nyest.hu
Kövessen, kérem!

Nem lát minket a Facebookon?

Kenyérpirítón szeretné?

Legutolsó hozzászólások
  • mondoga: @bloggerman77: Tanulj meg olvasni, mielőtt kötözködni kezdesz! A Fejesnek címzett válaszom...
    2019. 09. 21, 20:19  Hun‒ugor géntangó
  • mondoga: @bloggerman77: Szállj le rólam, Fejes Lászlónak írtam, nem neked. (Pisa-teszt, óh :D)
    2019. 09. 21, 20:09  Hun‒ugor géntangó
  • Roland2: @Kincse Sz. Örs: Elfoglaltságaim miatt csak rövidebben tudok reagálni:az, hogy - nagyon - ...
    2019. 09. 21, 19:08  Anti-PC shaming
  • bloggerman77: @Fejes László (nyest.hu): Blaško - a Blazej név becéző alakja, Balázska; Milata/Milota/Mil...
    2019. 09. 21, 18:44  Hun‒ugor géntangó
  • bloggerman77: @mondoga: Egyszer sem írta le a "családnév" szót, mivel tisztában vagyok veled ellentétben...
    2019. 09. 21, 18:18  Hun‒ugor géntangó
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
Fiatalok: tévé és internet

Az iskolai oktatásban megnőtt a médiával foglalkozó ismeretek súlya, ezek azonban döntően csak az internetbiztonsággal kapcsolatos tudnivalókra korlátozódnak. Hiányoznak a közösségi oldalakkal, az online térben való viselkedéskultúrával kapcsolatos kézzelfogható, gyakorlati tudás és készségek.

nyest.hu | 2014. április 15.
|  

A 2013. szeptember 25-27. között megrendezett VII. Nemzetközi Médiakonferencia előadásainak anyaga 2014 március végén jelent meg könyv formájában. A kötet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) támogatásával és a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat (NGYSZ) szerkesztésében készült el.

A Gyermekmentő Szolgálat által kiadott Kobak könyvsorozat korábbi darabjaihoz hasonlóan ez a kötet sem kerül bolthálózatokba. A Gyermekmentő oktatási intézményeknek, könyvtáraknak, az Országgyűlésnek, hatóságoknak és a médiának küldi el a könyvet, illetve az érdeklődők a Szolgálat irodájában juthatnak hozzá a kiadványhoz. A korábbi kötetek nagyon keresettek az egyetemi oktatók és hallgatók körében, oktatási segédanyagként vagy szakdolgozathoz. A kiadvány kétezer példányban jelent meg.

A kötet a háromnapos konferencián elhangzott előadásokat tartalmazza, melyeket a négy országból érkezett, 80 elméleti és gyakorlati szakember – jogászok, pedagógusok, pszichológusok, szociológusok, médiaszakértők, tartalomgyártók, civil szervezetek képviselői, játékszakértők, bankbiztonsági szakemberek – tartott. Az NMHH munkatársai tíz előadással járultak hozzá a rendezvény sikeréhez, amelyet a hatóság elnökének köszöntő szavai nyitottak meg. A könyv követi a konferencia tematikáját, vagyis külön blokkokban közli a plenáris ülések és a három szekció előadásait (Tartalmak, Felhasználók és Intézmények).

A konferencia alapjául szolgáló kutatás ismertetése is bekerült a kiadványba, melyet a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat által megbízott kutatócsoport készített (Ságvári Bence, Prof. Kósa Éva, Dr. László Miklós, Dr. Antalóczy Tímea). A kutatás a 12-13 éves általános és 16-17 éves középiskolások médiahasználati szokásait vizsgálja, 2000 fős minta alapján, amit kvalitatív kutatások egészítenek ki.

A kutatás eredményei szerint a gyermekek és fiatalok egyre korábbi életkorban kezdik használni a digitális eszközöket. Ezzel párhuzamosan azonban a szülők változatlanul csak kevéssé vesznek részt a gyermekek médiahasználatában. Az aktív és érdemi szülői jelenlét (megbeszélés, kritikai érvelés, javaslat stb.) e tekintetben továbbra is hiányzik, vagy leginkább csak a televízió és az internet előtt töltött idő korlátozásában merül ki. A kortárs kapcsolatok jelentősége viszont egyre nő. A fiatalok az online világban is döntően a saját élményeiken, illetve az ismerőseik beszámolóin keresztül szerzik tapasztalataikat.

Fiatalok: tévé és internet

Az iskolai oktatásban az előző felmérésekhez képest megnőtt a médiával foglalkozó ismeretek súlya, ezek azonban döntően csak az internetbiztonsággal kapcsolatos tudnivalókra korlátozódnak. Hiányoznak például az oktatott ismeretek köréből a közösségi oldalakkal, az online térben való viselkedéskultúrával kapcsolatos kézzelfogható, gyakorlati tudás és készségek.

Miközben a fiatalok többségének életében egyre aktívabb szerepet játszanak a különböző eszközök, illetve online szolgáltatások, a hozzáférésben korlátozott, hátrányos helyzetű társadalmi csoportok is vannak. Ez egyre mélyülő szakadékot eredményez a digitális írástudás és kompetenciák terén a fiatalok különböző csoportjai között, ami nagymértékben meghatározza ezeknek a csoportoknak a jövővel kapcsolatos terveit és bizakodását, a munkavállalással, a felnőtté válással kapcsolatos elképzeléseiket.

A fiatalok többsége szabadidejét továbbra is a televízió és az internet között osztja meg. Ezek sorrendjében és fontosságában azonban jelentős különbségek vannak a különböző csoportok között. Minden negyedik fiatal nagyon intenzív internethasználó (hétköznap napi minimum 120 perc).

Ugyanekkora arányban találjuk azokat is, akiknél viszont továbbra is a televízió a legfontosabb médium, van 10%, aki szinte csak tv-t néz. Megjelent a fiatalok körében egy olyan csoport (6%), amelyik kívül áll a média világán, vagy tudatos döntés következtében, vagy anyagi lehetőségek hiányában.

Az ingyenes kiadvány megrendelhető a Gyermekmentő Szolgálatnál (Bp., VI. Teréz krt. 24.).

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
Még nincs hozzászólás, legyen Ön az első!
Információ
X