakulat között, hanem kb egy megyényi: ...2021. 01. 13, 02:59 Százasak vagyunk?
-
nudniq: @mederi: "vallásszabadságot biztosító Arany Bullára" XXIV. Hogy izmaeliták és zsidók tiszt...2021. 01. 13, 02:31 Százasak vagyunk?
Nyelvről vitatkozik kollégáival?
Kételyei támadtak?
Kálmán László nyelvész olvasóink égető kérdéseire válaszol:
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
- Mit állítsunk?
Olvasgassa itt a rovat korábbi cikkeit is!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Ha nincs pénze, gesztikuláljon. Több pénzt ugyan nem hoz a konyhára, de megkönnyítheti kisbabája nyelvelsajátítását.
Szegény ember vízzel főz alapon is meg lehet oldani a nyelvfejlesztést – számol be cypnow.co.uk weboldal. A nem túl jó anyagi helyzetű családokban, bár sok esetben nem jut pénz a „megfelelő” nyelvi környezet biztosítására, a leleményes szülők sokféleképp segíthetik babájuk nyelvelsajátítását. Például mutogatással.
No nem arról van szó persze, hogy még az óvodába kerülés előtt minden hasznos bemutatást megtanuljon a kicsi, hogy azután magabiztosan küldhesse el csoporttársait melegebb éghajlatra. Sokkal inkább arról, hogy a (mesterséges vagy természetes) gazdag nyelvi környezet pótlására a szegényebb anyukák is biztosíthatnak nyelvfejlesztési eszközt csemetéjüknek. Kutatások szerint ugyanis a kis bevételű családokban gyakrabban fordul elő, hogy a kicsik kortársaikhoz képest lemaradnak a nyelvelsajátításban. A lemaradásnak persze számos oka lehet. A szegény családoknál az is gondot okozhat például, hogy a dolgozó szülők nem tudnak annyi időt tölteni a gyerekeikkel, netán kevesebb hangsúlyt fektetnek a – minőségi – együtt töltött órákra. Ezt azonban „kompenzálhatja” a szülő, ha gyakran használ gesztusokat, és a személyes interakciót intenzív mimika is kíséri.
A felmérésben két éven át vizsgálták 25 édesanya és kisbabája kommunikációját. Azt találták, hogy a – jellemzően szegény családokban élő – nyelvelsajátítási gondokkal küzdő csecsemőknek sokat segíthet a „jelnyelv”. Ebben az esetben nem a siketek használta jelelésről van szó, hanem azokról a testi kísérőjelekről, amikkel kommunikációnkat kiegészítjük. A sokat gesztikuláló, mutogatva magyarázó és arcjátékot is bevető anyukák tehát megkönnyítik a kicsi dolgát. Még akkor is, ha egyébként nem megfelelőek a körülmények arra, hogy a jól szituáltabbakhoz hasonló mértékben fejlődjön a nyelvhasználatuk.