-
Kincse Sz. Örs: @Sándorné Szatmári: két dolog ad irgalmatlan sok munkát nekünk úgy is, hogy a nyestnek jó ...2025. 02. 03, 12:13 Ál- és Tudomány
-
bm: @Szalakóta: Igen, ahogy ez a cikkben is említve van. Sajnos belekerült a cikkbe egy olyan ...2025. 02. 01, 08:09 A meg nem értett maki
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 40 @Sándorné Szatmári: 41 válaszomhoz kiegészítés ként: Az általános minősítést...2025. 01. 23, 09:51 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: Nyilván el kell fogadjam a döntéseteket. Megjegyzem az alábbi kérdés, amit a neten olvasta...2025. 01. 21, 09:37 Ál- és Tudomány
-
szigetva: A „post-truth'' értelmetlen hozzászólásokat a továbbiakban is törölni fogjuk.2025. 01. 20, 11:57 Ál- és Tudomány
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A különórákon a felvételire készülő hatéves kisgyermekeknek a legjobb iskolákban gyakran tízszeres túljelentkezéssel kell megküzdeniük.
A rendkívül kompetitív kínai oktatási rendszerben már egészen fiatal korban megkezdődik a jövőbeli lehetőségekért való verseny. A kelet-kínai Sanghaj legjobb általános iskoláiban például sokszoros a túljelentkezés, s a versengést a megnövekedett gyermekszám mellett az iskolai felvételire felkészítő tanfolyamokat végzett gyerekek száma fokozza. A szülők pénzt és időt nem sajnálva próbálják 5-6 éves gyermekeiket a lehető legalaposabban felkészíteni a felvételire, az óvodáskorú kicsik így gyakran tudomány, nyelv és művészet órákon töltik délutánjaikat. A hivatalos statisztikák szerint a felkészítő oktatásban részt vevő gyerekek száma az elmúlt öt évben 300 ezerről 500 ezerre nőtt.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Ez ugyanakkor azt is jelenti, hogy a kevésbé tehetős családok gyermekei már a legalsó oktatási szinteken hátránnyal indulnak gazdagabb háttérrel rendelkező társaikhoz képest, s a kínai oktatási rendszer jellegéből fakadóan ez egész későbbi tanulmányaikat is negatívan befolyásolja majd.
Ugyan a városi oktatási bizottság elrendelte, hogy az iskolák a kiválasztásnál ne vegyék figyelembe a gyerekek korábbi versenyeken elért eredményeit, és a felvételi beszélgetésen ne elméleti tudásukat mérjék, számos iskola nem veszi figyelembe az utasítást, s az előző évekhez hasonlóan lexikai tudás alapján szelektál a felvételizők közül.
Az állami iskolákéhoz hasonló a verseny a magániskolákba felvételizők közt, 2010-ben ugyanis Sanghaj városa úgy döntött, a migráns munkások gyermekeinek is lehetővé teszi a városi iskolákban való tanulást. A döntés hatására sok szülő – a vándormunkások gyermekeinek környezetre gyakorolt rossz hatásától tartva – inkább a magániskolákat választja, a félévenkénti 10 ezer jüanes (360 ezer forint) tandíjat is felvállalva. A jelenlegi rendszer vesztesei egyértelműen a gyermekek, akiket szinte rögtön azután, hogy beszélni kezdenek, tanulásra köteleznek, s minden szabadidejüktől megfosztják őket – későbbi karrierjük biztosításáért.