-
Sándorné Szatmári: Szerintem beszűkül a gondolkozás féleségek korábbi sokasága, míg a tere, ahol keresgélni l...2024. 03. 25, 09:02 Hogyan alakul át az olvasás?
-
Sándorné Szatmári: Ezek a modellek tehát (micsoda véletlen) fékezik a "féknyúz" terjedését ..? :)2024. 03. 12, 18:39 Álhírek felsimerése nyelvi modellek...
-
Sándorné Szatmári: @cikk: Véleményem eltekintve a konkrét (pl. összeesküvés) példától: -Működő nyelvelméleti ...2024. 03. 10, 09:31 Titkos víziók vagy vizionált titkok?...
-
Sándorné Szatmári: A cikk szerint a nyelv fontos jellemzője, hogy a szavak jelentése kommunikációs helyzeteke...2024. 03. 01, 09:37 Diszkriminált állatok
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Amit írsz, nyilván én is észre veszem.. A jelentés és tartalom ugyanakkor rávil...2024. 02. 23, 21:02 Nyelvek születése és terjedése
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Az eddigi kötelező óraszám helyett kötelező munkaidőben határozná meg az új közoktatási törvény a pedagógusok iskolában végzett tevékenységének időtartamát- olvasható a Magyar Nemzetben. A tanároknak 32 órát, a törvényben megszabott heti kötelező munkaidő 80 százalékát kellene az intézményben tölteniük, emellett a kormány bevezetné a jelentős béremelésekkel járó pedagógus-életpálya modellt - közölte Hoffman Rózsa, oktatásért felelős államtitkár.
Az iskolaigazgatók ma estig válaszolhatnak a változtatásról kérdező, tegnap kiküldött kérdőívekre. A szakszervezetek nem értenek egyet a kérdőívben közölt tervekkel - írja az eduline.hu.
Hoffman Rózsa elmondta, jelenleg 22 a kötelező óraszám, azonban arra nincsen szabály, hogy a tanároknak mennyi időt kell az iskolában eltölteniük. Az államtitkár szerint a 32 órás heti kötelező munkaidő bevezetésével megoldódnának a helyettesítésekből illetve a túlórák adminisztrációs terhéből adódó nehézségek. Emellett megvalósulhatna az egész napos iskola elterjedése, ami a mai családokban, ahol mindkét szülő dolgozik, nagy segítség lenne.
A heti kötelező 32 órából a minimális óraszám 22 maradna, de az igazgató ennél több óra megtartását is előírhatná, valamint ő jelölné ki munkatársait az egyéb oktatói tevékenységekre is. A döntéshozók azt is elképzelhetőnek tartják, hogy a tanárok óraszáma a tantárgyak és csoportlétszámok figyelembevételével történne ezután.
Hoffman Rózsa úgy véli, az új rendszert csak az életpályamodell bevezetésével párhuzamosan lehet elindítani, mivel a kevesebb túlórapénzt a béremelés kompenzálná. A változások leépítésekkel is járnának, de ezt megpróbálnák megoldani azzal, hogy a nyugdíjazottak helyét nem pótolják. Az oktatásért felelős államtitkár elmondta, tisztában vannak vele, hogy a változások merész lépéseket foglalnak magukban, ezért kikérik a pedagógus társadalom véleményét is. Az iskolaigazgatókhoz kérdőívet jutattak el, amelyben megkérdezik véleményüket a tervekről. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke, Mendrey László úgy véli azzal, hogy a kormány nem egyeztet a szakszervezetekkel, valójában nélkülük kíván döntést hozni. „Tanácsos lett volna előbb a szakmával leülni, mielőtt intézkedést hoznak.” –mondta az elnök. Emellett hangsúlyozta, hogy a pedagógusok többsége most is 69 órát dolgozik egy héten.
Az igazgatók csupán egy napot kaptak a kérdőívek véleményezésére, pedig a szakszervezet szerint a válaszadáshoz több információ ismerete, érdemi egyeztetések, illetve az egész rendszer működésének átgondolása szükséges. A Pedagógusok Szakszervezetének közleményében az olvasható, hogy az intézményvezetők igenlő válaszai a kormány korlátlan felhatalmazását jelentenék arra, hogy érdemi egyeztetés nélkül államosítsa a teljes közoktatást. Szerintük nem világos, hogy mi lesz az állam valóságos szerepe, milyen módon kapnak feladatot a helyi önkormányzatok, hogyan alakulnak a munkáltatói jogok és a pedagógusok foglalkoztatásának szabályai. Hoffman Rózsa fontosnak tarja a tanárok meggyőzését, hogy a béremelés, és az életpályamodell bevezetése ne tolódjon évekkel későbbre, ezért jövő hétre összehívta a szakmai szervezeteket tömörítő Közoktatás-politikai tanácsot. Nagy Anna kormányszóvivő elmondta, ha tartják a tervezett ütemet, az új törvény 2012 szeptemberétől már életbe lép.