nyest.hu
Kövessen, kérem!

Nem lát minket a Facebookon?

Kenyérpirítón szeretné?

Legutolsó hozzászólások
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
Hátrányban a siketek a brit iskolákban

Egy új vizsgálat szerint a brit oktatási rendszer nem fejleszti megfelelően a siket gyerekeket, és ezért vannak lemaradásban.

nyest.hu | 2014. március 6.
|  

A brit oktatási rendszer hátrányba taszítja a siket diákokat – derült ki egy új kutatásból, amelyről a BBC számolt be nemrégiben.

A kutatók azt találták, hogy az általuk vizsgált siket gyerekek több mint fele olyan súlyos olvasási nehézségekkel küzd, mint halló diszlexiás társaik. Ennek az okát abban találták meg a szakértők, hogy a nincsen semmiféle speciális támogatás a siket diákok számára, amely az olvasásukat segítené.

A kutatást a City University London munkatársai végezték, és a Nuffield Foundation finanszírozta. A vizsgálatban két 10-11 éves gyerekekből álló diákcsoport eredményeit hasonlították össze; a diákokat az ország legkülönbözőbb területeiről válogatták össze. Az egyik csoport olyan siket gyerekekből állt, akik inkább beszéddel kommunikálnak és nem jelnyelvvel. A másik diákcsoport pedig halló diszlexiás diákból állt. A vizsgálatban összesen 79 siket gyerek vett részt, ami ennek a korosztálynak szignifikáns részét képezi Nagy-Britanniában. Ezek a gyerekek nehezen vagy sehogy sem tudják azonosítani a beszédhangokat, így a betűk felismerésével is nehézségeik adódnak.

Hátrányban a siketek a brit iskolákban
Forrás: Wikimedia Commons / scbailey / CC BY 2.0

A jelentés azt is megemlíti, hogy az olvasási nehézségekkel küzdő halló gyerekeket legtöbbször diszlexiásokként azonosítják, és így nekik igényeikhez mért speciális olvasási támogatás jár az iskolában. A siket gyerekeknek azonban – nehézségeik ellenére – nem jár semmiféle speciális, az igényeikhez mért olvasástámogatás. Így az oktatási rendszer hiányossága miatt kerülnek társaikhoz képest hátrányba.

A kutatás egyik vezetője, Dr. Rosalind Herman úgy nyilatkozott, hogy „túl sok siket gyereknek elégtelen az olvasási képessége. A siketek rossz olvasása azonban nem olyasmi, ami ellen ne lehetne tenni az iskolában. Egy speciális támogatási programmal orvosolni lehetne azokat a nehézségeket, amelyekkel a siket gyerekek küzdenek az olvasás terén.” 

A jelentés tehát arra mutatott rá, hogy a brit oktatási rendszer elégtelenül működik a siketek fejlesztése terén: képtelen ugyanis a siket gyerekek speciális szükségleteire odafigyelni. Ugyanakkor az is kiderült, hogy a problémák és a hiányosságok azonosítása nem lehetetlen. Mindezek után a következő lépés mindenképp az kell, hogy legyen, hogy speciális, a siket, de hangzó nyelvet használó gyerekek speciális igényeire szabott olvasásfejlesztési módszereket és programokat dolgozzanak ki. Ha ez megvalósul, a siket gyerekek korai lemaradása megelőzhetővé válik.

Forrás

Poor reading 'points to UK schools' neglect of deaf'

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
1 Szalakóta 2014. március 7. 20:49

Érdemes lenne összehasonlítani az eredményeket a kétnyelvű iskolákban tanuló siketek eredményeivel. Valamint felvetődik az a gondolat is, hogy talán a jelnyelv a diszlexiásoknak is segítene-e.

Információ
X