-
ganajtúrós bukta: Arról nem is beszélve hogy nincs C2-es szint magyar nyelvvizsgán, aminek a megszerzése sze...2025. 01. 13, 14:12 Ismerjük vagy használjuk?
-
ganajtúrós bukta: A legrosszabb a magyar nyelvvizsga rendszerrel kapcsolatban, hogy egy IELTS nyelvvizsga ho...2025. 01. 13, 14:09 Ismerjük vagy használjuk?
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: A kizárólag általad feltételezett [tő] → [kő] nem metatézis, nem hangá...2025. 01. 12, 16:21 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: 1/ A metatézissel kapcsolatban amit gondolok ebben az esetben: Ha eddig jól fi...2025. 01. 12, 14:44 Ál- és Tudomány
-
nasspolya: @Sándorné Szatmári: Ma pont találtam egy olyan szófejtési kísérletet, ami metatézissel mag...2025. 01. 11, 14:00 Ál- és Tudomány
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
![](/media/news-depesmod.png)
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Egy kis változtatással nagy előrelépés érhető el az óvodásoknál az olvasástanulásban.
Különlegesen fejlesztő hatása van annak, ha a szülő vagy az óvodapedagógus a hangos olvasás közben kezével követi, és mutatja a szavakat a gyerekeknek – számolt be a friss kutatási eredményekről a Science Daily. Azok a gyerekek ugyanis, akiknek így olvastak fel óvodás korukban, évekkel később is sokkal jobban teljesítenek olvasási feladatokban, mint azok a társaik, akiknek mutogatás nélkül olvastak fel.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A kutatást Shayne Piasta, az ohiói egyetem professzora vezette, eredményeikről a Child Development 2012 áprilisi számában számoltak be. A felmérésben több mint 300 óvodás korú gyermek – mintegy 85 óvodai csoport – vett részt 30 héten át. A gyerekek szegényebb családi környezetből származtak, és a nyelvi képességeik átlag alattiak voltak: tehát számukra jelentős volt a kockázata annak, hogy a későbbiekben olvasási nehézségekkel küzdjenek.
A gyerekeket három csoportra osztották a kutatók. A csoportok különböző mennyiségű és módszerű olvasásórán vettek részt. Az első két csoportnál úgy olvastak fel, hogy közben az óvodapedagógusok kézzel mutogattak a szövegben. Az első csoportnak nagy mennyiségű olvasásfoglalkozást tartottak (heti négy alkalom), a másodiknak kevesebbet (heti két alkalom). A harmadiknak, a kontrollcsoportnak szintén heti négy olvasásórája volt, de náluk nem alkalmazták a mutogatós módszert. Minden csoportban az óvodapedagógusok ugyanazt a harminc könyvet használták az órák során.
Az eredmények azt mutatták, hogy egy, illetve még két évvel később is a nagy mennyiségű, mutogatással egybekötött olvasásfoglalkozáson részt vett gyerekek olvasási, helyesírási és szövegértési képességei sokkal jobbak voltak, mint a kontrollcsoportba tartozóknak. Azoknak a gyerekeknek, akik kis mennyiségű olvasásórán vettek részt, már nem voltak ilyen szembeötlően jobbak a képességeik, de még ők is jobban teljesítettek, mint a kontrollcsoportba tartozók.
A kutatási eredmények tehát azt mutatják, hogy a felolvasás közbeni „sorvezetés” igen sokat számít a későbbi olvasási képességek kialakulásában. Azok a gyerekek, akiknek mutogatnak olvasás közben, könnyebben tájékozódnak a szövegben, jobban és eredményesebben olvasnak.
Forrás
Preschoolers' Reading Skills Benefit from One Modest Change by Teachers