-
Sándorné Szatmári: @szigetva: A szer szó sokoldalú jelentése a MAI magyar nyelvben amire gondoltam és amiről ...2024. 10. 06, 20:07 Ál- és Tudomány
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Azért inkább a tudományos forrásokat ajánlanám: uesz.nytud.hu/index.ht...2024. 10. 06, 14:26 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 18 Kiegészítés:" Szerintem pontos magyarázatot kaphatunk a "szer" szó ...2024. 10. 06, 14:20 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: Ezt a Wikipédia oldalt hu.wikipedia.org/wiki/Eraviszkuszok úgy vélem érdemes megtekinteni....2024. 10. 04, 08:19 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: Kiegészítő vicc: - "Micsoda 'szír szar szertelen hangszeren' süvölt be...2024. 10. 01, 09:16 Ál- és Tudomány
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Bő a tankönyvválaszték a pedagógusok számára, akad tantárgycsoport, amely hétszáznál is több Oktatási Hivatal (OH) által akkreditált kiadvánnyal - tankönyv, munkafüzet, olvasókönyv, atlasz - rendelkezik.
Még a kevesebb óraszámban tanult informatika tárgyból is csaknem száz könyvből válogathatnak az oktatók. A kormány tervei szerint az árkorlát alkalmazása is feltétele lenne annak, hogy egy kiadó könyvei felkerülhessenek a közoktatási tankönyvjegyzékre. Ugyanakkor megmaradnának az eddig érvényes szempontok, mint például a szakmai hitelesség, az alkalmazott didaktikai eszközök, vagy a tipográfia.
Jelenleg a tankönyvvé nyilvánítási eljárást – jogszabályi felhatalmazás alapján – az OH folytatja le. Miután a hivatal megkapja az akkreditálásra való kérelmet, illetve a hozzá csatolt mellékleteket, a könyv bírálatára három szakértőt kér fel, akik tudományos, pedagógiai és könyvészeti szemszögből megvizsgálják, hogy az adott kiadvány teljesíti-e a jogszabályban megfogalmazott elvárásokat.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
„A tavalyi évhez képest idén csökkent a benyújtott tankönyvvé nyilvánítási, valamint meghosszabbítási kérelmek száma, míg ugyanis az elmúlt évben 786 hasonló kérelem érkezett, addig idén 569 darab” – mondja Juhász Anita, az OH szakreferense.
Az eljárásban felkért szakértők jelenleg is jogszabályban meghatározott bírálati szempontok alapján vizsgálják a tankönyveket. A kritériumok között szerepel a kiadvány szakmai hitelessége, strukturáltsága, naprakészsége, az adott korosztály tipikus fejlettségi szintjéhez való alkalmazkodása. Emellett a szakértők ellenőrzik a kiadvány didaktikai eszközeit, tipográfiáját, tördelését, a papír minőségét, tartósságát, digitális tananyagok esetén a működési környezetet, a szabványoknak való megfelelést, valamint azt is, hogy az adott tananyag megfelel-e az etikai követelményeknek. A kormány a későbbiekben árkorlátot is bevezetne az akkreditáció feltételeként, hogy megakadályozza az iskolás gyermekeket nevelő szülők anyagi terheinek növekedését – áll egy jelenlegi rendeletmódosító javaslatban.
Az OH nyomtatott kiadványok esetén öt, digitális kiadványok esetén három évre ad tankönyvvé nyilvánítási engedélyt, amelyet meghosszabbíthat a kiadó, ha kérelmezi azt az engedély lejárta előtt legkésőbb 120 nappal. Ez biztosítja a tankönyvek formai, tartalmi korszerűségének ellenőrzését, hiszen a kérelmeket egy kirendelt szakértő ellenőrzi.
Juhász Anita tapasztalatai szerint tantárgyanként elkülönítve az akkreditációkat a matematika a legnépszerűbb, ahol 449 engedélyezett tankönyv áll az oktatók rendelkezésére. Ezt közelíti meg az angol nyelv 443 darabbal, a harmadik a sorban pedig a magyar nyelv és irodalom összesen 376 darab akkreditált tankönyvvel. Ha a tantárgyakat csoportokba összevonva vizsgáljuk, akkor az élő idegen nyelvek állnak a dobogó legfelső fokán körülbelül 705 akkreditált tankönyvvel, ezeket követik a természettudományos tantárgyak ötszáz hivatalosan elismert kiadvánnyal. A kevesebb óraszámban tanult készségtárgyak, mint például a technika, a rajz, az ének-zene, összesen 180, az informatika pedig kilencven darab akkreditált tankönyvvel rendelkezik. „Az adatok tartalmaznak valamennyi akkreditációra beadott kiadványt, így többek között munkafüzeteket, atlaszokat, olvasókönyveket, szöveggyűjteményeket és a feladatgyűjteményeket. Nincsenek azonban köztük a sajátos nevelési igényű tanulóknak, illetve a nemzetiségi nevelésben, oktatásban résztvevőknek készült kiadványok. A számok azért is megközelítő értékek, mivel a kiadványokban a különböző megnevezések miatt átfedések is vannak” – mondja el a szakreferens, majd hozzáteszi, jelenleg nincs számszerűsített korlátozás az akkreditált tankönyvekre vonatkozóan, így egy kiadó korlátlan számú kérelmet nyújthat be.