-
tenzo: Sztem az ocsúdik szláv lesz. Oroszul ocsúdik - очнуться, szem - око, очи. Felnyílik a szem...2021. 03. 04, 19:14 Ocsú és ocsúdik
-
mederi: @szigetva: 19 Ami kezdeti feltételezéssel indul, nem cáfolható, de rendszere bizonyítható,...2021. 03. 01, 08:46 Mi végett kell beszólni?
-
szigetva: @mederi: A hozzászólásaidra nehéz reagálni, mert amit írsz azt nem nagyon lehet a nyelvtud...2021. 02. 28, 13:08 Mi végett kell beszólni?
-
mederi: Az ok és a cél szavak használata -mint a "miatt" és "végett"- esetében, szerintem azért cs...2021. 02. 28, 12:45 Mi végett kell beszólni?
-
szlagy1: Én ebből a 10-ből szívesen kivenném Esterházyt, Nádast, Konrádot, Hemző Károly (fotográfus...2021. 02. 26, 17:19 Kik a legtöbbet idegen nyelvre fordított...
Nyelvről vitatkozik kollégáival?
Kételyei támadtak?
Kálmán László nyelvész olvasóink égető kérdéseire válaszol:
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
- Mit állítsunk?
Olvasgassa itt a rovat korábbi cikkeit is!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A gyerekek óvodáskori szociális és érzelmi képességei előrejelezhetik a jövőbeli kilátásaikat, többek közt azt is, hogy kinek lesz összeütközése a törvénnyel – derült ki egy kutatásból.
Már az óvodában kiszűrhető, kiből lesz bűnöző, illetve hogy kinek lesz szüksége önkormányzati szociális bérlakásra – írja a The Telegraph egy a Penn State Universityn készült kutatásra hivatkozva, ami az American Journal of Public Health-ben fog megjelenni a közeljövőben. A kutatás szerint a korai szociális és érzelmi képességek meghatározzák a jövőbeni előmenetelt az oktatás, illetve a munkavállalás terén; ez pedig összefüggésben áll azzal, hogy ki kerül szembe várhatóan a törvényekkel.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A kutatás alapjául 700 gyermek vizsgálata szolgált; őket óvodapedagógusaik nyolc kritérium szerint jellemezték egy ötfokozatú skálán aszerint, hogy mennyire léptek kapcsolatba a társaikkal. Például ilyen állításokat kellett a pedagógusoknak a gyerekekre vonatkozóan osztályozniuk: „segítőkész a többiekkel”; „megosztja a többiekkel a dolgait”; „önállóan megoldja a problémákat”; stb. Amikor a gyerekek felnőttek, kései tizenéves koruktól 25 éves korukig azt vizsgálták meg, hogy hogyan teljesítenek a következő öt területen: oktatás és munkavállalás, állami támogatások igénybevétele, bűncselekmények elkövetése, szerhasználat, mentális egészség.
A kutatók azt találták, hogy akik jobb szociális képességekkel rendelkeztek óvodás korukban, azok sikeresebbek voltak fiatal felnőttként mind az öt vizsgált területen. A gyerekkori értékelés szerinti minden egyes pont veszteséggel az illető esetében 67 százalékkal nőtt annak az esélye, hogy letartóztatják, és 82 százalékkal annak a valószínűsége, hogy szociális bérlakásra várjon 25 éves korában. A kutatásban azt is számításba vették, hogy a szegénységnek, a származásnak, a tinédzser szülőknek, a családi stressznek, a környékbeli bűnözésnek, illetve az agresszió és az olvasás szintjének milyen következményei vannak.
A jó hír az – mondják a kutatók –, hogy mind a szociális, mind pedig az érzelmi képességek fejleszthetőek egészen óvodás kortól kezdődően. És ha ezeket olcsó és hatékony mérési módszerekkel időben feltérképezik, akkor a célzott kompetenciafejlesztéssel csökkenthetőek a kockázatok, illetve megelőzhető, hogy valakiből bűnöző váljék.
Forrás
Future criminals can be spotted at nursery school, study suggests